۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه راکد به سمت تولید هدایت شود

0
خالقی
آرمان خالقی
قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه معطله و راکد در کشور داریم که با فعال شدن این سرمایه در بخش تولید، اشتغال نیز ایجاد خواهد شد.

به گزارش نبض صنعت، آرمان خالقی در خصوص مشکل واحدهای تولیدی راکد گفت: در واقع مشکل اصلی واحد‌های تعطیل شده در مرحله نخست نقدینگی، تورم و روابط اقتصادی کم با سایر کشور‌ها است. تورم دلیل اصلی راکد شدن صنایع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از الزامات ایجاد رونق در تولید، افزایش تقاضای خرید در بازار است، افزود: در حال حاضر با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم، تقاضای خرید در بازار کاهش یافته و همین مسئله بر میزان تولید کالا‌ها موثر است. نبود زیرساخت‌ها، نداشتن مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش و عدم توانایی در پرداخت تسهیلات در سال‌های گذشته تعطیلی و رکود یا نیمه فعال‌شدن بسیاری واحد‌های تولیدی را رقم زده است.

خالقی تصریح کرد: دولت با کمک بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به طور جدی پیگیر رفع مشکلات واحد‌های تولیدی بوده و برنامه‌ریزی بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است. تامین زیرساخت‌ها و حمایت از کسب‌وکار‌ها و بنگاه‌های کوچک، دو برنامه مهم و اولویت‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه داشت، اما باید بدانیم که بخشی از این مسائل ناشی از رکود سنگین و کاهش قدرت خرید مردم است، زیرا این مسائل موجب کوچک‌شدن بازار می‌شود و کوچک شدن بازار نیز موجب کوچک شدن واحد‌های تولیدی و در نتیجه تضعیف بازار می‌شود.

قائم مقام خانه صنعت معدن و تجارت ادامه داد: واحد‌های تولیدی فعال باعث رونق اقتصاد کشور می‌شوند. وزارت صمت سیاستگذار و بسترساز تولید است و باید از نظر فیزیکی نسبت به ساخت شهرک‌های صنعتی و یا تامین آب و برق و گاز برای واحد‌ها اقدام کند، اما نکته مورد توجه آن است که عوامل بیرونی از جمله تحریم‌های داخلی و خارجی، مسائل ناشی از اقتصاد کلان، عملکرد سیستم‌های بانکی و تامین نقدینگی به عنوان مانع و ترمز تولید عمل می‌کنند.

وی گفت:  متاسفانه در کشور ما شاخص کسب و کار مطلوب نیست و توان اقتصادی خوبی نداریم. اگر شاخص ما مطلوب باشد سرمایه‌گذاران خارجی هم به کشور می‌آیند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

خالقی تصریح کرد: ما ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه معطله در کشور داریم که با فعال شدن این عدد بخش اشتغال کشور هم فعال خواهد بود. اگر واحد صنعتی در بخش‌های دیگری غیر از صنعت ورود کند، سود خوبی کسب می‌کند و تمایلش برای دریافت تسهیلات افزایش می‌یابد.

وی افزود: باید آمار اعلام شده از سوی دولت بر اساس واقعیت باشد. تزریق پول به واحد‌های کوچک و متوسط و حتی بزرگ راهگشای فعالیت صنعتی ما نیست. سال گذشته یک هزار و ۷۵۱ واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال احیا شد و دوباره به چرخه تولید کشور بازگشته که از این تعداد یک‌هزار و ۲۹۸ واحد درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۴۵۳ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بوده است.

به گفته وی، احیای این واحد‌ها زمینه اشتغال ۳۴ هزار و ۶۷۳ نفر را فراهم کرده که ۲۴ هزار و ۲۴۰ نفر درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۱۰ هزار و ۴۳۳ نفر خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی شاغل شده‌اند.

قائم مقام خانه صنعت معدن و تجارت ادامه داد:الان وضعیت اقتصاد کشور به نحوی پیش می رود که اگر نقدینگی را تبدیل به کالا نکنیم دچار ضرر می شویم یعنی پس انداز کردن، معنای خود را از دست داده است.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در بورس به عنوان ریسک پذیرترین سرمایه گذاری اقتصادی در کشور تلقی می شود. الان تمام سهام داران خرد را به مسیری کشانده ایم که تا چند سال آینده کسی به سراغ بورس نمی رود. حتی اعتباری برای سرمایه گذاری خرد و جذب سرمایه مردم نگذاشتیم. این درحالی است که بورس قرار بود پشتیبان اقتصاد باشد و با جذب سرمایه مردم و تزریق آن به بخش تولید را به حرکت بیندازد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید