ریزش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی تقریبا یک ماهی است که آغاز شده است، افت قیمتی که این روزها کاملا در بازار محسوس است با این وجود برخلاف روزهای گذشته نمودار تغییرات قیمت خودروهای داخلی در اولین روز از خرداد ماه به جز افت اندک در برخی از مدلها، تقریبا ثابت ماند. این اتفاق در حالی است که بررسی بازار خودرو از ادامه افت قیمت خودروهای مونتاژی حکایت دارد به طوری که طی روزهای اخیر قیمت خودرو های مونتاژی با افت ۳۰ تا ۹۰ میلیون تومانی در بازار مواجه شده است.
به گزارش نبض صنعت، قیمت خودرو در هفتههای گذشته روند نزولی را تجربه کرد اما این افت قیمت در روز گذشته و با ورود به سومین ماه از فصل بهار تداوم نداشت و با رکود در معاملات، عملا قیمت در برخی خودروهای داخلی تغییر چندانی نداشت، شرایطی که از نگاه وزارت صمت و به تعبیر برخی رسانهها ناشی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه و غیرسرمایهای شدن خودرو است.
این در حالی است که در روزهای اخیر رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در واکنش به کاهش قابل توجه قیمت طلا و سکه طی روزهای گذشته، علت این امر را آغاز دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عنوان کرده است چرا که از نگاه او بسیاری از افراد برای ثبتنام در سامانه یکپارچه فروش خودرو دست به فروش دیگر سرمایههای خود همچون طلا و سکه زدهاند.
در همین حال برخی کارشناسان نیز معتقدند آنچه امروز در بازار خودرو در حال رخ دادن است به هیچ عنوان نشانی از خروج سرمایه از بازار خودرو ندارد. در واقع از نگاه آنها برای آنکه خودرو از یک کالای سرمایهای خارج شده و دلالان دیگر نقشی در این بازار نداشته باشند، مستلزم شرایطی است که باید به نتیجه برسد. یکی از اساسیترین موضوعاتی که باعث میشود به خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای نگاه شود، اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار است و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار برای متقاضیان سودآور باشد قطعا سرمایهها به سمت این بازار روانه میشود بنابراین بهبود بازار و خروج سرمایهها از بازار خودرو تابع تصمیم و دستور هیچ نهاد دولتی نمیتواند باشد.
با این وجود برخی از عوامل یاد شده و موثر بر قیمتگذاری محصولات و کنترل قیمتها در بازار نشان میدهد که بازار خودرو جذابیت خود را برای دلالهای وابسته به خودروسازان از دست داده است به همین دلیل است که از نگاه برخی فعالان بازار، در صورت ادامه شرایط کنونی و عملی شدن موضوع واردات خودروهای نو و کارکرده، رکود و ریزش قیمت و خروج سرمایهها از بازار خودرو تا پایان سال تداوم خواهد داشت.
در چنین شرایطی برخی خبرها نیز حاکی از افت متقاضیان خودرو دارد به طوری که شنیدهها حاکی است پس از اتمام فرصت وکالتی کردن حساب متقاضیان، به نظر می رسداستقبال کمی از دومین دوره طرح سامانه یکپارچه عرضه خودرو شده بنابراین در این دور از فروش دیگر صف میلیونی برای خرید خودروهای داخلی وجود نخواهد داشت .
البته در بررسی علت وضع کنونی قیمت در بازار خودروهای مونتاژی نیز بسیاری از فعالان بازار تحویل خودروهای متقاضیان خرید خودرو در سامانه عرضه یکپارچه را علت روند کاهش قیمت در این بازار میدانند ضمن اینکه معتقدند که اعلام قیمت خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت و افت محسوس قیمت بسیاری از محصولات این شرکتها عامل اصلی جریان نزولی قیمت محصولات مونتاژی در بازار است و پیشبینی میشود با ادامه این جریان و تمکین خودروسازان خصوصی، ریزش قیمت در بازار مونتاژیها ادامهدار باشد.
در تحلیل وضع کنونی بازار و آینده قیمتی خودروها، یک فعال بازار خودرو با اشاره به اینکه حفظ ارزش پول فاکتوری بسیار مهم در هجوم سرمایه به سمت بازار خودرو است، تاکید میکند: حل مشکل بازار خودرو تنها از طریق حل مشکلات کلان اقتصادی و اجرای روشهای درست سیاستهای پولی قابل انجام است.
به گفته وی تنها راهی که سیاستگذار میتواند برای ساماندهی و مدیریت بازار خودرو در پیش بگیرد، حذف سود بزرگی است که در اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو وجود دارد و برای این کار نیز باید مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار خودروی کشور عملی شود و دولت دست از قیمتگذاری دستوری که نتیجه آن کسب سودهای بزرگ توسط دلالان و واسطهگران است، بردارد.
بیشتر بخوانید : لیست جدید قیمت خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه
وی در عین حال نبود تصویر روشنی از اوضاع اقتصادی را علت وضع موجود بازار خودرو و بلاتکلیفی و رکود در معاملات بازار خودرو میداند که به رغم روند افت قیمتی در بازار همچنان بسیاری از فروشندگان و خریداران را مستاصل و دچار سردرگمی کرده است.
این فعال و کارشناس بازار خودرو همچنین با توجه به آغاز دور دوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه گفت: تاکید دولت و مجلس بر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و دریافت مالیات از متقاضیان دور دوم طرح فروش یکپارچه به نظر میرسد تا حدودی باعث کاهش استقبال از این سامانه شود اما بعید است با این راهکار و وجود مشکلات کلان اقتصادی و تورمی پیش رو این مسیر در طولانی مدت موثر واقع شود.
آخرین تغییرات قیمت محصولات پرفروش بازار
بررسی بازار خودرو و قیمتها نشان میدهد که طی روز گذشته تاکنون قیمت اکثر خودروهای داخلی با ریزش اندک و یا ثبات همراه بوده است به طوری که در حوزه محصولات پرفروش ایران خودرو، پژو ۲۰۷ فرمان برقی مدل ۱۴۰۲ به رغم افت ۱۱۰ میلیونی که در یک ماه گذشته داشت اما در روز گذشته ۷۱۰ میلیون تومان باقی ماند و نسبت به روز قبل تغییر نکرد همچنین قیمت پژو پارس ال ایکس مدل ۱۴۰۲ نیز بدون تغییر ۶۹۰ میلیون تومان معامله شد.
در بازار سایر محصولات ایران خودرو نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ با افت ۱۰ میلیون تومانی به ۵۵۰ میلیون رسید و تارا اتوماتیک مدل سال نیز با افت ۱۰ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، حدود ۹۱۵ میلیون تومان قیمت خورده است.
همچنین دنا اتوماتیک توربو هم به روز گذشته در محدود ۹۲۵ میلیون تومان قیمت خورد که به معنای ثبات قیمت طی روز گذشته است و دنا معمولی با ثبت قیمت ۶۴۰ میلیون تومان نسبت به روز گذشته ثابت باقی ماند.
در بازار محصولات سایپا نیز شاهین مدل ۱۴۰۲ روز گذشته به ۶۰۵ میلیون تومان رسید که نسبت به روز قبل ۵ میلیون تومان ارزان شده است و کوییک آر دندهای نیز حوالی ۳۷۰ میلیون قیمت خورد که نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون ارزان شده است.
با این حال بررسی بازار محصولات پرفروش سایپا نشان میدهد که طی روز گذشته بر خلاف افت قیمت بسیاری از محصولات، تیبا هاچ بک مدل ۱۴۰۰ بدون نوسان ۳۵۵ میلیون تومان معامله شده است.
انتهای پیام