افت فشار تقاضای دلار

0
با عبور بازار از ساعات میانی روز شیب روند کاهشی دلار تند‌تر شد و در نهایت در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۳۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ پایانی روز شنبه در رقم ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشید.

به گزارش نبض صنعت، افت فشار تقاضا در بازار روز یکشنبه سبب خروج دلار از کانال ۵۰ هزار تومانی شد. قیمت این اسکناس خارجی که در بیشتر روز‌های ۱۰ روز گذشته در سطوح قیمتی کانال ۵۰ هزار تومانی نوسان می‌کرد، روز گذشته دچار کاهش شد و در سطوح قیمتی کانال پایین‌تر معامله شد. بررسی‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که تقاضای چشمگیری برای خرید ارز مشاهده نمی‌شود. از سوی دیگر برخی از فعالان با انجام عمل خالی فروشی با رو‌ند کاهشی همراه شده و در حال تشدید آن هستند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۳۵۰تومان کاهش نسبت به نرخ پیشین به ۴۹هزار و ۷۰۰ تومان رسید. با افت قیمت دلار آزاد، تابلو‌های بازار سکه طلا نیز قرمز شد و هر قطعه سکه طرح جدید با حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش به ۲۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.

بررسی‌ها از کاهش دما در معاملات غیررسمی ارز خبر می‌دهد. با تامین نیاز‌های ارزی رسمی در مرکز مبادله ارز و طلا اندک تقاضا‌های خرد روانه بازار آزاد می‌شوند. عمدتا این تقاضا‌ها به اخبار و سیگنال‌های سیاسی واکنش نشان داده و در صورت افزایش ریسک‌های سیاسی به حجم این متقاضیان نیز افزوده می‌شود. بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که در هفته‌های اخیر بازارساز با تقویت بخش عرضه در معاملات غیررسمی از شکل‌گیری شرایط مازاد تقاضا جلوگیری کرده و در نتیجه به‌صورت کلی وضعیت تامین ارزی مناسب است. دیروز یکشنبه ۱۸ تیر ماه نیز در شرایطی که ریسک سیاسی قابل توجهی در بازار وجود نداشت، نرخ دلار آزاد روند کاهشی جدیدی را آغاز کرد و از کانال ۵۰ هزار تومانی خارج شد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات صبح روز گذشته فعالت خود را با حدود ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ روز شنبه در رقم ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان آغاز کرد.

با عبور بازار از ساعات میانی روز شیب روند کاهشی دلار تند‌تر شد و در نهایت در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۳۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ پایانی روز شنبه در رقم ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشید. هر برگ از اسکناس‌های یورو و پوند نیز در بازار آزاد روز گذشته به ترتیب ۳۰۰ و ۳۵۰ تومان کاهش یافتند و در ارقام ۵۴ هزار و ۶۵۰ تومان برای یورو و ۶۳ هزار و ۹۵۰ تومان برای پوند معامله شدند. بازار سکه و طلا نیز در واکنش به روند کاهشی دلار دچار افت قیمت شدند. قیمت سکه طلا طرح جدید که از هفته گذشته در بازه قیمتی ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲۹ میلیون تومان نوسان می‌کرد در عصر روز گذشته حدود ۲۵۰ هزار تومان ارزان شد و به رقم ۲۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در کانال ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی محاسبه شد که این امر نشان می‌دهد بخش ۱۰۰هزار تومانی از افت قیمت سکه ناشی از تخلیه حباب این کالای گران‌بها بوده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید