ضرورتی بر ذخیره سازی میوه شب عید نیست

0
قیمت میوه
بنابر اعلام مسئولان، با توجه به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید محصولات باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل، کمبودی در عرضه میوه شب عید نخواهیم داشت.

به گزارش نبض صنعت، ذخیره سازی میوه شب عید از جمله طرح هایی است که دولت از سال ۸۴ انجام می دهد، اما  آنچه که در بحث تنظیم بازار تولید و قیمت نقش اساسی دارد، میزان مازاد یا کاهش تولید است. بنابر آمار بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید شد که موجودی سردخانه ها بیش از سال گذشته است. امسال پیش بینی می‌شود که تولید مرکبات به بیش از ۸ میلیون تن برسد که رقمی بالای ۴ میلیون تن از این میزان به پرتقال اختصاص دارد.

در همین رابطه ایوب فصاحت رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: حدود ۲۰ هزار تن سیب و پرتقال برای شب عید جهت توزیع آماده شده است و همچنین بیش از ۲۰ هزار تن ذخیره احتیاطی  تامین کرده‌ایم تا در صورتی که بازار با نوسانی روبرو شد، بتوانیم از ذخایر احتیاطی استفاده کنیم. در واقع علاوه بر ذخایر فعلی، ذخایر احتیاطی را ایجاد کردیم که می‌تواند تثبیتی که موردنظر رئیس جمهوری بود،  تامین کند. محل‌های توزیع میوه شب عید و خرما در شهرهای مختلف توسط شهرداری‌ها جانمایی می‌شود و شهرداری‌ها موظف هستند مکان‌هایی را در اختیار همکاران ما در سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار دهند.

علیرضا پیمان پیاک قائم مقام وزیر جهاد می گوید: بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و میادین میوه و تره‌بار ذخیره‌سازی کافی برای سیب و پرتقال شب عید صورت گرفته است و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.  اکنون قیمت‌ سیب و پرتقال نهایی شده که به‌زودی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام می‌شود، اما تلاش داریم کالاها با قیمت‌های مناسب به دست مصرف‌کنندگان برسد.

سردخانه ها مملو از سیب و پرتقال

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: با توجه به تقارن ماه رمضان با نوروز و محدودیت سفر و رفت و آمد، تقاضای چندانی برای خرید میوه در ایام نوروز نداریم که بر نوسان قیمت در بازار اثر بگذارد.

او با بیان اینکه کمبودی در عرضه سیب و مرکبات شب عید نداریم، افزود: علی رغم گذشت زمان زیادی از فصل برداشت سیب، اما تاکنون یک سوم محصول در بازار جذب شده است که براین اساس ۳۵ تا ۴۰ درصد از برنامه ریزی عرضه عقب هستیم.  گرچه ممنوعیت رسمی صادرات سیب و مرکبات نداشتیم، اما صادرات محصولات باغی جوابگوی این میزان تولید نیست. با وجود تورم ۴۰ درصدی تولید، قیمت ها مشابه سال قبل است. در خصوص قیمت صادراتی محصولات باغی هم در صورت عدم صرفه اقتصادی نباید صادر شود.

او از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید محصولات باغی خبر داد و گفت: امسال بیش از ۸ میلیون تن سیب و پرتقال تولید شد که میزان ذخیره سازی آن به یک درصد حجم تولید هم نمی رسد. هم اکنون سردخانه ها اشباع از سیب و پرتقال شب عید بوده و وضعیت بازار گواه این موضوع است‌.

گرچه میزان ذخیره سازی میوه در قبال تولید سیب و مرکبات بسیار ناچیز است، اما در روزهای پایانی سال همین میزان ذخیره سازی در بحث تعدیل بازار موثر است.

ضرورتی بر ذخیره سازی میوه شب عید نیست

اکبر یاوری رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: با توجه به وضعیت مطلوب تولید نیازی به ذخیره سازی میوه هم نداریم چراکه تجربه سنوات قبل نشان داده که همه ساله ذخیره سازی میوه منجر به هدررفت سرمایه شده است با وجود کاهش صادرات سیب درختی ۵۰ درصد سیب درختی و ۴۰ درصد مرکبات در داخل سردخانه هاست‌. با توجه به شرایط مساعد تولید، کمبودی در عرضه هیچ یک از اقلام میوه و صیفی نداریم که براین اساس نوسان قیمت در بازار شب عید نخواهیم داشت.

تولید سیب و پرتقال مازاد بر نیاز کشور است

اسداله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با شب عید تا حدودی تقاضا برای خرید میوه در بازار کاهش می یابد.

او با بیان اینکه ذخیره سازی میوه شب عید توسط بخش خصوصی انجام شده است، افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه مازاد تولید در راستای ارز آوری باید به بازارهای هدف صادر شود.  توزیع سیب و پرتقال شب عید از ۲۶ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد، اما هم اکنون نمی توان پیش بینی کرد که چه میزان میوه در ایام مصرف می شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران با بیان اینکه مغازه داران طبق فاکتور رسمی حداکثر مجاز به دریافت ۳۵ درصد سود هستند، گفت: مغازه داران سطح شهر برای توزیع سبدی سیب و پرتقال ۱۵ تا ۲۰ درصد سود باید لحاظ کنند.

طبق آمارهای اعلامی، امسال تولید سیب و پرتقال شب عید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته که براین اساس برخی کارشناسان تنظیم بازار میوه شب عید را ضرورت نمی دانند چراکه حجم ذخیره سازی در قبال تولید بسیار ناچیز است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید