تأثیر طولانی شدن واردات بر بازار خودرو

0
تیر ماه از نیمه گذشته است و هنوز حتی یک خودروی وارداتی پلاک نشده است. مشخص نیست وزارت صمت چه کاری انجام می دهد، اما به نظر می رسد چندان به تأثیر طولانی شدن واردات بر بازار خودرو اهمیت نمی دهد.

به گزارش نبض صنعت، در حال حاضر، برخلاف تمام ادعاهای وزارت صمت به نظر می رسد که واردات خودرو بسیار آهسته و کند پیش می رود.

در واقع، با توجه به صحبت های سرپرست سازمان توسعه تجارت این گونه احساس می شد که به زودی شاهد ورود خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود. به گفته مهدی ضیغمی حداقل ۴ هزار خودرو ترخیص شده اند و ۵ هزار خودروی دیگر نیز ثبت سفارش شده اند.

وی به صورت بسیار زیرپوستی نیز در خلال این اطلاع رسانی با اعلام کرد که نیسان و تویوتا نیز در راه هستند. با این حال، روند موجود نشان می دهد که دنبال اثرگذاری روانی بر بازار هستند. به خصوص این که، این خبر را ضیغمی درست در شبی اعلام کرد که صبح روز بعدش هم مجلس کلیات واردات خودروهای دست دوم را مصوب و هم مجلس تعرفه های جدید را ابلاغ کرد.

در این شرایط به نظر می رسید ورود خودروهای وارداتی با توجه به دپوی تعداد قابل ملاحظه در انبارها و گمرکات کشور با سرعت بیش تری عرضه شوند. با این حال، نه تنها تا امروز هیچ یک از ادعاهای وزیر صمت سابق محقق نشده است، بلکه هیچ کدام از متولیان و افراد مسئول و مرتبط با واردات نیز شفاف سازی نمی کنند. البته بنا بر گفته ها، کارها در شرف انجام است، اما به قدری کند پیش می رود که حتا نمایندگان مجلس نیز در جریان تصویب لایحه الحاقی برای واردات خودروهای دست دوم سعی کردن مسیر ورود این خودروها کوتاه تر کنند.

با این وجود و پس از گذشت ۸ ماه از نهایی شدن آیین نامه واردات، هنوز نتوانسته اند مقدمات ورود خودروهای وارداتی به کشور را فراهم کنند. در همین حال اما از یک سو، بازار خودرو با توجه به انتظار ورود این خودروها دادوستدهای روزانه را متوقف کرده است و از سوی دیگر، تکلیف خودروسازان داخلی مشخص نیست.

خودروسازان بزرگ موسوم به دولتی متهم به آپشن فروشی هستند و کمبود ارز برخی خطوط تولیدشان را متوقف کرده است و خودروسازان غیر دولتی، مونتاژکاران هم بلاتکلیف هستند. مسئله اصلی بازار هم همین است؛ شکل گیری یک انتظار، هر چه این انتظار طولانی تر شود، توقف مصرف کنندگان بیش تر و بیش تر می شود. آن ها طی سال های اخیر، پیرو اتفاقات سیاسی-اقتصادی، هم قدرت انتخاب نداشتند و هم از کیفیت و تنوع راضی نبودند، با این حال، بنا به دلایل اقتصادی و شگل گیری دیدگاه سرمایه چاره ای جز حضور در این بازار نداشتند.

بیشتر بخوانید : پیش‌نقشه واردات خودروی کارکرده

جدی شدن واردت خودرو و همزمان شدن با قیمت گذاری ها جدید منجر به حبس تقاضا شد و در آستانه بازار تابستانی زمان برای دادوستد ایستاد، چراکه مصرف کنندگان احساس کردند فرصت نفس گرفتن پیدا کرده اند و دیگر نیاز نیست برای خرید مصرفی و یا حفظ دارایی های خود، خودروهایی چند برابر قیمت های جهانی خریداری کنند، اما مسئله این است که هر چه قدر این روند طولانی تر شود، تقاضاهای بیش تری در بازار به وجود می آید. در همین حال، باید در نظر داشت که وضعیت تولید خودروهای داخلی نیز چندان رضایت بخش نیست. البته قرار نیست تمام تقاضاها با واردات پاسخ داده شود. مصرف کنندگان نیز این موضوع را می دانند، اما با این حال، منتظر تأثیر خودروهای وارداتی هستند تا بتوانند با قیمت های مناسب تری خودروی مدنظر را خریداری کنند.

در این شرایط، وزارت صمت باید بداند هر چه این روند طولانی تر شود، در مقابل، حجم تقاضا و انتظار سنگین و پرفشارتر خواهد شد، اما اگر عرضه ها مستمر و حجیم نباشند، وضعیت پیش روی بازار چندان روشن نخواهد بود، حتا با فشار بیش تر بر تولیدکنندگان و تلاش برای کنترل بیش تر بازار نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین اگر وزارت صمت می خواهد به شایعه های شکل گرفته و همچنین نیاز بازار پاسخ بدهد از یک سو، باید شفاف سازی و اطلاع رسانی کند و از سوی دیگر، باید مشکلات پیش پای واردکنندگان و تولیدکنندگان را به سرعت برطرف کند. تجربه سال های اخیر ثابت می کند بازار سازوکار خود را دارد و زمان زیادی منتظر نخواهند ماند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید