سازمان‌های توسعه‌ای صنعت دچار بحران هویت هستند

0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سازمان‌های توسعه‌ای مرتبط با بخش صنعت و معدن باید پوست اندازی جدی داشته باشند زیرا این سازمان‌ها بازوی دولت در توسعه صنعتی هستند، اما اکنون دچار بحران هویت هستند.

به گزارش نبض صنعت، روح اله ایزدخواه درباره ضرورت تدوین نقشه راهبرد صنعتی، گفت: نقشه راه توسعه صنعت کشور بیش از 20 سال است که در وزارت صمت مطرح است و شاید تاکنون بیش از 3 بار برای تدوین این استراتژی صنعتی اقدام شده اما مسئله این است که در دولت وزارت صمت همیشه حاشیه‌نشین بوده و اگر این وزارتخانه استراتژی نیز تدوین کرده برای خودش بوده و در دولت حاکم نشده است.

وی ادامه داد: ما در برنامه هفتم توسعه ضمن الزام به تدوین راهبرد صنعتی، تاکید کردیم که این راهبرد باید مصوب هیات وزیران شود تا برای همه وزارتخانه‌ها لازم‌الاجرا باشد زیرا بسیاری از وزارتخانه‌های صنعتی و اقتصادی خود را ملزم به این استراتژی نمی‌دانند و معتقدند این راهبرد برای وزارت صمت است، در حالیکه براساس قانون وزارت صمت موظف است راهبرد تمام صنایع کشور را تدوین کند.

وی اضافه کرد: وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، دفاع، راه و شهرسازی و نیرو بخش‌های صنعتی دارند اما با نگاه بخشی‌نگری معتقدند که وزارت صمت فقط مسئول صنایع ذیل خود است در حالیکه وزارت صمت مسئول تدوین نقشه راه کل صنعت کشور است.

وی با بیان اینکه وزرایی که تاکنون مسئولیت وزارت صمت را برعهده می‌گرفتند، مطالبه‌ای مبنی بر اینکه ما مسئول تدوین نقشه راه کل صنعت هستیم، نداشتند، افزود: ما برای جبران این موضوع در برنامه هفتم مقرر کردیم دولت باید نقشه راه کلان صنعت را در سطح کلان و در رشته‌های اولویت دار مانند صنایع میکرو الکترونیک، پتروشیمی، لوازم خانگی، خودرو و… تدوین کند و این نقشه راه در هیات وزیران تصویب شود و در طول برنامه هفتم هرگونه مقررات گذاری از سوی هر دستگاهی تابع این نقشه راه باشد و هر وزارتخانه به صورت جزیره‌ای برای خود عمل نکنند.

ایزدخواه به نقش سازمان‌های توسعه‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: سازمان‌های توسعه‌ای مرتبط با بخش صنعت و معدن باید پوست اندازی جدی داشته باشند زیرا بازوی دولت در توسعه صنعتی این سازمان‌ها هستند، این سازمان‌ها اکنون دچار بحران هویت هستند، هرچند جایگاه آن‌ها خوب بوده اما اکنون یا دچار بنگاهداری مفرط شدند یا بنگاه‌های خود را واگذار می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه دولت‌ها ماموریت درستی برای سازمان‌های توسعه ای تعریف نکردند، تصریح کرد: ما برای رفع این مشکل در برنامه هفتم موضوعاتی را پیش بینی کردیم به طور مثال قوانین زائد و مقررات‌گذاری موازی ممنوع شد.

وی موضوع تشکل‌های صنعتی را نیز دراین حوزه مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: در پیاده‌سازی نقشه راه صنعت، دولت به تنهایی نمی‌تواند موفق شود و نقش تشکل‌های صنعتی و نهادهای جمعی حوزه صنعت مهم است و می‌تواند در راهبری نقشه صنعتی کمک و به عنوان حلقه واسط بین دولت و بنگاه‌های صنعتی عمل کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید