دولت‌ها اجازه مقاومتی شدن اقتصاد را نمی‌دهند

0
اقتصاد ایران
پژوهشگر اندیشكده اقتصاد مقاومتی با انتقاد از اقدامات بروكراتیك دولتی و اداری، تاكید كرد: مردم باید در راستای اقتصاد مقاومتی، توانِ اشتغالی درون‌زا و دانش‌بنیان را داشته ‌باشند و به رونق تولید كمك كنند.

به گزارش نبض صنعت، محمد كرمانی با بیان اینکه دولت‌ها اجازه مقاومتی شدن اقتصاد را نمی‌دهند، اظهار كرد: در علم تبلیغات با پدیده‌ای با نام شوآف رو به رو هستیم یعنی كسی چیزی را نمایش دهد كه وجود ندارد؛ مسئله بدتر در نقطه مقابل قرار دارد یعنی كسانی قادر به نمایش دادنِ ساخته و تولیداتِ خود نباشند و امروز در همین قسمت دارای یك ضعف بزرگ هستیم.

وی افزود: شاید هیچ یك از ما نام فعالیتی با ثبتِ كشوری مَله ملی ایران را نشنیده باشیم كه به معنای نا آگاهی در امر تولیداتِ داخلی كشور است و در این راه نخست مسئولان باید ظرفیتِ اطلاع رسانی را فعال كنند.

این پژوهشگر اندیشكده اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان، مردم نهاد و درون زا است كه بخش مردم نهادِ آن، به تشكل‌های خصوصی اشاره دارد و پایه دانش بنیانی در حوزه هسته‌ای، نظامی، دولتی و… تعریف می‌شود.

وی افزود: بخشی كه به صورت میلیونی كار آفرینی ایجاد می‌كند، حوزه مردم نهادِ اقتصاد مقاومتی است و افراد باید باور كنند هر كس قادر است به اندازه انگشتان دست، اقدام به كارآفرینی نماید و همین مسیر باید دانش بنیان باشد.

اشتغال خرد خانگی نمونه‌ای موفق از اقتصادِ درون زا و مقاومتی است

كرمانی با اشاره به تحریم كشورمان تاكید كرد: اقتصاد ما باید درون زا باشد؛ یعنی حلقه و مجموعه‌هایی باید تشكیل شود كه نمونه موفق آن اشتغال خرد خانگی است و در این زمینه افراد یك خانواده وارد حیطه شغلی می‌شوند. این افراد در زمان بیداری حدود ۵ ساعت در كنار یكدیگر هستند و می‌توانند بخشی از آن را به اشتغال خرد خانگی اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید: رشد ۵.۴ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳

وی افزود: حتی بافندگیِ سجاده‌ نماز با الگویی متفاوت تر از دیگران در قالب این اشتغال خرد در خانه جای می‌گیرد. در حالی كه چند صد هزار سجاده تركیه‌ای در بازار‌های كشورمان به فروش می‌رسد و هر یك از ما بارها این محصولات را در اماكن مذهبی دیده‌ایم كه به فروش می‌رسد.

چوبی كه مسئولان دولتی لای چرخ اشتغال درون زا و تولیدات خانگی می‌گذارند

این پژوهشگر حوزه اقتصاد مقاومتی با بیان اینكه هر چه دولت‌ها كمتر در اقتصاد حضور داشته باشند، مردم بیشتر اجازه نفس كشیدن پیدا می‌كنند، تاكید كرد: بخش خصوصی باید اجازه تولید، تجارت و تبادل داشته باشد و ادامه داد: برخی دیدگاه‌ها كارشكنانه است.

وی تصریح کرد: مسئولان هم تا زمانی كه بر سر كار باشند، بخشی از دولت هستند و اگر پس از بازنشستگی یك شغل كوچك دم دستی و كارآفرینی خانوادگی به راه اندازند، تازه پی خواهند برد كه چندین سال چه چوبی لای چرخ مردم گذاشتند و جلوی اشتغال افرادی را گرفتند كه قصد فعالیتی دانش بنیان، مردم نهاد و درون زا را داشتند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید