قبل از خرید، اصالت لوازم‌خانگی را بسنجید

0
لوازم خانگی

وی افزود: از مردم انتظار می‌رود نسبت به اصالت‌سنجی كالای مورد خرید خود اقدام كنند و كسبه نیز كه درخواست داشتند بازار شفاف شود، بایستی نقش خود را ایفا نمایند.

دهقانی نیا اضافه كرد: گروه لوازم‌خانگی باید شامل خدمات پس از فروش رسمی و واقعی باشند و مردم می‌توانند در محل خرید نسبت به اطمینان از اصالت داشتن كالا اقدام كنند و این كار با استفاده از استعلام شناسه رسمی و كد رهگیری صورت می‌گیرد كه روی جعبه و بدنه دستگاه تولیدی قابل رویت است.

وی درباره سازوكار این روش مردمی گفت: این كار توسط نرم‌افزارهای تلفن همراه قابل‌انجام است و نیز می‌توان با مراجعه به سامانه جامع گارانتی نسبت به وجود خدمات پس از فروش محصول اطمینان حاصل كرد.

سخنگوی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: از مردم می‌خواهیم نرم‌افزار سامانه جامع تجارت را درگوشی خود نصب‌كرده و كد رهگیری و شناسه كالا را یا با باركد و یا با ثبت دستی مورد سنجش قرار دهند.

وی اظهار كرد: تا كنون ۱ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۲۶۹ عدد شناسه كالا به‌صورت كلی صادر كردیم كه ۶۱ هزار و ۴۳۰ مورد در حوزه لوازم‌خانگی می‌باشد.

از این میزان ۳۹ درصد به تولیدی و ۶۱ درصد به واردات ارتباط دارد و ازاین‌رو میزان شناسه كالای ثبت شده وارداتی بیش از تولیدی در داخل می‌باشد.

رونق قاچاق در پی نبود محصول باكیفیت داخلی

اكبر پازوكی، رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی نیز با بیان اینكه تولیدكنندگان لوازم‌خانگی كار خود را انجام داده و باید دانست كه كالای بدون كد رهگیری به‌عنوان قاچاق تلقی می‌شود، گفت: سامانه جامع گارانتی نیز به این پروسه اضافه شده است.

وی افزود: از این طریق می‌توان تشخیص داد كه كالای مورد خرید، فیك بوده یا فاقد گارانتی و قاچاق می‌باشد یا خیر و ما نیز به مردم و كسبه اطلاع‌رسانی كردیم تا از خریدوفروش كالایی بدون كد رهگیری و شناسه خودداری شود و از این طریق به تولید ملی و افزایش فروش كالای داخلی كمك كنند.

پازوكی مدعی شد كه اعلام ممنوعیت كالای خارجی بزرگ‌ترین اطلاع‌رسانی تلقی می‌شود و ادامه داد: كالایی بدون كد رهگیری و شناسه فیك و قاچاق است و از مردم می‌خواهیم از خرید آن خودداری كنند و كسبه نیز باید كالایی را خریدوفروش كنند كه كد رهگیری و شناسه فروش داشته باشد.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی گفت: برای شناسه‌دار شدن در گروه اول یخچال، فریزر، لباسشویی و جاروبرقی و… جای دارد و در گروه دوم تمام لوازم‌خانگی ریز شامل پنكه، سرخ‌كن و… نیز در این پروسه وارد شد ولی امروز قاچاق به طریقی وارد كشور می‌شود كه در پتانسیل داخلی توان تولید آن را در داخل كشور نداشتیم.

پازوكی از تولیدكننده خواستار شد سلیقه مردم را در نظر گیرد و افزایش كیفیت و كاهش قیمت و رقابت‌پذیر شدن را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید