کاهش قیمت میوه‌های تابستانی

0
قیمت میوه‌های تابستانی در هفته گذشته سرانجام در مغازه‌های میوه‌فروشی تعدیل شد.

به گزارش نبض صنعت، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در بعضی از اقلام میوه‌ها شاهد کاهش ۵ تا ۱۰ هزار تومانی قیمت‌ها، به‌ازای هر کیلوگرم میوه، بوده‌ایم. میوه‌های تابستانی از آغاز عرضه و اصطلاحا از زمان نوبرانگی تا تیرماه که به عرضه انبوه رسیدند شاهد تغییرات اندکی در قیمت بودند و کف قیمت میوه‌های درختی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران کیلویی ۶۵هزار تومان بود.

بیشتر میوه‌ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بودند و بعضی از اقلام مثل گیلاس ممتاز با قیمت‌های بالای ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. اما نگاهی به قیمت‌ کنونی میوه در مغازه‌های سطح شهر نشان می‌دهد در روزهای اخیر تغییراتی هرچند اندک را در نرخ‌ها شاهد بوده‌ایم. با وجود افزایش تنوع میوه در ۲، ۳هفته اخیر میانگین کلی قیمت میوه در مغازه‌ها حداقل ۱۰ هزار تومان پایین آمده و به حدود ۵۰هزار تومان رسیده است.

گران‌قیمت‌ها

مقایسه قیمت‌ها با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد قیمت بعضی از میوه‌ها به‌ویژه انواع انگور نسبت به سال قبل کمتر شده که دلیل آن افزایش تولید و عرضه این محصول عنوان می‌شود. گلابی، گیلاس تکدانه ممتاز و شاه‌توت در حال حاضر تنها میوه‌هایی هستند که هنوز در مغازه‌های میوه‌فروشی بالای ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورده‌اند و دیگر میوه‌ها بین ۳۰ تا ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسند.

افزایش قیمت بارفروشی بعضی محصولات

کاهش قیمت میوه در مغازه‌های تهران در شرایطی است که براساس آخرین نرخنامه اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار، قیمت بعضی از محصولات در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل، افزایشی بوده است.

 این نرخنامه نشان می‌دهد قیمت بارفروشی توت‌فرنگی، زردآلو و انواع گیلاس بین ۵ تا ۱۰هزار تومان افزایش یافته و بعضی میوه‌ها مثل آلو قطره‌طلا، شلیل شبرنگ، هندوانه و خربزه قیمت‌شان نسبت به هفته قبل کاهشی بوده است.

کاهش قیمت از کانال با تغییر مبدأ تأمین میوه

نایب‌رئیس اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران دلیل افزایش قیمت بعضی اقلام میوه را تغییر مبدا تامین میوه پایتخت اعلام کرد، گفت: گرمای شدید هوا باعث شد میوه‌های سردرختی شهرهای حومه تهران و همچنین استان‌های شمال‌شرقی و خراسان به سرعت به بازار عرضه شود و به همین دلیل با ریزش قیمت برخی اقلام میوه در تیرماه مواجه بودیم اما با اتمام میوه‌های سردرختی این مناطق، میوه تهران در حال حاضر از مناطق شمال‌غربی و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی تامین می‌شود.

به‌ گفته اکبر یاوری، هزینه‌ بالای بسته‌بندی و حمل‌ونقل باعث افزایش قیمت میوه این مناطق نسبت به شهرهای مجاور تهران شده و رشد قیمت ایجادشده در هفته گذشته و روزهای جاری ناشی از این اختلاف قیمت است.

او با این حال تأکید کرد که نرخ‌های مندرج در نرخنامه میادین برای جلوگیری از گرانفروشی و سوءاستفاده است و در بیشتر موارد محصولات با قیمتی کمتر از کف و سقف تعیین‌شده در میدان اصلی به فروش می‌رسند.

آمادگی برای پاییز

 او درباره میوه‌های پاییزی و مرکبات نیز گفت: برای عرضه این میوه‌ها هنوز خیلی زود است و از شهریورماه شاهد توزیع این میوه‌ها خواهیم بود اما امسال قرار بر این است که با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی، مرکبات به‌موقع و به‌صورت کاملا رسیده به بازار عرضه شوند.

اکبری افزود: هر سال نارنگی و پرتقال خیلی زودتر از زمان واقعی و به‌صورت سبز یا رنگ‌آوری شده با هدف سودجویی به بازار عرضه می‌شوند اما امسال به باغداران اعلام شده مرکبات را سر وقت بچینند و اجازه دهند این محصولات روی درخت رنگ بگیرند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید