رشد ۴۱.۳ درصدی صنعت خودرو

0
تولید خودرو
پژوهشکده پولی و بانکی درحالی از رشد ۸.۱ درصدی تولید خبر داد که صنعت خودرو با ۴۱.۳ درصد رشد، بیشترین رشد را در میان همه صنایع ثبت کرد.

به گزارش نبض صنعت، پژوهشکده پولی و بانکی در تازه‌ترین گزارش خود از رشد ۸.۱ درصدی تولید در شرکت‌های صنعتی بورس خبر داد. مهم‌ترین عامل این صعود، رشد تولید در صنعت خودرو اعلام شده است. طبق این گزارش میزان تولید در گروه محصولات غذایی کاهش یافته است.

همچنین میزان تولید در کارخانه‌های صنعتی که در بورس پذیرفته شده‌اند، شاخصی است که نمایی از میزان کل تولید در کشور را نشان می‌دهد.

تازه‌ترین گزارش، پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد، این شاخص در آخرین ماه سال گذشته ۸.۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد کرده و نشان می‌دهد روند تولید در فصل زمستان همچنان مثبت بوده است. آنطور که بازوی پژوهشی بانک مرکزی گزارش داده، مهم‌ترین عامل رشد تولیدات صنعتی در آخرین ماه سال قبل، رشد قابل توجه تولید خودرو بوده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد سطح تولید در صنعت خودرو در اسفندماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۱.۳ درصد افزایش یافته، این بالاترین میزان تولید در میان همه صنایع است. میزان تولید در این صنعت در بهمن‌ماه پارسال نیز ۳۴.۸ درصد افزایش یافته بود.

بعد از صنعت خودرو، گروه محصولات فلزی با رشد ۲۱ درصد و صنعت نساجی با ۱۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. از دیگر صنایعی که در اسفندماه پارسال با رشد تولید مواجه شده‌اند، می‌توان به گروه فرآورده‌های نفتی که عمدتا شامل پالایشگاه‌ها هستند و محصولات کاغذی و دستگاه‌های برقی اشاره کرد.

نکته قابل توجه این است که طبق داده‌های پژوهشکده پولی و بانکی صنعت محصولات شیمیایی به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت کشور در اسفند‌ماه پارسال برای چندمین ماه متوالی رشد ضعیفی و در حد صفر داشته است. اهمیت این صنعت به غیر از ابعادش در میزان ارزآوری برای کشور نیز هست.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد صنایع غذایی اسفندماه پارسال بیشترین کاهش تولید را داشته‌اند به‌طوری که میزان تولید در این صنعت در آخرین ماه سال قبل در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است. در بهمن و اسفند امسال تنها صنعتی که با کاهش تولید مواجه شده، صنایع غذایی است.

مقایسه رشد شاخص تولید گروه‌های مختلف نشان می‌دهد در اسفندماه شرکت‌های کوچک و متوسط و تولیدکنندگان کالا‌های نهایی تولید بیشتری داشته‌اند.

در نیمه دوم سال۱۴۰۱ با وجود ثبات و حتی کاهش در نرخ رشد شرکت‌های بزرگ، رشد تولید شرکت‌های کوچک و متوسط روند صعودی داشته و رشد شاخص تولید شرکت‌های بزرگ در اسفندماه از شرکت‌های کوچک و متوسط کمتر بوده است.

داده‌های پژوهشکده پولی و بانکی از موجودی انبار کارخانه‌های صنعتی نشان می‌دهد میزان فروش شرکت‌ها در سال گذشته پرنوسان بوده است. محاسبه میزان موجودی انبار شرکت‌ها نشان می‌دهد این کارخانه‌های صنعتی تا چه حد رشد یا کاهش داشته است. اگر رشد تولید بیشتر از رشد فروش باشد موجودی انبار در آن دوره افزایش می‌یابد و اگر رشد تولید کمتر از رشد فروش باشد، موجودی انبار کاهش می‌یابد.

تغییرات شاخص موجودی انبار در نیمه دوم سال۱۴۰۰ مثبت بوده که نشان‌دهنده رشد فروش و افزایش در موجودی انبار صنایع بوده است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ ورق برگشت و تغییرات موجودی انبار صنایع منفی شد؛ به‌عبارت دیگر رشد فروش شرکت‌ها بیشتر از رشد تولید آن‌ها بوده است.

در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ اگرچه تولید با اندکی اغماض تقریبا مشابه مدت مشابه سال گذشته بوده، اما فروش شرکت‌های صنعتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد کرده و همین موضوع باعث شده که موجودی انبار صنایع در این‌ماه کاهش داشته باشد.

در تابستان ۱۴۰۱ در ادامه روند کاهش موجودی انبار صنایع رشد فروش شرکت‌ها بیشتر از رشد تولیدشان بوده و این باعث کاهش قابل توجه موجودی انبار کارخانه‌های صنعتی شده است.

بخش قابل توجهی از کاهش در موجودی انبار در ۳ ماه تابستان مربوط به کاهش قابل توجه موجودی انبار شرکت‌های خودروسازی است و چه‌بسا موجودی انبار صنایع به غیر از خودروسازی در تابستان افزایش نیز داشته است.

در ماه‌های اخیر رشد فروش شرکت‌های خودروسازی به‌طور قابل توجهی از رشد تولیدشان پیشی گرفته و همین باعث کاهش در موجودی انبار این شرکت‌ها شده که در سال‌های قبل تجمیع شده بودند. در پاییز و زمستان۱۴۰۱ نیز شاخص موجودی انبار صنایع به‌دلیل افزایش قابل ملاحظه تولید و موجودی انبار در صنعت خودروسازی افزایش داشته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید