طرح وزارت صمت برای الزام داخلی سازی 40 درصدی خودرو/رونمایی از لاماری هیبرید

0
نشست خبری مدیرعامل آرین موتور
مدیرعامل آرین پارس موتور از پیش نویس طرحی توسط وزارت صمت برای اجبار داخلی سازی 40 درصدی برای آغاز تولید خودرو در کشور خبر داد و گفت: این طرح در شرایطی که بازار خودرو با عطش بالایی روبرو است باعث کاهش تیراژ تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، محمدرضا سیفی در یک نشست خبری از برنامه ریزی برای رونمایی از محصولات جدید این مجموعه خودروسازی خبر داد و اظهار داشت: لاماری فول آپشن یکی از این محصولات است و علاوه بر این، رونمایی از لاماری با پیشرانه هیبرید را نیز در برنامه داریم که این خودرو به صورت سی بی یو وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی سال جاری بیشترین نرخ رشد تولید خودروهای سواری و سنگین را در بین خودروسازان کشور داشته ایم، تصریح کرد: تولید امسال ما تا پایان سال به 4 هزار دستگاه می رسد و پیش بینی می کنیم این رقم برای سال آینده حدود 10 هزار دستگاه خودرو باشد و علاوه بر این 5 هزار دستگاه خودرو نیز وارد خواهیم کرد.

سیفی در مورد روش عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو نیز گفت: این روش منطقی به نظر نمی رسد چرا که وزارت صمت تعهدی برای خودروسازان ایجاد می کند اما هنوز ساز و کاری برای اجرای این تعهد مشخص نشده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، خودروساز باید به مشتری تعهد عرضه خودرو بدهد در حالی که هنوز ثبت سفارش و تخصیص ارز انجام نشده است و در این وضعیت، اصولا تامین این میزان خودرو از سوی شرکت های خارجی با ابهام روبرو است.

مدیرعامل آرین پارس موتور ادامه داد: ما برای عرضه 700 دستگاه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو اعلام آمادگی کرده ایم.

بیشتر بخوانید: لاماری با چه قیمتی در بورس معامله شد؟

وی در ادامه در مورد عرضه خودرو در بورس کالا نیز گفت: در حال حاضر منع قانونی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد. به عبارتی نه تعزیرات و نه وزارت صمت ممنوعیتی در این زمینه ابلاغ نکرده اند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر توافق 25 ساله ایران و چین بر واردات خودرو به کشور و احتمال بالابودن سهم خودروهای چینی در این بخش گفت: چه با این توافق و چه بدون این توافق، منطق اقتصادی حکم می کند که یک شریک چینی در این بخش وجود داشته باشد چرا که خودروهای چینی از نظر کیفیت، تکنولوژِی و قیمت شرایط قابل توجهی دارند؛به ویژه در مورد خودروهای برقی.

سیفی همچنین در مورد احتمال همکاری دوباره آرین موتور با شرکت میتسوبیشی اظهار داشت: قرارداد ما با این شرکت سرجای خود است و اگر موانع برطرف شوند، امکان فعال شدن آن فراهم می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نبض صنعت مبنی بر اینکه قبلا وزارت صمت الزام داخلی سازی 40 درصدی را برای آغاز تولید خودرو در کشور قرار داده بود ولی ظاهرا در حال حاضر این مسئله الزامی نیست؟ گفت: هم اکنون الزام داخلی سازی 20 درصدی وجود دارد ولی وزارت صمت به دنبال اجرای طرحی برای الزامی کردن داخلی سازی 40 درصدی است که با توجه به محدودیت های موجود برای تولیدکنندگان منطقی به نظر نمی رسد.

وی تصریح کرد: ما از وزارت صمت درخواست داریم که در شرایط فعلی و محدودیت عرضه خودرو از اجرای این طرح صرف نظر کند و اجازه دهد التهاب بازار خودرو با رشد تیراژ تولید برطرف شود.

مدیرعامل آرین موتور همچنین در مورد توافق سازمان استاندارد با ترخیص برخی خودروها از جمله محصولات میتسوبیشی گفت: رایزنی در این زمینه در حال انجام است، سازمان استاندارد عنوان می کند که این خودروها باید همه استانداردهای 85گانه را پاس کنند و همین موضوع باعث ایجاد اختلال در واردات شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید