مسئول خودرو‌های بی کیفیت کیست؟/فساد در ارتباط خودروسازان و شرکت بازرسی کیفیت

0

کیفیت پایین خودرو‌های داخلی در حالی مورد انتقاد مردم، مسئولان و رهبر انقلاب است که هیچ ارگانی مسئولیت این موضوع را بر عهده نمی گیرد و همه از پذیرش آن شانه خالی می کنند.

به گزارش نبض صنعت، رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی بر لزوم ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی تاکید کردند و فرمودند: حمایت‌های زیادی در طول این سال‌ها از صنعت خودروی کشور شده، کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به جاست، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.

اما مسئول کیفیت خودرو کیست و یا کجاست؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید ما مسئول کیفیت نیستیم.

مهدی صادقی نیارکی معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌گوید: در حال حاضر مسئولیت کیفیت خودرو‌های تولید شده با سازمان ملی استاندارد است و ارزیابی‌های کیفی که به آن‌ها ستاره تعلق می‌گیرد توسط سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.

سازمان ملی استاندارد هم خود خودروسازان را مسئول کیفیت می‌داند.

مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید: نظارت بر کیفیت محصول به عهده سازنده است و خودروساز باید در لبه تولید بر کیفیت محصول خود نظارت کند.

به سراغ خودروسازان رفتیم آنها مدعی هستند تاکنون همه تولیدات با نظر و نظارت سازمان ملی استاندارد عرضه شده است.

محمد حسن جبلی جوان معاون کیفیت خودروسازی سایپا با اشاره به نظارت‌های سازمان ملی استاندارد نیز در این مورد می‌گوید: ناظران سازمان ملی استاندارد در کارخانه حضور دارند و آزمون‌های مربوط به استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو با حضور نمایندگان این سازمان در سال دو بار انجام می‌شود.

در همین حال، وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: کیفیت پایین خودرو‌ها به دلیل استفاده از قطعات غیر استاندارد در خط تولید است.

سید رضا فاطمی امین می‌گوید: حدود ۷۰ درصد کیفیت خودرو مربوط به کیفیت قطعه می‌شود، اینکه کیفیت قطعه پایین باشد به روابط بین خودروسازان و قطعه سازان برمی گردد چرا که این روابط به خوبی تنظیم نشده است و خودروساز که در موضوع نقدینگی دچار مشکل است و در واردات هم مشکل دارد قطعه نامطلوب را تا حدی می‌پذیرد و از آن در خودروسازی استفاده می‌کند.

سازمان ملی استاندارد کار بازرسی قطعات خودرو روی خط تولید را به شرکت‌های خصوصی واگذار کرده است که حق و حقوق این شرکت‌های خصوصی را خود خودروسازان پرداخت می‌کنند.

محمد باقری بناب عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص کیفیت خودرو می‌گوید: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کیفیت خودرو را با ستاره تعیین می‌کند که همین ارتباط میان خودروسازان و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد باعث بروز نوعی فساد شده است. خودروسازان با شرکت استاندارد قرارداد می‌بندند تا استانداردسازی شود که حتما در این بین فساد‌هایی به وجود می‌آید. بر همین اساس باید پیگیری‌ها صورت گیرد تا این شرکت با استاندارد یا وزارت صمت ارتباط داشته باشند.

علاوه بر بازرسی‌های سازمان ملی استاندارد، بر اساس قانون ارتقای کیفیت خودرو مصوب سال ۱۳۸۹، وزارت صنعت مسئول هر نوع محصول بی کیفیت است، تا زمانی که صنعت خودروسازی به بخش خصوصی واگذار و بازار انحصاری خودرو به رقابت تبدیل نشود نمی‌توان انتظار ارتقا کیفیت داشت.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید