13.9 C
Tehran
فروردین ۱۰, ۱۴۰۳, ۱۰:۴۳ ق.ظ
خانه تازه ها روغن و ماکارونی سهمیه بندی شد

روغن و ماکارونی سهمیه بندی شد

0
فروشگاه
اعلام خبر افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی موجب شده تا قفسه فروشگاه های کشور با کمبود این اقلام مواجه شود؛ به طوری که با اعلام خبر افزایش قیمت این اقلام این روزها شاهد سهمیه بندی برخی از کالاهای اساسی از جمله روغن و ماکارونی در فروشگاه ها هستیم.

به گزارش نبض صنعت، فروشگاه های زنجیره ای این روزها به هر خانواده تنها دوعدد ماکارونی می دهند و سهم روغن خوراکی هر خانوار نیز اگر شانس همراه خریدار باشد و در فروشگاه موجود، یک بطری است. سهمیه بندی این اقلام که در رده کالای مصرفی و اساسی مردم است این روزها نگرانی بسیاری در بازار به وجود آورده است. به طوری که شنیده ها از دپوی این اقلام در برخی از واحدهای تولیدی تا زمان عرضه این کالاها با نرخ جدید حکایت دارد.

این سهمیه بندی موجب شده تا شاهد خالی شدن قفسه فروشگاهها از این اقلام باشیم و دسترسی به این دو کالای اساسی با مشکل صورت می گیرد. از سوی دیگر این نکته نیز قابل ذکر است که ماکارونی با توجه به افزایش عجیب قیمت برنج در کشور در ماههای اخیر به کالای مصرفی خانوارها با درآمد متوسط و رو به پایین بدل شده است. با این حال قاچاق آرد موجب شده تا دولت تصمیم به افزایش قمیت آرد برای واحدی صنعتی بگیرد. به گفته متولیان دولتی در گذشته، نیاز گندم کشورمان از روسیه و اوکراین تامین می شد، اما اکنون با درگیری این دو کشور، مجبوریم گندم مورد نیاز را از کشورهای آرژانتین، برزیل و آلمان وارد کنیم که موجب افزایش هزینه های می شود، با این حال حجم قابل توجهی از آرد مصرفی کشور قاچاق می شود.

عرضه روغن خام برای ایجاد تعادل

مشکلاتی که در بازار عرضه این کالاها به وجود آمده موجب شد تا معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از به تعادل رسیدن بازار روغن در روزهای اخیر خبر داده و می گوید: در روزهای اخیر 200 هزار تن روغن خام به کارخانه های تولید روغن عرضه شده که این امر می تواند بازار را به تعادل برساند.

عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: علاوه بر روغن خامی که قرار است در میان واحدهای تولیدی توزیع شود حدود همین مقدار روغن خام هم به کارخانه های روغن داده شده تا فرایند تولید روی آنها صورت گیرد.

عرضه ماکارونی با اصلاح قیمت

اما در خصوص کمبود آرد نیز عباس تابش معاون وزیر صمت می گوید: با اصلاح قیمت ها و باتوجه به اعلام آمادگی واحدهای تولید ماکارونی ما مشکلی در عرضه ماکارونی از فردا نخواهیم داشت و عرضه در تمامی فروشگاه‌های سراسر کشور انجام می شود.

معاون وزیر صمت، در خصوص کمبود روغن گفت:اگر طرح یارانه نان در کشور به درستی انجام شود جلوی قاچاق آرد و نان و حتی دوریز نان هم کاهش پیدا خواهد کرد، در شبکه توزیع ما کمبود روغن نداریم همچنین به لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس گیری شده و طرح موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید