نبض صنعت گزارش می دهد
افت و خیز شاخص تولید و فروش شرکت های صنعتی و معدنی در دی ۱۴۰۲

0
پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در بخش صنعت و معدن طی دی 1402 نشان می دهد شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴.۷ درصد افزایش و شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی ۱.۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری نبض صنعت، در پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران طی دی ماه سال ۱۴۰۲، بخش صنعت و معدن، افت و خیز شاخص تولید و فروش شرکت های صنعتی و معدنی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این بررسی، شاخص تولید بخش صنعت به‌دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به‌عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گزارش از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس به‌ صورت ماهیانه منتشر می شود و شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی مورد محاسبه قرار می گیرد.

بر اساس پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در بخش صنعت و معدن در دی ماه سال 1402، اهمیت شاخص تولید به‌روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد بیشتر خواهد بود. زیرا بازخورد شوک‌های وارده به اقتصاد ایران و واکنش‌های سیاستگذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این در‌حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به‌صورت فصلی و با تأخیر ارائه می‌شود.

بر این اساس، طی دی‌ماه سال ۱۴۰۲، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱.۹ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۴.۵ درصدی مواجه شده است.

در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته‌ فعالیت صنعتی بورسی ۹ رشته‌ فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۶ رشته‌فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «سایر کانی غیرفلزی» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

همچنین طی دی‌ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت‌های «شیمیایی (به‌جز دارو)»، «تجهیزات برقی» و «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آ‌لات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته‌فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «سایر کانی غیرفلزی» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

شاخص تولید و فروش شرکت‌های معدنی

در این گزارش بیان می‌شود که شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۴.۷ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۱۲.۵ درصدی مواجه شده است.

همچنین شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۴۲.۵ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۸.۵ درصدی مواجه شده است.

طی دی‌ماه سال ۱۴۰۲، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۱.۷ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۱ درصدی مواجه شده‌ است.

پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در بخش صنعت و معدن طی دی 1402

این گزارش مطرح می‌کند که در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۷ رشته‌ فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۸ رشته‌فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. رشته فعالیت‌های «سایر کانی غیرفلزی»، «سیمان» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیت‌های «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات»، «تجهیزات برقی» و «کک و پالایش» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل، رشته‌فعالیت‌های «شیمیایی (به‌جز دارو)»، «تجهیزات برقی» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته‌فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «لاستیک و پلاستیک» و «سیمان» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش ثبت کرده‌اند.

رشد قیمت فعالیت های صنعتی بورسی

در دی‌ماه سال ۱۴۰۲ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی افزایش ۲.۴ درصدی داشته و همچنین رشد نقطه به نقطه با افزایش ۳.۳ واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به ۲۶.۶ درصد رسیده است.

در عین حال، میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در دی‌ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل تغییری نداشته و میزان ۲۲.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بررسی شاخص قیمت رشته‌فعالیت‌های بورسی نشان‌ می‌دهد در دی‌ماه سال ۱۴۰۲، رشته‌فعالیت‌های «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «خودرو و قطعات» بالاترین نرخ رشد ماهیانه و رشته‌فعالیت‌های «معدن»، «خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «لاستیک و پلاستیک» بالاترین نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه را تجربه کرده‌اند.

گزارش کامل پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در بخش صنعت و معدن طی دی 1402 را مطالعه کنید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید