مشکلات ارزی علت ۹۰ درصد ماندگاری کالا

0
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مدت ماندگاری کانتینر در بندر شهیدرجایی از ۳۰ روز، امسال به ۳۵ روز افزایش یافته بنابراین نمایندگان نهاد‌های مجوز دهنده به منظور تسریع در فرآیند امور در بنادر هرمزگان مقیم خواهند شد.

به گزارش نبض صنعت، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ۲۷ بنگاه بزرگ و معتبر در بندرشهید رجایی افزون‌بر ۱۵ هزار کانتینر موجودی داشتند که در راستای جلوگیری از ماندگاری و رسوب کالا، کار ترخیص آن‌ها به استاندار هرمزگان واگذار شد.

وی افزود: امروز تمرکز تصمیم‌ها در چند محور بنادر شهید رجایی، باهنر و بندرلنگه انجام گرفت که از جمله آن واگذاری اختیارات ضمانت ۱۰ درصد ارزی در موضوع کالا‌های اساسی و غیراساسی به استاندار هرمزگان بود.

اسلام پناه ادامه داد: براساس تصمیمات مقرر شد؛ تعداد زیادی از کانتینر‌ها توسط اموال تملیکی به خارج از بندر شهید رجایی هدایت شد و تعدادی نیز به جانمایی در سایر نقاط کشور پیش‌بینی شد و مابقی اموال تملیکی نیز در بازه زمانی تا پایان موعد مقرر خارج می‌شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: از حدود ۲ هزار و ۸۶۹ کانتینر که مربوط به سال‌های قدیم بوده، حدود ۲۰۰ کانتینر ازهمین امروز (هجدم شهریورماه) در حال خروج از بندر شهید رجایی است.

وی با اشاره به اینکه این کانتینر‌ها و محموله‌های رسوبی مربوط به امروز و چندماه و چندسال اخیرنمی باشد، افزود: برخی از آن‌ها به میزان ۷ هزار و ۴۰۵ کانتینر مربوط به سالیان قدیم بوده که سالهاست برای آن‌ها تصمیم‌گیری نشده بود.

وی اظهار کرد: هیچ موضوعی در خصوص استاندارد در استان هرمزگان درباره خودرو‌های سواری و تجاری، سنگین و ماشین‌آلات وجود ندارد، به عنوان مثال در بندر شهید رجایی ۲۲۳ ماشین‌آلات سنگین که متروکه شده بنا شد در نخستین مزایده فروخته شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در دیگر بنادر هرمزگان همچون بندر شهید باهنر تعدادی خودروی سواری که شرایط ارزش‌گذاری آن اختلافاتی با گمرک داشت؛ بنا شد ظرف ۴۸ ساعت آینده تعیین تکلیف شود.

اسلام پناه با اشاره به وجود ۹۰ هزار کانتینر خالی در بندر شهید رجایی، افزود: در مجموع ۱۰۰ هزار کانیتنر فعال و در حال گردش وجود دارد؛ همچنین موجودی کانتینر فعال در این بندر ۱۱۴ هزار کانیتنر است.

وی اضافه کرد: در جمع‌بندی به این نتیجه رسیدیم که ۱۰ درصد علت این اتفاقات ناشی از تورم و بقیه آن مربوط به مسائل اسنادی و ارزی برمی‌گردد به همین دلیل نمایندگان نهاد‌های مجوز دهنده به منظور تسریع در فرآیند امور در بنادر هرمزگان مقیم خواهند شد.

دبیر شورای‌عالی استاندارد تصریح کرد: کار تخصیص محموله‌های بخش خصوصی و دولتی شامل ۶۸۲ تی. ای. یو گوشت، ۲ هزار و ۱۷۰ تی. ای. یو چای ترانزیتی، ۱۳۰ تی. ای. یو و ۲ هزار و ۱۲۶ لاستیک اظهار نشده، که تازه وارد شده نیز به زودی آغاز و این کالا‌ها ترخیص خواهد شد.

وی در خصوص ترخیص خودرو‌های مانده در بندر شهید رجایی نیز گفت: از یک هزار خودرو نزدیک به ۳۰۰ خودرو اظهار شده ترخیص شده، تعدادی نیز که دچار اختلافات ارزی با گمرک است، در یک بازه زمانی تعیین تکلیف می‌شوند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: ۴۳ دستگاه اتوبوس مستقر در گمرک شهید باهنر نیز به زودی به ناوگان حمل و نقل جاده‌ای افزوده می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید