بی راهه سیاستگذاری در مسیر توسعه معادن

0
در حالی که متولیان بارها شعار توسعه معادن را در برنامه‌های خود اعلام کرده اند اما این حوزه استراتژیک کماکان با موانع و گلوگاه‌هایی مواجه است که سبب توسعه نیافتن آن در کشور شده است.

به گزارش نبض صنعت، این روزها شعار معدن به جای نفت تبدیل به یک گفتمان اصلی در بدنه اجرایی سیاستگذاری شده است. از آنجایی که گفته می‌شود بخش معدن ایران با قرار گیری روی کمربند متالورژی از ذخایر بسیار غنی معدنی بهره مند است از این رو می‌تواند به عنوان یک جایگزین برای صنعت نفت مطرح باشد.

البته این شعار به معنی جایگزینی کامل معدن به جای نفت و درآمدهای آن نیست. بلکه منظور این است که که بخش معدن این ظرفیت را در اختیار دارد که می‌تواند به موازات درآمدهای نفتی برای کشور ارزآوری داشته باشد و سهم خود را در توسعه اقتصادی و اشتغال زایی افزایش دهد.

اما متاسفانه با وجود چنین ظرفیتی، بخش معدن با عقب ماندگی های بسیاری مواجه است که باعث شده نه تنها نقش واقعی خود را در اقتصاد ایفا کند بلکه باعث شده از پیشرفت های جهانی نیز عقب بماند و امروز در حالی که دنیا در مسیر معدنکاری هوشمند در حرکت است ایران از این مسیر جا مانده و حتی در حوزه‌ اکتشافات با کاستی‌های زیادی روبرو است.

اما حلقه مفقوده این سال های بخش معدن چه بوده است؟ هرچند بارها اعلام می شود که در اکتشافات عقب مانده ایم، زنجیره های ارزش تکمیل نشده اند و…. اما شاید شاه کلید ماجرا دو موضوع اصلی باشد که چندان مورد توجه وزرای صمت قرار نگرفته است. شاید اصلی ترین گلوگاه بخش معدن که چندان هم مورد توجه وزارت صمت نباشد، سیاستگذاری درست و کارشناسی برای این بخش باشد.

در مواردی نگاه درآمدزایی از سوی دولت باعث شد تا با افزایش حقوق دولتی آن هم به صورت غیر کارشناسی، بسیاری از معدنکاران عطای این کار را به لقایش بسپارند.

اما حلقه مفقوده بعدی که تکمیل کننده سیاست های نادرست می شود عدم ورود نقدینگی به این حوزه است که بخش عمده آن ناشی از عدم اجرای درست قانون و سیاست گذاری های غیر کارشناسی باعث شده تا جریان ورود نقدینگی به بخش معدن با کندی همراه شود. شاید اگر همین دو موضوع در دستور کار وزارت صمت قرار بگیرد، اکتشافات نیز با سرعت می تواند توسعه پیدا کند.

درواقع امروز بخش معدن از نبود سیاست های کارشناسی و نبود نقدینگی کافی رنج می برد. این در حالی است که اگر دولت بستر های قانونی و تسهیلاتی را فراهم کند، بخش خصوص آمادگی لازم برای توسعه این بخش را در اختیار دارد. تنها باید موانع اصلی از میان برداشته شود و اجازه داد معدنکاران در مسیر مهیا شده توسعه را رقم بزنند. در غیر این صورت همچنان شعارهایی مبنی بر توسعه بخش معدن در خبر ها، نشست ها و همایش ها تکرار می شود و هیچگاه به مرحله اجرا نخواهد رسید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید