نیمی از تولیدکنندگان متخلف لوازم خانگی، قیمت را کاهش دادند

0
بازار لوازم خانگی
بازار لوازم خانگی
پس از کش مکشش هایی که بر سر بازگرداندن قیمت کارخانه های لوازم خانگی به نرخ های قبل بین این تولیدکنندگان و وزارت صنعت صورت گرفت، در نهایت حدود 40 درصد شرکتها حاضر نشدند قیمت محصولاتشان را کاهش دهند و تولیداتشان با نرخ جدید عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، با تاکید دولت بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی، نخستین اقدام تولیدکنندگان داخلی در پاسخگویی به نیاز مشتریان، افزایش قیمت محصولات بود به طوری که 8 شرکت بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی نسبت به بالابردن نرخ های خود اقدام کردند و همین مسئله گلایه مردم و مسئولان دولتی و حتی رهبر انقلاب را نیز در پی داشت.

این شرکت‌های لوازم خانگی اقدام به افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت لوازم خانگی کرده بودند که در نهایت مقرر شد قیمت تولیداتشان را به نرخ های قبل بازگردانند و برای این کار نیز تا 23 بهمن ماه مهلت تعیین شد.

حال با گذشت چند روز از اتمام این مهلت، وصالی مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت می گوید: از بین 8 تولیدکننده لوازم خانگی، 5 تولیدکننده قیمت محصولاتشان را به نرخ های قبل بازگرداندند.

وی توضیح داد: اتفاقی که افتاده این است که از هفته دوم، سوم دی ماه برخی از واحدهای تولیدی بسته به روالی که هرسال داشتند بین ۱۲ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت دادند.

وصالی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم می‌توانند انتظار داشته باشند این قیمت با ثبات باشد و یا کاهش پیدا کند؟ گفت: مردم باید از ما توقع داشته باشند که این اتفاق بیفتد؛ با پیگیری‌های ما حدود 5 برند بلافاصله کاهش قیمت دادند.

وی درباره اینکه آیا این واحدهای تولیدی بابت افزایش قیمتی که داشتند مورد بازخواست قرار نخواهند گرفت؟ اظهار داشت: سامانه هوشمند ثبت سفارش ما، ارتباط مستقیمی با رضایت مشتری و اتفاقاتی که افتاده، دارد و قطعاً در تأمین مواد اولیه، تأمین ارز و ثبت سفارش‌ها آنها تأثیر گذار خواهد بود. ضمن آنکه تخلفات واحدهای تولیدی از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و تعزیرات نیز پیگیری می‌شود.

مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت با اعلام اینکه برندهای متخلف به مسیر همکاری برگشتند، گفت: برندهایی که با ما همکاری نکردند شاید دو تا سه برند، بیشتر نباشند که البته محصول کالای منتخب (یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز) ما هم نیستند.

گفتنی است از سال ۹۷ تا سال ۹۹ با حمایت‌هایی که از صنعت لوازم خانگی صورت گرفت، تولید این صنعت از ۸.۵ میلیون دستگاه در سال به ۱۵.۵ میلیون دستگاه رسید که به این ترتیب ۸۰ درصد افزایش تولید در این بخش اتفاق افتاده است.

همچنین در حال حاضر اشتغال صنعت لوازم خانگی ۳۰۰ هزار نفر، گردش مالی آن ۶ میلیارد دلار و واحدهای فعال حدود ۵۰۰ واحد است که البته تا ۸۰۰ واحد تولیدی، ظرفیت خالی در کشور وجود دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید