یک کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: امسال سال حساس و مهمی برای صنعت لوازم خانگی است و اگر این صنعت نتواند رضایت مردم را جلب کند، دچار چالش جدی خواهد شد. در این وضعیت، ارائه آمار و طلاعات شفاف و به دور از هرگونه سیاه نمایی یا اغراق، شرایط بهتری پیش روی بازار لوازم خانگی ایجاد خواهد کرد.
به گزارش نبض صنعت، احسان فدایی در خصوص ظرفیتهای این صنعت از منظر سهامداری اظهار داشت: بعد از خروج دو برند کرهای از بازار لوازمخانگی ایران، فضا برای تولیدکنندگان ایرانی بسیار جذاب شد. به طوری که برخی تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی داخلی تمایل به حضور در بازار سرمایه هم پیدا کردند و حتی یکی از برندها، اقدامات اولیه برای عرضه در فرابورس را هم انجام داد.
وی ادامه داد: چه بسا اگر ورود شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی به بازار سرمایه درزمانی رخ میداد که هم مردم نسبت به آینده این صنعت خوشبین شده بودند و هم بازار سرمایه در اوج بود، سهمهای این صنعت مورد استقبال بازار قرارگرفته و رشد خوبی در این گروه شاهد بودیم و حتی میتوانستیم نسبت به جذب نقدینگی جدید در بازار سرمایه بهواسطه حضور تولیدکنندگان لوازمخانگی در این بازار هم امیدوار باشیم.
فدایی اضافه کرد: نکته اینجاست که علاوه بر اینکه بازار سرمایه ما در سال ۱۴۰۰ اوضاع مطلوبی نداشت، تولیدکنندگان لوازم خانگی هم نتوانستند آنطور که انتظار میرفت، بدرخشند و اقداماتی توسط برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی صورت گرفت که به اعتماد مردم نسبت به برندهای ایرانی لطمه زد.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی اضافه کرد: اگر عرضه سهمهای صنعت لوازم خانگی در زمان مناسبی انجام میشد و مردم هم نسبت به بازار سرمایه و هم صنعت لوازم خانگی اعتماد بیشتری داشتند، هم سهامداران از سرمایهگذاری در این صنعت بازدهی مناسبی کسب میکردند و هم نقدینگی کافی برای انجام طرحهای توسعهای در شرکتهای تولیدی فراهم میشد.
وی افزود: با این تفاسیر به نظر میرسد امسال سال حساس و مهمی برای صنعت لوازم خانگی است و اگر این صنعت نتواند رضایت مردم را جلب کند، دچار چالش جدی خواهد شد. تأکید میکنم ارائه آمار و ارقام و اطلاعات شفاف و به دور از هرگونه سیاه نمایی یا اغراق، شرایط بهتری پیش روی بازار لوازمخانگی ایجاد خواهد کرد. ورود و مداخله نهادهای دولتی و… به صنعت و بازار لوازمخانگی قطعاً به این بازار هم همچون سایر حوزههایی که دولت مداخله داشته، آسیب خواهد زد.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی در رابطه با راهکارهای حمایت از این صنعت بدون آنکه موجب انحصار در بازار لوازم خانگی شود، اظهار کرد: صنعت لوازم خانگی به لحاظ اشتغالزایی و فرصتهای شغلی که ایجاد کرده، صنعت قابل توجهی است و طبیعی است که سیاستگذاران باید از صنایعی که فرصتهای شغلی واقعی برای مردم ایجاد کردهاند، حمایت کنند. اما نکته اینجاست که معتقدم اگر تولیدکنندگان لوازمخانگی ما در شرایط فعلی در این نقطه قرارگرفتهاند، به سبب رقابتی است که در سالهای قبل در فضای قانونی شکل گرفته است.
فدایی گفت: در حال حاضر با توجه به ممنوعیت واردات لوازمخانگی به صورت رسمی و واردات قاچاق لوازم خانگی، فضای رقابتی شفاف و سالمی وجود ندارد. ایجاد یک فضای رقابتی سالم و شفاف در کنار ارائه برخی امتیازات به تولیدکنندگان داخلی، بهترین راهکار حمایت از صنعت است.
وی افزود: آزادسازی واردات لوازم خانگی در یک فضای رسمی، در شرایطی که محصولات وارداتی هم مشغول پرداخت عوارض گمرکی میشدند و هم ملزم به ارائه خدمات پس از فروش بودند، باعث میشد قیمت محصولات خارجی خود به خود طوری تعریف و تعیین شود که در یک فضای رقابتی مردم بین محصولات داخلی و خارجی توان انتخاب داشته باشند و تولیدکنندگان هم در فضای رقابتی خود را ملزم به ارائه محصولاتی باکیفیتتر میدیدند.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی تصریح کرد: در چنین شرایطی هم از تولیدکنندگان داخلی با ارائه برخی امتیازات حمایت میشد و هم مصرفکنندگان با توجه به قدرت خرید خود، فرصت انتخاب داشتند و خدمات پس از فروش هم دریافت میکردند. حال آنکه امروز مصرفکنندگانی که محصولات خارجی قاچاق را خریداری میکنند، خدمات پس از فروش دریافت نمیکنند و ای کاش محصولاتی که به عنوان لوازم خانگی خارجی در بازار ما عرضه میشد، واقعی بود و با سو استفاده از شرایط، محصولات بیکیفیت و فیک در بازار عرضه نمیشدند.
وی، فروش سبدی محصولات صنعت لوازم خانگی را یکی از چالشهای این روزهای این بازار عنوان کرد و گفت: هر شرکت تولیدکننده لوازم خانگی محصولات مختلفی تولید میکند که ممکن است یک یا چند محصول بیشتر مورد اقبال بازار باشد و مشتریان بیشتری داشته باشد اما این روزها تولیدکنندگان لوازم خانگی شرایطی ایجاد کردهاند که عرضهکنندگان ناچار هستند سبدی از محصولات از تولیدکنندگان خریداری کنند.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: این وضعیت موجب شده فروشندگان و عرضهکنندگان لوازم خانگی به جای اینکه در فروش خود به نوعی تبلیغکننده محصولات ایرانی باشند و مردم را متقاعد به خرید محصولات ایرانی کنند، بالعکس عمل کرده و محصولات خارجی را به مردم توصیه کنند.
فدایی افزود: ایجاد برند شاپ توسط تولیدکنندگان داخلی درزمانی که بازار در قبضه محصولات خارجی بود توجیه داشت، اما حالا که محصولات ایرانی در سراسر کشور مشتریان خود را دارد، نیازی به ایجاد برند شاپ نیست. یکی دیگر از آسیبهای صنعت لوازم خانگی در سال گذشته این بود که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت لوازمخانگی، برخی برند شاپ ها اقدام به فروش اعتباری با استفاده از تسهیلات بانکی کردند. این اقدام به معنای واقعی خود، اقدام مطلوبی است اما برخی برندهای ایرانی میزان تعهداتی را پذیرفتند که بسیار بالاتر از توانشان برای تولید و تحویل کالا بود.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی در پایان گفت: خریداران با دریافت تسهیلات بانکی برای خرید اعتباری، ملزم به پرداخت اقساط میشدند، حال آنکه محصولی که در برند شاپ ها از طریق کارتهای اعتباری خریداری کرده بودند، ماهها بعد تحویل مشتری میشد. همین موضوع موجب بیاعتمادی بازار نسبت به محصولات ایرانی شد. امیدوارم این شرایط امسال تکرار نشود و به اعتماد مردم نسبت به صنعت لوازمخانگی داخلی ضربهای وارد نشود تا در سایه اعتماد مردم، صنعت لوازمخانگی به شکوفایی برسد.
انتهای پیام