افزایش ۲۲ درصدی تولیدات حوزه پوشاک و چرم

0
مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت از افزایش ۲۲ درصدی تولیدات حوزه پوشاک و چرم در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، محسن گرجی افزود: این افزایش تولید نشان می دهد محیط کسب و کار صنعت پوشاک و چرم براساس شاخص مدیران خرید یا شامخ به نسبت پارسال, پیشرفت خوبی داشته و به طور نسبی در مقایسه با دیگر صنایع کشور، صنعت نساجی عدد بالاتری را به خودش اختصاص داده است.

وی گفت: در آخرین شاخص اقتصادی که شهریور گذشته اتاق بازرگانی اعلام کرد، کل اقتصاد کشور از رشد ۵۴ و نیم درصدی برخوردار بود، اما صنعت نساجی، به تنهایی ۵۶ و ۹ دهم درصد رشد داشته، یعنی رشدی بالاتر از متوسط اقتصاد برای این صنعت ثبت شده است که البته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن که ۵۳ و ۹ دهم درصد بوده، رشد ۶ درصدی را در صنعت نساجی شاهد هستیم.

مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت با استناد به اعلام گمرک ایران ادامه داد: واردات ماشین آلات حوزه صنعت نساجی در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود ۳۹ درصد افزایش داشت که نشان از افزایش سرمایه گذاری در این صنعت است.

گرجی گفت: پارسال هم در بخش واردات ماشین آلات که شاخص سرمایه گذاری در صنعت محسوب می‌شود، حدود ۳۳ درصد رشد ثبت شده است.

مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت افزود: در بعضی از حوزه‌ها مثل پنبه، میزان واردات در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل, ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد داشته است.

گرجی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست پارسال حدود ۳۰ هزار تن پنبه وارد شد گفت: در ۶ ماه نخست امسال, ۴۰ هزار تن پنبه وارد کردیم که در این زمینه رشد  25 تا 30 درصدی را شاهد هستیم.

وی در خصوص میزان نیاز کشور به این کالا هم افزود:‌ با وادرات 40 هزار تن دیگر تا پایان سال و تولیدات داخلی, به نظر نیاز کشور تامین می شود.

مدیر کل دفتر نساجی وزارت صمت گفت: سال گذشته، حدود ۱۸ هزار تن مواد اولیه گرید بهداشتی از طریق بورس عرضه شد، که ما در ۶ ماه نخست امسال ۱۴ هزار تن مواد اولیه عرضه کردیم و انحصاری که باعث اعتراض صنعتگران شده بود شکسته شد.

گرجی افزود: البته این بدان معنا نیست که ما به افق مدنظر رسیده ایم قطعا این صنعت جای رشد بیشتری دارد.

مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت در خصوص چالش‌های پیش روی این صنعت با اشاره به اینکه به روز نشدن ماشین آلات صنایع، نکته‌ای است که در سرمایه گذاری به عنوان یک مانع از آن یاد می‌شود، گفت: امیدواریم با کمک مجلس  این مسئله حل شود.

گرجی اضافه کرد: طبق اعلام مرکز آمار،   تامین ارزی بنگاه‌های صنعت نساجی و پوشاک و چرم و کفش در ۶ ماهه نخست امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل, ۶ درصد کمتر به بنگاه‌ها و صنعتگران اختصاص داده شده، که امیدواریم با همکاری بانک مرکزی این مسئله مرتفع شود.

وی گفت: در مولفه‌های شاخص مدیران خرید (شامخ) , پایین‌ترین مولفه به موجودی انبار‌های ما مربوط می‌شود که باز هم بر می‌گردد به بحث تامین ارزی که ما بتوانیم مواد اولیه بنگاههاه را تامین کنیم.

مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت که در حاشیه برگزاری دهمین نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت نساجی، پوشاک، چرم، کیف و کفش و صنایع وابسته افزود:  برگزاری این سه نمایشگاه و حضور کل زنجیره تامین و زنجیره ارزش، که اصطلاحا ” از کفش تا کلاه”  گفته می‌شود در نمایشگاه بین المللی، یک رویداد کم سابقه است.

گرجی گفت: برای پیشرفت این صنایع، مشارکت و حضور اعضای این زیست بوم نیاز است، زیرا در چنین رویداد‌هایی صحبت‌های فعالانی که در این نمایشگاه حضور دارند، بهتر به گوش مسئولان دولتی می رسد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید