تامین برق صنایع در تابستان گذشته ۸.۵ درصد رشد یافت

0
برق کارخانه سیمان
معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو با اشاره به رشد ۸.۵ درصدی تامین برق برای صنایع در تابستان سال گذشته، گفت: میزان برق تولیدی در سال ۱۴۰۱ معادل کل برق تولیدی در دولت یازدهم بود و انتظار می‌رود با انجام اقدامات در حوزه توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی، میزان برق تولیدی در سال جاری نیز برابر با کل برق تولید شده در دولت گذشته باشد.

به گزارش نبض صنعت، احمد حیدری با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور در صنعت برق برای تحقق شعار مهار تورم، رشد تولید، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بخشی از فرمایشات خود به پیشبرد طرح‌های مهم در صنعت آب و برق اشاره فرموده‌اند. در بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری آمده است که استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات سخت‌افزاری از جمله منابع طبیعی و خدادادی و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های نرم‌افزاری مانند نیروی انسانی خلاق، جوانان پرانگیزه، نخبگان و صاحبان فکرهای نو برای تحقق شعار سال ضروری است. رئیس جمهور نیز در جایی، رفع تنش‌های آب و برق را از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم عنوان کرده است.

وی با بیان اینکه آب و برق دو عنصر اصلی برای رشد تولید در کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: بر همین اساس اقدامات مناسبی برای رشد تولید در صنایع مختلف صورت گرفت که نسبت به عملکرد سال گذشته تفاوت‎های چشمگیری دارد.

معاون حقوقی وزیر نیرو تاکید کرد: میزان برق تولیدی در سال ۱۴۰۱ برابر با کل برق تولیدی در دولت یازدهم بود و انتظار می‌رود با انجام اقدامات در حوزه توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی میزان برق تولیدی در سال جاری نیز برابر با کل برق تولید شده در دولت دوازدهم باشد.

وی با اشاره به کاهش میزان مصرف برق در بخش خانگی در تابستان سال گذشته به واسطه پیشبرد اقدامات مدیریت مصرفی وزارت نیرو، یادآور شد: این در حالی است که خاموشی‌های برق از ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در همه بخش‌ها اعم از خانگی، صنعت، کشاورزی، تجاری و غیره آغاز شده بود.

حیدری با اشاره به اینکه کشور در سال ۱۴۰۰ با کمبود ۱۷ هزار مگاواتی برق روبرو بود، گفت: چنانچه تولید و توسعه نیروگاه‌ها شکل نمی‌گرفت و به صورت جدی در دستورکار نبود، امروز با ۲۵ هزار مگاوات ناترازی برق مواجه می‌شدیم و به دنبال آن ۲۵ درصد کل کشور با خاموشی‌ها روبرو می‌شد.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت در پیک تابستان سال گذشته تامین برق ۸.۵ درصد رشد یافت، خاطرنشان کرد: بر این اساس شاهد رشد تولید در صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های گذشته شدیم و امسال نیز برنامه‌هایی را به واسطه پیشبرد ۱۴۰ اقدام برای رشد تولید در بخش صنعت در نظر داریم.

حیدری با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف برق در بخش خانگی و اداری کشور در تابستان امسال، اضافه کرد: با بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق و نیز قانون بودجه ۱۴۰۲ می‌توان توفیقات بسیاری را برای مدیریت مصرف کسب کرد.

معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو، تکلیف به صنایع انرژی‌بر برای احداث ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، تعیین تکلیف تعهدات دولت بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تمام‌شده و تکلیفی فروش برق و انشعاب، تدوین سازو کار بدهی سرمایه‌گذاران غیردولتی بخش برق و غیره را از جمله مواردی عنوان کرد که ذیل بهره‌مندی از ظرفیت‎های قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق حاصل می‌شود.

وی در ادامه به تشکیل کارگروه طرح‌ها و لوایح اشاره کرد و افزود: این کارگروه به منظور پیشبرد اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه صنعت برق تشکیل شده است.

معاون وزیر نیرو در مورد همراهی نمایندگان مجلس با صنعت برق گفت: حوزه تقنین همواره پشتیبان اقدامات بخش اجرایی بوده و مصوبات مجلس شورای اسلامی در راستای تامین پایدار برق راهگشا بوده است.

وی تاکید کرد: باید ارتباط موثری با استانداران، فرمانداران، مدیران اجرایی استان، ائمه جماعت و جمعه و سیستم‌های قضایی برای پیشبرد امور قرار بگیرد.

حیدری بیان کرد: خوشبختانه شاهد همراهی لازم در حوزه ریاست جمهوری، قوه قضائیه و شورای امنیت ملی برای انجام اقدامات بزرگ در کشور به منظور فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای رشد تولید هستیم.

وی در ادامه به حمایت قانونی و حقوقی وزیر نیرو از مدیران صنعت آب و برق به منظور پیشبرد اقدامات بنیادین و توسعه در صنعت آب و برق کشور اشاره کرد و گفت: در همین راستا در بخشی از نامه دبیر شورای امنیت ملی خطاب به جمعی از وزرا و دادستان کل کشور آمده است که هرگونه مداخله و استفاده سیاسی خارج از چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب وزارت نیرو در رابطه با مدیریت آب و برق در استان‌ها ممنوع است و شورای تامین استان‌ها مکلف هستند ضمن همراهی با وزارت نیرو نسبت به اجرای مفاد این مصوبه اقدام کنند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به جهاد تبیین اظهار داشت: هم‌اکنون در دولت در وزارت نیرو پروژه‌های بزرگ آب و برق و برق تجدیدپذیر در همه استان‌ها افتتاح شده و بسیاری نیز آماده افتتاح است، برای مثال اخیرا در استان خوزستان ۳۰ طرح بزرگ صنعت آب و برق با دستور رئیس جمهور افتتاح شد که از جمله می‌توان به بهره‌برداری از نیروگاه دوکوهه با سرمایه‌گذاری ۸۰۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌ریزی برای تامین آب و برق پایدار در مرزهای ورودی و خروجی کشور در اربعین امسال خاطرنشان کرد: باید جنبه‌های رسانه‌ای و اجتماعی اقدامات و برنامه‌های وزارت نیرو نیز مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید