تاخیر در ابلاغ نرخنامه جدید نانوایی ها

0
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی گفت: در سال پیشرو باید نرخنامه جدید ابلاغ شود تا این زنجیره نارضایتی نانوا و مصرف‌کننده از بین برود.

به گزارش نبض صنعت، محمد سلیمانی در پاسخ به این پرسش که سال گذشته نانوایان نسبت به عدم ارائه نرخنامه جدید نارضایتی خود را بارها اعلام کردند به نظر شما تا چه میزان این احتمال وجود دارد که نرخنامه جدید در سال پیشرو به نانوایان داده شود؟ گفت: تلاش‌های نانوایان برای دریافت نرخنامه در سال 1401 منتج به نتیجه نشد این در حالیست که هزینه‌های نانوایان فقط در دستمزد کارگران در 2 سال گذشته حدود 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه 15 درصد قیمت نان سنگک را نرخ آرد تعیین می‌کند، افزود: 85 درصد هزینه‌ها را نانوایان از جیب پرداخت می‌کردند و آنها برای پوشش هزینه‌ها و روشن نگه داشتن چراغ نانوایی‌ها چاره‌ای جز کم فروشی و یا گران‌فروشی نداشتند و همین مسئله در صنف نانوایان هرج و مرج ایجاد کرده بود؛ از سوی دیگر اتحادیه نیز قادر نبود نانوایان را مجاب کند که همچنان نان را با نرخ 1400 عرضه کنند.

این فعال صنفی ادامه داد: مقرر شد دولت در آذر سال گذشته تسهیلاتی برای نانوایان در نظر بگیرند که متاسفانه در عمل کمک هزینه‌ای برای نانوایان پرداخت نشد اگر دولت نخواهد با نانوایان همراهی کند ادامه فعالیت آنها با این روند دشوار خواهد و نانوایان خود به خود تعطیل خواهند شد.

سلیمانی با بیان اینکه پخت نان سنگک سنتی نیازمند استخدام کارگر ماهر است، تصریح کرد: آنالیز قیمتی که نانوایان ارائه دادند مورد تایید قرار نگرفت و مسئولان اعلام کردند که نان باید با همان نرخ گذشته عرضه شود اما از سوی دیگر نیز حاضر نبودند که هزینه‌های نانوایان را جبران کنند.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، در سال پیشرو باید نرخنامه جدید ابلاغ شود تا این زنجیره نارضایتی نانوا و مصرف‌کننده از بین برود. متاسفانه در تصمیم‌گیری‌ها از دیدگاه افرادی که سال‌ها در این صنف فعال بودند نظرخواهی نمی‌شود و در سال جدید همچنان با نرخ 1400 نان بفروش می‌رسد اما نمی‌دانیم تا چه زمانی می‌توانیم به این روند ادامه بدهیم.

وی با انتقاد از نبود متولی مشخص که به‌صورت قطعی درباره قیمت و مسائل پیرامونی نان تصمیم گیری کند، گفت: تصمیم‌گیری‌های کارگروه آرد و نان باید به وزارت کشور، هیات دولت و حتی ریاست جمهوری برود. برخی از مسئولان این خبر را رسانه‌ای می‌کنند که در سال جدید قیمت نان تغییر نخواهد نکرد، اینجا این پرسش مطرح است که چرا چنین نظراتی را رسانه‌ای می‌کنند؟ قیمت گنجد از کیلویی 60 هزار تومان به کیلویی 110 هزار تومان رسید و نانوایان برای تامین خمیر مایع با چالش مواجه هستند و قیمت یک کیلو خمیر مایع از 580 هزار تومان به کیلویی یک میلیون و 100 هزار تومان در بازار آزاد رسیده است.

سلیمانی تاکید کرد: قیمت اجاره واحد صنفی در تهران بسیار بالاست و نانوایان برای اجاره باید مبلغ قابل توجهی در نظر بگیرند.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که به چه علت شاهد صف‌های طولانی نانوایی‌ها در ماه رمضان هستیم؟ گفت: روزه‌داران سعی دارند در ساعت پایانی افطار نان را تهیه کنند  که نان بیات نشود و همین مسئله باعث ایجاد صف‌های طولانی می‌شود. اما دلیل دیگری نیز در این میان مطرح است معمولا در ایام نوروز کارگران نانوایی‌ها از آنجایی‌که فصلی هستند به مرخصی می‌روند و علت تعطیلی برخی نانوایان در این ایام به نداشتن کارگر باز می‌گردد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید