راه اندازی مرکز آزمون ایمنی خودرو در داخل کشور

0
قرار است امسال با راه اندازی مرکز آزمون، همه آزمون‌های کیفی خودرو در داخل کشور انجام شود تا بر اساس دستور ۸ ماده‌ای رئیس جمهور، خودرو‌های با کیفیت تولید شود.

به گزارش نبض صنعت، چند وقتی است تصاویری از خودرو‌های داخلی منتشر شده است؛ در این ویدیو‌ها شهروندان از کیفیت خودرو‌ها گله‌مند هستند. در یک تصویر، شهروند با فشاری ساده می‌تواند صندوق عقب خودرو را دچار فرورفتگی کند، در ویدیو دیگر به دلیل بارش تگرگ سطح خودرو دچار فرورفتگی شده است. اما علت این موضوع چیست؟ آیا واقعا کیفیت خودرو‌ها ضعیف است؟

در گذشته کیفیت خودرو، بر اساس ستاره‌های ایمنی سنجیده می‌شد، خودرویی با کیفیت بالا، پنج ستاره ایمنی را دارا بود، هر چقدر هم که خودرو کیفیت کمتری داشت، ستاره‌های ایمنی کمتری به آن تعلق می‌گرفت. اما باید دید چرا به مدت ۲ سال فهرست خودرو‌های ستاره دار منتشر نمی‌شود؟

تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید: در گذشته کیفیت خودرو، هم در انتهای خط تولید و هم بر اساس نظر مصرف کننده ارزیابی می‌شد. این مدل مقایسه و رتبه بندی ستاره‌ها با آنچه که در سطح بین المللی ارزیابی می‌شد قابل قیاس نبود، چرا که این روش ارزیابی یک روش بومی و داخلی برای کیفیت و آن یک مدل بر مبنای ایمنی بود.

وی افزود: این مقایسه برای مصرف کننده گمراه کننده شده بود، یعنی خودرویی که ساخت داخل یا مونتاژ در داخل بود، گا‌ها بر اساس معیار‌های داخلی ۵ ستاره ایمنی می‌گرفت در صورتی که خودرویی در سطح بین المللی که دارای نشان معتبری بود در سطح ایمنی، ۴ ستاره می‌شد.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید: اکنون باید به ازای هر ۵ هزار تولید، یک آزمون باید با موضوع تاب آوری در تصادف انجام شود؛ اکنون هم بازرس‌ها به نمایندگی از وزارت صمت و سازمان استاندارد در مرحله خطوط تولید خودروسازان حضور دارند و هم به نمایندگی از وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان بلافاصله زمانی که مشتری خودرویی را از خودروساز تحویل می‌گیرد، از مرکز تماس با مشتری تماس و بازخورد را از مصرف کننده می‌گیرند.

سازمان ملی استاندارد، ۲ سال پیش خودروسازان را ملزم کرد که خودرو باید در مرحله تولید مورد بررسی قرار گیرد و در همان مرحله، کیفیت هم سنجیده شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید