چرا خودروی 700میلیونی در بازار 1.5میلیارد تومان عرضه می شود؟

0
خودرو
خودرو
عضو کمیسیون داخلی مجلس  تنها راه کاهش قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی را واردات عنوان کرد.

به گزارش نبض صنعت، جلال رشیدی در یک برنامه رادیویی در رابطه‌ با قیمت‌گذاری خودرو گفت: برنامه‌ای به وزارت صمت ارسال کردم و خواستار شدم قیمت محصولات را به‌صورت ریز در اختیارم قرار دهند.

وی دلیل را در تفاوت قیمتِ خودروهای جدید خارجی که در داخل مونتاژ شده و بازارهای خارج عنوان کرد و افزود: این تفاوت به‌ قدری زیاد است که باعث شد این نامه را به وزیر صمت بنویسم.

رشیدی ادامه داد: بسیاری خودروهایی که در کشور مونتاژ می‌شود، تفاوت قیمت بسیار زیادی با کارخانه اصلی یا کشورهای دیگر دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه قیمت‌گذاری این خودروهای داخلی گفت: وقتی این خودروها در داخل مونتاژ می‌شود، قیمت آن یک‌باره چندین برابر می‌شود.

رشیدی با تاکید بر اینکه مجلس نارضایتی مردم را کاهش خواهد داد، افزود: در این جا فاجعه اتفاق می‌افتد و تنها راه این است که به سمت واردات برویم و قیمت خودرو را نسبت به بازار جهانی بسنجیم ولی توجیهات خودروسازها قابل‌ پذیرش نیست.

در ادامه مجتبی نظری، قائم‌مقام بهمن خودرو در پاسخ دیگر مهمان برنامه به قیمت‌گذاری، تعرفه و هزینه حمل‌ و نقل اشاره کرد و گفت: برای هر خودرو 4 هزار و 800 دلار هزینه حمل‌ و نقل در نظر گرفته می‌شود و چارچوب‌های خاص خود را نیز دارد.

وی رشیدی را دعوت کرد که بازدیدی از کارخانه بهمن خودرو داشته باشد و از نزدیک شرایط را ببیند.

نظری افزود: ما از شرکت‌های داخلی دعوت کردم و نمونه‌های داخلی را در اختیارشان گذاشتیم. خاصه برای خودروهایی که خواستار تولید در تیراژ بالای آن بودیم.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد از این خودروها در داخل تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردیم، این‌گونه نیست که در ایران فقط چند پیچ بسته شود؛ بلکه بسیاری قطعات در داخل تولید می‌شود.

نظری که مدعی شد در این سخنان قصد تبلیغ شرکت مورد نظر خود را ندارد، مدعی شد یک نوع خودرو در کارخانه با قیمت 700 میلیون ارائه می‌شود و در بازار یک میلیارد و نیم به فروش می‌رسد که دلیل این اختلاف قیمت، وجود دلال‌هاست.

وی اضافه کرد: خودروسازان خصوصی فقط باید تلاش کنند خط تولید را به راه‌اندازند. خودروساز فقط خودرو را عرضه می‌کند که با تعرفه و حمل‌ و نقل و … حدود 730 میلیون تومان نرخ‌گذاری می‌شود و افزایش قیمت بالاتر بنا بر قیمت دلالی است.

در این میان رشیدی با ورود به این بحث اظهار کرد: ما با دوستان – خودروسازان – زیاد جر و بحث می‌کنیم و معتقدیم اینها فقط توجیهات است.

وی از نظری پرسید که آیا قیمت‌گذاری صرفاً مختص ایرانی‌هاست و پاسخی منفی دریافت کرد که این قیمت‌ها مختص تمام دنیاست.

وی گفت: دوستان می‌گویند 30 درصد خودروها را ایرانی سازی کرده‌ایم ولی این کار باید در کاهش نه، در افزایش قیمت تأثیرگذار باشد.

رشیدی ادامه داد: خودروی مونتاژی که خط تولیدی در داخل داشته باشد، شامل بسیاری تخفیفات شده و تعرفه‌گذاری معمول را ندارد.

همچنین این سؤال مطرح است که چرا خودروساز خصوصی به‌ قدری عرضه را کم نگه داشته که تقاضا افزایش یابد و پدیده دلالی به وجود آید.

وی از قرعه‌کشی خودرو به‌عنوان “لاتاری” یاد کرد و افزود: مهم نیست که خودرو را در کارخانه با چه قیمتی تحویل می‌دهید، چون کسی توان برنده‌شدن در آن لاتاری‌ها را ندارد و ماشین را با 750 میلیون به دست آورد.

رشیدی مدعی شد 95 درصد مردم خودرو از بازار آزاد تأمین می‌کنند؛ پس چرا سیاست‌گذاری خودروهای خصوص به‌ گونه‌ای بوده که عرضه کمتر از تقاضا باشد؟ دلال تصور دارد این خودرو را در کارخانه بخرد و چندین برابر در بازار آزاد به فروش برساند و این بلایی است که بر سر مردم آمده است.

نظری اما ضمن موافقت با بخشی از سخنان این نماینده مجلس تاکید کرد: حق مردم ما بسیار بیش از آن چیزی است که هم اینک صورت می‌گیرد ولی مشکل اینجاست که دولت در خودروسازی‌ها دخالت دارد. همچنین ایشان می‌توانند از مردم سؤال کنند که آیا از طریق فروش آنلاین توانسته‌اند خودرویی بخرند یا خیر!

وی افزود: ما در این مدت قیمت‌ها را افزایش ندادیم مگر اینکه نرخ تعرفه‌های گمرکی شامل آن شود. ولی وقتی شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌توان به بهره‌وری دست‌ یافت.

رشیدی این سخنان را چنین ادامه داد: مردم سخنان ما را تحلیل می‌کنند. یک محصول این شرکت خودروسازی یک میلیارد و 200 میلیون تومان است.

در این میان نظری یادآور شد: قیمتی که کارخانه دریافت می‌کند، حدود 600 میلیون تومان است و دریافت قیمت دلالی به این شرکت ارتباطی ندارد.

رشیدی نیز گفت: قیمت کارخانه شما نیز 650 میلیون نیست، این قیمت پارسال بود و امسال تا حدود 800 میلیون تومان آن را افزایش دادیم.

هر یک از شرکت‌های خودروسازی خصوصی ادعا دارند که می‌توانند سالی 100 هزار خودرو تولید کند و الحمدلله همه‌شان هم خودرو چینی را مونتاژ می‌کنند؛ البته انتظار داریم خودروهای باکیفیت را بیاورند.

این نماینده مجلس گفت: ما در حوزه نظارتی حتماً این مسئله را پیگیر خواهیم کرد چون این فاجعه است که خودروی 400 میلیونی، بیش از یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شود.

رشیدی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس تلاش نمی‌کند با واردات خودروی خارجی که شورای نگهبان نیز با آن مشکلی ندارد اجرایی شود؟ گفت: راه شکست انحصار و برون‌رفت از این وضعیت، واردات است که در حمایت از تولید داخل هیچ ضربه‌ای نمی‌زند.

وی گفت: مردم از وضعیت خودروسازی‌ها ناراضی‌اند، حق با آنهاست و باید این وضعیت را کاهش دهیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید