لزوم تدوین برنامه اجرایی برای هم‌افزایی مؤسسات نیکوکاری

0
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: برای هم‌افزایی مؤسسات نیکوکاری و تقویت اثرگذاری خدمات آنها در بهبود شرایط و کاهش آسیب‌های اجتماعی، باید یک برنامه مدون و اجرایی تدوین شود.

به گزارش نبض صنعت، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه به‌واسطه باورهای دینی و فرهنگی کشور، فعالان اقتصادی همواره تلاش کرده‌اند در مسائل خیریه و نیکوکاری نقش ایفا کنند، گفت: در سال‌های اخیر حجم این کمک‌ها و اقدامات به‌اندازه‌ای بوده که با یک ترافیک در این زمینه مواجه هستیم؛ اما سؤال این است که چرا باوجود این حجم از امور خیریه، ما هنوز تغییر معناداری در کاهش فاصله طبقاتی، افزایش رفاه اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مشاهده نمی‌کنیم؟

حسین سلاح ورزی در نخستین همایش نکوداشت مؤسسات مردم‌نهاد و نیکوکاری ایران به همت شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه در اتاق ایران برگزار شد، افزود: به نظر می‌رسد دو دلیل عمده در این زمینه وجود دارد. نخست اینکه ما دارای یک شبکه منظم و منسجم نیکوکاری و امور خیریه نبوده‌ایم و دوم اینکه یک سند استراتژیک و یک برنامه مدون و اجرایی برای هم‌افزایی برای مؤسسات نیکوکاری تدوین نشده است.

او با ابراز خرسندی از شکل‌گیری شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و امور خیریه در سال‌های اخیر، تصریح کرد: بااین‌وجود هنوز یک برنامه مدون و سند استراتژیک برای بهره‌وری بیشتر از این ظرفیت در کشور وجود ندارد که باید در این زمینه تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد. در چنین شرایطی است که خدماتی که مؤسسات نیکوکاری انجام می‌دهند بیشتر به نتیجه مطلوب نزدیک خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: در اتاق بازرگانی در حوزه کارآفرینی اجتماعی و برنامه‌هایی که به توسعه پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته کمک کند فعالیت‌های صورت گرفته است. در کنار این رویکرد یک کمیسیون به نام کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی در اتاق بازرگانی وجود دارد که به‌صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند.

او ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید در قالب کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی و در صورت موافقت هیات رئیسه اتاق ایران، با تشکیل یک شورای عالی مسئولیت اجتماعی، جهت‌دهی و ریل‌گذاری بهتری در زمینه مسئولیت اجتماعی و نیکوکاری کشور صورت بگیرد.

سلاح‌ورزی ادامه داد: نکته دیگری که ما به دنبال آن خواهیم بود این است که به بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند نشان ملی مسئولیت اجتماعی اهدا شود. اتفاقی که می‌تواند تأثیر زیادی در روند ترویج و تحقق مسئولیت اجتماعی در ایران داشته باشد.

مدل علمی برای رصد وضعیت مؤسسات نیکوکاری تدوین می‌شود

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران نیز در این همایش گفت: افراد نیکوکار و کسانی که در زمینه امور خیریه فعالیت می‌کنند با ازخودگذشتگی سرمایه‌های معنوی و مادی خود را در اختیار جامعه می‌گذارند تا چالش‌های بخش‌های آسیب‌پذیر و محروم جامعه مرتفع شود. به همین دلیل انتخاب و تشکر از این عزیزان کار سختی است.

محمود اولیایی ادامه داد: در چنین شرایطی ما تصمیم گرفتیم از مؤسسات پیشکسوتی که از سابقه بیشتری در زمینه نیکوکاری و امور خیریه برخوردار هستند و خدمات آنها تاکنون ادامه داشته تقدیر به عمل بیاید. در کشورهای جهان بر اساس یک مدل علمی دست به چنین انتخابی می‌زنند اما ما به دلیل کمبود زمان برای برگزاری این مراسم تصمیم گرفتیم امسال این مراسم را به این شکل برگزار کنیم اما در سال آینده بر اساس یک مدل علمی و درجه تأثیرگذاری منتخبین را معرفی خواهیم کرد.

نائب رئیس هیات مدیره شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه تصریح کرد: در آینده ما از مدل‌های علمی که در این زمینه وجود دارد بهره می‌گیریم و تلاش می‌کنیم با یک رویکرد علمی وضعیت خدمات‌رسانی و تأثیرگذاری مؤسسات نیکوکاری را رصد کنیم. بدون تردید این رویکرد به تدوین یک نقشه راه و سند استراتژیک برای نیکوکاری و امور خیریه در کشور منجر خواهد شد که امیدوارم با تلاش‌هایی که صورت خواهد گرفت این امر محقق شود.

حال انسان امروز ایرانی خوب نیست

اردشیر گرواند، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی نیز در ادامه این همایش گفت: سؤال مهمی که امروز مطرح است این است که آیا در کشور برنامه جامعه و کاربردی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد؟ بنده در پاسخ عنوان می‌کنم خیر وجود ندارد. ما باید هر اقدامی که از سوی مسئولان کشور انجام می‌شود را در آثار اجتماعی که از خود برجای می‌گذارد مورد تحلیل و بررسی قرار بدهیم. تا زمانی که انسان و جامعه سالم نباشد هر اقدامی که صورت بگیرد فایده ندارد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: ما در ساحت فردی جامعه با چالش‌های جدی مواجه هستیم. اگر به میزان حجم مسکن‌های مورد استفاده مردم توجه کنیم به‌خوبی به عمق ماجرا پی خواهیم برد. امروز حال مردم ایران خوب نیست. میزان خودکشی، افسردگی و معتادان در کشور به‌خوبی نشان‌دهنده این است که حال انسان امروز ایرانی خوب نیست. این وضعیت در شرایطی است که چشم‌انداز روشنی در پیشگاه جامعه وجود ندارد و میزان امید به آینده نیز روزبه‌روز در حال کاهش است.

گرواند تصریح کرد: در ساحت خانواده نیز ما وضعیت خوبی نداریم. در شرایط کنونی سن ازدواج به دلایل مختلف هشت سال بیشتر از گذشته شده است. در طول سال در ایران در حدود ۲۰۰ هزار طلاق صورت می‌گیرد. این در حالی است که با درگیر شدن دیگر اعضای خانواده در موضوع طلاق در طول سال در حدود ۶۰۰ هزار مسائل مرتبط با طلاق در کشور داریم. این وضعیت نشان می‌دهد که ما حرمت اعداد را درباره خانواده از بین برده‌ایم. نکته مهم در این زمینه این است ۷۵ درصد زنانی که طلاق می‌گیرند در آینده هیچ‌گاه به ازدواج مجدد نمی‌رسند. به همین دلیل حجم عظیمی از زنان جامعه از گردونه باروری خارج می‌شوند.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از خانوارهای ایرانی هیچ شاغلی ندارند. از سوی دیگر در حدود ۲۵ درصد از کل خانواده‌های ایرانی مستأجر هستند. به همین دلیل باید عنوان کرد خانواده‌های ایرانی در معرض آسیب‌های جدی قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی حاکمیت و نهادهای تصمیم گیر باید هر چه زودتر برای این چالش‌ها و معضلات اجتماعی چاره‌اندیشی کنند.

نیکوکاران یک درصد طلایی جامعه مدنی ایران را تشکیل می‌دهند

مدیرعامل شبکه ملی نیکوکاری و امور خیریه نیز در این همایش گفت: ما به دنبال این هستیم که شبکه ملی نیکوکاری به یک خانه امن برای مؤسسات مردم‌نهاد تبدیل شود و زمینه انسجام و اتحاد این مؤسسات را به وجود بیاورد. در کنار این موضوع ما به دنبال این هستیم که شبکه ملی نیکوکاری به یک مشاور امین برای حاکمیت و بخش خصوصی تبدیل شود. همه این تلاش‌ها نیز برای خدمت‌رسانی بیشتر به جامعه و مرتفع کردن چالش‌ها و مشکلات خواهد بود.

علیرضا آتشک ادامه داد: نیکوکارانی که در شبکه ملی عضو هستند و برخی از آنها امروز در این همایش حضور دارند یک درصد طلایی جامعه مدنی ایران را تشکیل می‌دهند. این درصد مهم در مقابل مشکلات جامعه شانه خالی نمی‌کنند و بلکه برای آن راهکار ارائه می‌کنند. به همین دلیل ما باید از این ظرفیت مهم اجتماعی در راستای حل مشکلات مردم استفاده بیشتری کنیم.

در پایان این همایش از ۱۰ موسسه پیشکسوت که در سال‌های متمادی در زمینه نیکوکاری و امور خیریه فعالیت کرده‌اند تقدیر شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید