قاچاق لوازم خانگی اوج گرفت

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی
یک عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران گفت: مقایسه هزینه‌های تولید داخلی و هزینه‌های قاچاق به داخل مرزها، حاکی از یک رقابت نابرابر است و در این زمینه شاهد عزم جدی دولت در مبارزه با ورود غیرقانونی کالاها هستیم.

به گزارش نبض صنعت، کارشناسان معتقدند قیمت محصولات قاچاق لوازم‌خانگی به‌طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از تولیدات داخلی است، این در حالی است که مواردی همچون بیمه، مالیات، مالیات بر ارزش‌افزوده، گمرکی و غیره ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان داخلی را تشکیل می‌دهد. قرار دادن این دو مقوله در کنار هم عدم توان رقابت محصولات داخلی با کالای قاچاق را نشان می‌دهد که این مساله ناشی از خلأهای قانونی است و تا این شرایط را داریم ارزش اقتصادی شرکت‌های ما نمی‌تواند رشد کند و منجر به کاهش تولید و اشتغال می‌شود.

امروز عزمی جدی برای مقابله با قاچاق لوازم ‌خانگی در کشور شکل گرفته است و اقدامات متنوعی در دستور کار قرار دارد، با این حال بهترین راه مقابله افزایش کیفیت و قیمت‌های منصفانه و رقابتی است که می‌تواند حتی در صورت آزادی واردات لوازم ‌خانگی هم بزرگ‌ترین حامی این صنعت باشد.

برآوردهای برگرفته از کشفیات نشان می‌دهد که از کل قاچاق کالاهای وارداتی به کشور سهم لوازم‌خانگی حدود ۱.۶ میلیارد دلار است.

در این زمینه، یک عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران اظهار داشت: امروز با حضور در برخی مناطق مرزی کشور، شاهد حجم بالای لوازم‌ خانگی قاچاق هستیم که در ادامه نمود آن را در پایتخت و خیابان‌ها و مراکز اصلی عرضه این قبیل اجناس قاچاق در تهران شاهد هستیم.

نوید ایزدپناه افزود: در حالی که در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای کنترل این پدیده شوم در حمایت از تولیدات داخلی انجام شده، اما همچنان این کالاها به‌ویژه در تلویزیون و کولرآبی حتی با تاریخ تولید امسال در سطح خرده‌فروشی‌ها یافت می‌شود.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود لوازم‌خانگی خارجی به کشور طی سه سال گذشته، خاطرنشان کرد:‌ در عین حال ممنوعیت‌ها به قاچاقچیان این سیگنال را می‌دهد که در صورت وارد کردن کالا، تقاضا برای آن‌ها وجود دارد.

ایزدپناه بیان داشت: پدیده دیگری که این روزها شاهد آن هستیم، نصب برند خارجی در کارگاه‌های زیرپله‌ای و غیرمجاز بر روی محصولات ایرانی است که همه این موارد نشان می‌دهد باید همواره برای هر سلیقه‌ای امکان تامین کالاهای مختلف وجود داشته باشد که در غیر این صورت به نابودی صنعت داخلی خواهد انجامید.

وی، اخذ مالیات ۲۵ درصدی از تولید، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین رشد ۴.۵ درصدی هزینه بیمه تامین اجتماعی را یادآور شد و گفت: به این ترتیب، تولیدکننده داخلی در حالی با افزایش ۳۹ درصدی هزینه‌ها مواجه است که حداکثر هزینه قاچاقچیان برای واردات لوازم‌خانگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و نشان‌دهنده یک رقابت نابرابر است.

این مقام صنفی تصریح کرد:‌ این مساله حتی می‌تواند مشوق لایه توزیع برای فروش کالای قاچاق باشد که در این صورت در همان ابتدای امر ۲۰ درصد به نفعش خواهد بود.

پیش‌تر دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران خاطرنشان کرد: از حدود پنج سال پیش موضوع شناسه کالا برای لوازم‌خانگی با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی آغاز شد و امروز دیگر هیچ کالای ایرانی از این صنعت وجود ندارد که شناسه کالا نداشته باشد.

عباس هاشمی ادامه داد: امروز شاهد سوءاستفاده از قوانین و مقررات در مناطق مرزی و واردات گسترده کالاهای لوازم ‌خانگی به‌صورت ته‌لنجی، کولبری و غیره هستیم که فقط به کام عده‌ای خاص در کشور است و اصلاح سهمیه‌ها یا اصلاح برخی قوانین در زمینه خروج از شعاع خاص در این مناطق ضروری است.

قیمت‌گذاری دستوری یا تولید دانش‌بنیان؟

ایزدپناه در ادامه با اشاره به نام‌گذاری امسال به تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین، اظهار داشت: یکی از اهداف در تولید کالاهای دانش‌بنیان، دست یافتن به ارزش‌افزوده، درآمد و سود بالاتر است.

این عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران بیان داشت: با این حال برخی قوانین و مقررات ازجمله محدود کردن سود فروش و ارائه قیمت‌های دستوری، انگیزه حرکت به سمت تولیدات دانش‌بنیان را کمرنگ می‌کند.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه تولید دانش‌بنیان، هزینه‌های سربار مهندسی دارد، گفت:‌ به‌طور مثال یک تیم حرفه‌ای و با دانش در شرکت مستقر می‌شود که موتور یا الکتروموتور نسل جدید طراحی می‌کند که صدای فر، هود یا… را کاهش داده و عملکرد مطلوب‌تر ازنظر مصرف انرژی دارد و در ضمن قیمت تمام‌شده محصول را نیز کاهش می‌دهد، همه این موارد هزینه‌بر بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، اما برخی نهادها و سازمان‌ها بدون توجه به این موارد و تلاش‌های انجام‌شده فقط به‌صورت دستوری سعی در کنترل قیمت‌ها یا سود شرکت‌ها دارند.

وی ادامه داد: چنین برخوردی مانع از سمت دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها و حرکت آن‌ها در لبه فناوری است و موجب فاصله افتادن بین محصولات ایرانی و مشابه خارجی خواهد شد و انتظار می‌رود وزارت صمت در این زمینه تمهیداتی برای افزایش انگیزه‌بخش خصوصی و حرکت سریع‌تر به سمت تولید دانش‌بنیان که در بسیاری موارد زمینه‌های آن نیز وجود دارد، بیندیشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید