ربع سکه مرکز مبادله چه تفاوتی با سکه‌های بازار دارد؟

0
قیمت سکه
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر اظهار داشت: معمولا شبهات و اظهارات با هدف ایجاد اختلال در نظم بازار مطرح می‌شود وگرنه هیچ مشکلی در داد و ستد و فروش سکه‌های مرکز مبادله طلا در بازار وجود ندارد و خود بانک مرکزی حاکم بر بازار ارز و طلا است و نمی‌توان ادعا کرد که بانک مرکزی سکه‌هایی با عیار کمتر یا سکه غیر بانکی توزیع می‌کند.

به گزارش نبض صنعت، از سه روز معاملات ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلا آغاز شد و در اولین حراجی، قیمت هر قطعه ربع سکه 9 میلیون و 500 هزار تومان کشف شد و تمام صرافی‌های مجاز شرکت در این حراج و توزیع آن بین مردم و متقاضیان را دارند. در این میان نگرانی‌هایی از تغییر ضرب و قالب این ربع سکه‌های جدید ایجاد و شبهاتی در میزان عیار این سکه‌ها مطرح و زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه این قطعات سکه اصطلاحا غیربانکی هستند و معاملات آن در بازار آزاد به سختی انجام خواهد شد.

در این باره محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه این ادعاها غیر منطقی هستند و مرجع ضرب تمام انواع قطعات سکه در کشور بانک مرکزی است، اظهار داشت: توزیع کننده سکه در مرکز مبادله ارز و طلا بانک مرکزی است که مسلما اعتماد خریدار به عیار این قطعات بیشتر است چراکه به طور مستقیم از بانک مرکزی توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا این شبهات و اظهارات با هدف ایجاد اختلال در نظم بازار مطرح می‌شود وگرنه هیچ مشکلی در داد و ستد و فروش سکه‌های مرکز مبادله طلا در بازار وجود ندارد و خود بانک مرکزی حاکم بر بازار ارز و طلا است و نمی‌توان ادعا کرد که بانک مرکزی سکه‌هایی با عیار کمتر یا سکه غیر بانکی توزیع می‌کند.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش 15 درصدی حباب ربع سکه در روز گذشته با انجام اولین معامله مرکز مبادله طلا و کشف قیمت خبر داد و گفت: روز گذشته قیمت ربع سکه در مرکز مبادله 9 میلیون و 500 هزار تومان کشف شد که اختلاف یک میلیون تومانی با بازار آزاد داشت البته هر روز قیمت انس جهانی طلا تغییر می‌کند و این عامل در کشف قیمت موثر است و نمی‌توان این قیمت و اختلاف آن بازار آزاد را برای هر روز مبنا در نظر گرفت.

همچنین یکی از صرافان شرکت کننده در حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا با بیان اینکه تنها تفاوت ربع سکه مورد معامله در مرکز مبادله با سکه‌های موجود در طرح قالب آن است، گفت: قالب ربع سکه‌ها جدید است و تا زمانی که چشم مردم و بازار به این قالب جدید عادت کند، مدت زمانی طول می‌کشد.

وی با تاکید بر اینکه عیار ربع سکه‌ها با قالب جدید تفاوتی با سکه‌های موجود در بازار نمی‌کند، ادامه داد: قالب جدید باعث کاهش قیمت سکه در زمان فروش در بازار آزاد نمی‌شود و اساسا تاثیری در قیمت‌ها ندارد و سکه‌های مرکز مبادله در بازار به راحتی قابل فروش است و سکه بانکی محسوب می‌شوند.

این صراف درباره قیمت فروش سکه‌های مرکز مبادله از سوی صرافی‌ها گفت: روز گذشته قیمت هر قطعه ربع سکه 9 میلیون و 500 هزار تومان کشف شد که صرافی‌ها می‌توانند حداقل تا 9 میلیون و 700 هزارتومان و حداکثر تا 10 میلیون تومان آن را به متقاضیان با هر کد ملی بفروشند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید