اثرگذاری الزام داخلی سازی ۴۰ درصدی بر تولید خودروسازان خصوصی

0
مدیرعامل بهمن موتور در مورد طرح جدید وزارت صمت برای داخلی سازی خودروها، گفت: اعمال سیاست داخلی سازی حداقل ۴۰ درصدی بر تولید خودروهایی که تیراژ پایینی دارند اثرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، محمد ضرابیان در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار نبض صنعت در مورد طرح پیشنهادی وزارت صمت برای الزام کف داخلی سازی ۴۰ درصدی در تولید خودرو در کشور اظهار داشت: برای دستیابی به این میزان داخلی سازی باید به تیراژ تولید اقتصادی دست یابیم و بتوانیم از لحاظ اقتصادی بودن، تامین کننده داخلی را مجاب به سرمایه گذاری و تولید با قیمت کمتر از واردات کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از تقاضای بازار شامل محصولاتی است که تیراژ تولید آنها با توجه به تقاضای بازار کمتر از حداقل تولید اقتصادی است و در آن بخش می توان با اعمال تعرفه مرتبط با ساخت داخل، محصولات را به بازار عرضه کرد.

ضرابیان با بیان اینکه تیراژ تولید بخش خصوصی به اندازه دو خودروساز بزرگ کشور نیست، تاکید کرد: سیاست داخلی سازی ۴۰ درصدی قطعا در عرضه خودروهای تولیدی بخش خصوصی تاثیر خواهد داشت.

مدیرعامل بهمن موتور افزود: اگر مانعی در عرضه خودرو ایجاد شود، آن بخش از بازار با کمبود مواجه می شود و سبب تلاطم و برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار خودرو خواهد شد.

وی در مورد وضعیت داخلی سازی تولیدات بهمن موتور نیز گفت: محصول محوری ما فیدلیتی پرایم است که برای ساخت داخل آن برنامه داریم تا به مرز داخلی سازی ۴۰ درصدی برسیم.

بیشتر بخوانید: طرح وزارت صمت برای الزام داخلی سازی ۴۰ درصدی خودرو

بیشتر بخوانید: عرضه ۳ محصول تجاری جدید در سال آینده توسط گروه بهمن

ضرابیان در ادامه با اشاره به نوسانات نرخ ارز در ماه های اخیر، گفت: تغییر نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید خودرو اثرگذار است اما به نظر می رسد بازار ارز تحت کنترل درآمده و امیدواریم ارز با نرخ کنترل شده ای در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امسال تیراژ تولید ما ب 23 هزار دستگاه رسید، گفت: برای سال آینده تولید 31 هزار دستگاه خودرو را هدفگذاری کرده ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای تولید فیدلیتی به عنوان یک محصول اصلی بهمن موتور، شیفت دوم فعال شده و روزانه 70 دستگاه از این خودرو تولید می شود که طبق برنامه تا سال آینده به 100 دستگاه خواهد رسید.

ضرابیان در مورد آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور نیز گفت: تخصیص ارز و مسائل مرتبط با واردات خودرو شفاف نیست و باید یک ماه صبر کنیم تا ثبت سفارش خودروها صورت گیرد.

وی در مورد شرایط عرضه خودرو در بورس نیز اظهار داشت: الزام عرضه خودرو در بورس برداشته شده اما کماکان مذاکرات در حال انجام است تا روش های عرضه خودرو طوری ساماندهی شود که مصرف کننده نهایی بهره ببرد.

مدیرعامل بهمن موتور در عین حال در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر جریمه تعزیراتی بهمن موتور در زمینه فروش خودرو گفت: حکم دادگاه بدوی بیشتر یک سوء تفاهم بوده و ما از تمام ظرفیت قانونی و حقوقی و همچنین اسناد و مدارک موجود برای پیگیری این مسئله استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: بر اساس ارزيابي هاي صورت گرفته، بهمن موتور توانست در سال 1401 رتبه اول فروش و در بخش رضايتمندي از خدمات، بهترين رده را کسب کند.

ضرابیان در خصوص برنامه این شرکت برای واردات خودرو در سال آینده نیز گفت: قصد داریم 12 تا 15 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد کنیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید