موجودی خودروسازان رو به اتمام/شمارش معکوس برای نجات قطعه سازان

0
خط تولید ایران خودرو
وضعیت صنعت قطعه سازی و خودروسازان تا حدی بحرانی شده که به گفته فعالان این بخش، اگر تصمیم فوری برای ثبت سفارش و تامین ارز گرفته نشود، به زودی شاهد تعطیلی خطوط تولید قطعات و خودرو در کشور خواهیم بود. این اتفاق باعث کمبود موجودی خودروسازان و رشد نجومی قیمتها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، خودروسازی در ایران طی دهه‌های اخیر همواره یکی از پیشران‌های اقتصادی و صنعتی بوده است. این صنعت نه تنها نقش مهمی در اشتغال‌زایی و توسعه فناوری دارد، بلکه تاثیر مستقیم بر صادرات و تراز تجاری کشور نیز دارد و هرگونه کمبودی در تامین قطعات مورد نیاز آن تاثیر مهمی بر بازار خودرو، قیمتها و موجودی خودروسازان خواهد داشت.

صنعت خودروسازی در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها، نوسانات ارزی، کمبود قطعات وارداتی و مشکلات مربوط به تامین ارز با چالش‌های جدی مواجه شده است. یکی از مهم‌ترین مسائل در این حوزه، روند ثبت سفارش و تخصیص ارز برای واردات قطعات یدکی و مواد اولیه است که به شدت بر تولید و رقابت‌پذیری شرکت‌های خودروساز تاثیر گذاشته است.

این روند به مرور زمان و با تشدید محدودیت های ارزی، تقریبا به یک بحران تبدیل شده تا جایی که طبق اعلام اخیر انجمن قطعه سازان، با تداوم شرایط فعلی، تعطیلی خطوط تولید خودروسازان دور از انتظار نیست.

اصغر خسروشاهی رئیس انجمن قطعه سازان ایران اخیرا در نامه ای به سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به احتمال توقف فعالیت خطوط تولید خودرو در کشور به دلیل مشکلات موجود در تولید و تامین قطعات هشدار داد.

طبق اعلام خسروشاهی، در ماههای گذشته وضعیت خریدهای خارجی قطعه سازان به دلیل مشکلات موجود در سامانه های مختلف در فرایندهای ثبت سفارش دریافت نظر دستگاه و همچنین تامین و تخصیص ارز متوقف شده است و پیش بینی می شود طی روزهای آتی خطوط تولید قطعات و متعاقبا خطوط تولیدی خودروسازان متوقف شود.

در این نامه بر انجام برخی اقدامات به منظور حل مشکلات فعلی و جلوگیری از توقف تولید خودرو با فوریت و با دستور مستقیم وزیر صمت تاکید شده است. این موارد عبارتند از:

۱- سهمیه ارزی قطعه سازان به میزان تلرانس ۲۵ درصد مورد قبول سامانه قرار گیرد تا تمام ثبت سفارش جدید قابل اعمال باشند و ویرایش جهت ثبت سفارشات قبلی امکان پذیر شود.

۲- ارتباط سامانه های مختلف مانند سامانه جامع تجارت و سایر سامانه های داخلی وزارت صمت و بانک مرکزی در اسرع وقت برقرار شود.

۳- ترخیص های ۹۰ درصدی صورت گرفته توسط قطعه سازان در مصرف ارز ایشان لحاظ شود.

۴- به فوریت قانون عدم اجازه حمل کالا قبل از ثبت سفارش لغو شود.

بازار خودرو در آستانه بحران کمبود موجودی

محدودیت ثبت سفارش و تامین ارز برای قطعه سازان و صنعت خودروسازی در حالی بازار خودرو را در آستانه بحران کمبود موجودی قرار داده که چشم امیدی نیز به ایجاد تعادل در بازار از طریق خودروهای وارداتی وجود ندارد چرا که نه مصوبه واردات خودروهای کارکرده عملی شده و نه تزریق خودروهای وارداتی به بازار مطابق با برنامه پیش رفته است. تخریب بخشی از خودروهای وارداتی در حادثه بندر شهید رجایی و عدم عرضه آنها را نیز باید به این موارد اضافه کرد.

از سویی، تاخیر در به روز رسانی قیمت خودروهای داخلی نیز عاملی برای کاهش تولید خودرو و قطعات به حساب می آید که باعث تشدید مشکلات تولیدکنندگان شده است.

با توجه به تغییراتی که در وضعیت اقتصادی کشور رخ داده، بهای تمام شده خودرو در ماه های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش یافته و به گفته کارشناسان، با رشد ۵۵ درصد همراه شده است. این مسئله، ضرورت افزایش قیمت خودروهای داخلی را به یک موضوع جدی تبدیل کرده و مطالبه خودروسازان را در پی دارد.

تعیین قیمت خودرو توسط خودروسازان آنقدر با اهمیت است که فرشاد مقیمی رییس ­سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) آذر 1403 از برنامه ریزی وزارت صمت برای آزادسازی قیمت خودرو خبر داد و گفت: با همکاری دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط در حوزه خودرو به ویژه همکاری قطعه سازان و خودروسازان، صنعت خودرو به جایگاه واقعی خود دست خواهد یافت.

وی افزود: امیدواریم با ایجاد هم افزایی و همکاری‌های مشترک صنعت خودرو در جایگاه اصلی خود قرار گیرد. ضمن اینکه برنامه ما خروج صنعت خودرو از انحصار و تعیین قیمت محصول توسط خودروسازان با توجه به بازار متنوع و رقابتی است.

چرا قیمت تمام شده خودرو افزایش یافت؟

افزایش قیمت تمام شده خودرو ناشی از چندین عامل کلیدی است. نخستین عامل، افزایش نرخ ارز و نوسانات آن در بازار آزاد است که تأثیر مستقیمی بر روی هزینه‌های تولید و واردات قطعات و مواد اولیه دارد. بسیاری از قطعات یا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو در داخل کشور تأمین نمی‌شود و وابستگی به واردات باعث می‌شود تا هرگونه تغییر در نرخ ارز، هزینه‌های تولید را تحت تأثیر قرار دهد.

علاوه بر این، افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم و پلاستیک نیز به‌عنوان عوامل مؤثر دیگر در رشد هزینه‌ها شناخته می‌شود. با توجه به اینکه صنعت خودروسازی نیازمند حجم بالایی از این مواد است، هرگونه تغییر در قیمت آنها می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی قیمت نهایی خودرو داشته باشد.

جزئیات مشکل ارزی قطعه سازان خودرو

در کنار عدم به روزرسانی به موقع قیمت قطعات و خودرو، تامین مواد اولیه برای تولید قطعات نیز بر مشکلات این صنعت افزوده است.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در مورد دلیل کمبود مواد اولیه تولید قطعات خودرو با اشاره به قانون ممنوعیت جابه جایی کالا پیش از ثبت سفارش می‌گوید: برخی قطعه سازان پرواز چارتر گرفتند تا بتوانند سریعا مواد اولیه را وارد کنند، اما به دلیل مشکلات سامانه نتوانستند ثبت سفارش کنند و بنابراین مجبور هستند خط تولید خود را متوقف کنند.

وی ادامه داد: فرآیند مدیریت ارز به دلیل مشکلات ارزی از چند سال پیش آغاز شد، اما در این مدت آنقدر به آن شاخ و برگ اضافه شده که کار را شدیدا سخت کرده است. در حال حاضر برای برخی کالا‌ها می‌توان ترخیص درصدی انجام داد یعنی قبل از تخصیص ارز مثلا ۹۰ درصد از مواد اولیه را دریافت می‌کنیم، اما مشکل این است که بعد از آنکه ترخیص درصدی انجام دادیم ارزی به قطعه سازان تخصیص پیدا نمی کند، نتیجه اینکه از طرفی تعهدات ارزی خود را پرداخت نکرده و اعتبارمان کاملا پیش شرکای خارجی مخدوش شده و بدهی ارزی بسیار کلانی داریم و از طرف دیگر ترخیص درصدی اساسا در آمار وزارت صمت قید نمی‌شود.

دبیر انجمن قطعه سازان افزود: بنابراین وزارت صمت نیز روی این موضوع برنامه ریزی می‌کند که قطعا وضعیت ارزی مناسب است که تولید به حدود سال‌های گذشته رسیده است، اما ما تنها به دلیل ترخیص درصدی توانستیم میزان تولید را در این حد نگه داریم.

وی توضیح داد: با وجود بدهی به شرکای خارجی بازهم با مذاکرات انجام شده، برخی قطعه سازان موفق به خرید مواد اولیه شدند، اما به دلیل قانون یادشده نمی‌توانند آن را وارد کنند. در نتیجه به جای اینکه قطعه سازان روی کیفیت و توسعه محصول کار کنند، مدام به دنبال مسیر‌های بوروکراتیک هستند.

در هر حال، تصمیمات اضطراری دولت می‌تواند تاثیر قابل توجه‌ای بر وضعیت فعلی داشته باشد. اگر روند ثبت سفارش تسهیل شود و تخصیص ارز سریع‌تر صورت گیرد، شرکت‌های خودروسازی قادر خواهند بود خطوط تولید خود را حفظ کرده یا حتی افزایش تولید دهند. این اتفاق به رشد موجودی خودروسازان، تامین نیاز بازار خودرو و حفظ تعادل در قیمتها کمک بزرگی خواهد کرد.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید