جزئیات مصوبه عرضه خودرو در بورس/اولویت با چه خودروهایی است؟

0
عرضه خودرو در بورس
با وجود مخالفت های قبلی وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس، این موضوع در جلسه شورای عالی بورس با حضور فاطمی امین به تصویب رسید و مقرر شد شیوه نامه عرضه خودرو در بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت تدوین شود.

به گزارش نبض صنعت، عرضه خودرو در بورس کالا مدتی است توسط نمایندگان مجلس پیگیری می شود و قرار بود با این اتفاق، ضمن توقف قرعه کشی خودرو شاهد واقعی شدن قیمت ها نیز باشیم تا از این طریق زیان خودروسازان هم برطرف شود.

هرچند در کنار این مسئله باید توجه جدی به مدیریت قیمت تمام شده خودرو و همچنین رقابتی شدن بازار با واردات خودرو نیز صورت گیرد.

طی ماه های گذشته برنامه ریزی های مختلفی از سوی خودروسازان و بورس کالا برای عرضه خودرو صورت گرفت و حتی در برخی موارد، بخشنامه فروش خودرو نیز صادر شد اما مخالفت وزارت صمت باعث شد تا این برنامه ها به نتیجه نرسد.

در عین حال، نامه نگاری معاون وزیر صمت با بورس کالا نیز مانعی برای عرضه خودرو در بورس شد. در این شرایط با پیگیری های وزیر اقتصاد و طی هماهنگی با وزیر صمت، عرضه خودرو در بورس کالا در جلسه دیروز شورای عالی بورس تصویب شد.

در این مورد محسن علیزاده عضو ناظر شورای عالی بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از تصویب عرضه خودرو در بورس کالا طی جلسه شورای عالی بورس خبر داد.

به گفته علیزاده، عرضه خودرو در بورس کالا باید با هماهنگی وزارت صنعت باشد.

تدوین شیوه نامه عرضه خودرو در بورس با هماهنگی وزارت صمت

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در مورد مصوبه این شورا نیز اظهار داشت: قبلاً هم عرضه خودرو در بورس کالا وجود داشت، اما در همان روز عرضه با یک نامه‌ای از وزارت صنعت جلوی آن را گرفته بودند و قرار شد  این مسئله در جلسه شورای عالی بورس مطرح شود. به همین خاطر دیروز وزیر صنعت به شورای عالی بورس آمد و بحث شد که چگونه خودرو در بورس کالا عرضه شود.

وی افزود: بعد از توضیحات کارشناسان، در نهایت تصمیم بر این شد که وزارت صنعت موافقت خود را اعلام کند و محدودیت عرضه خودرو را بردارد و به این مسئله کمک کند، سازمان بورس هم شیوه‌نامه عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت تهیه کند که چه تعداد خودرو و در چه زمانی و کدام خودروها با اولویت در بورس عرضه و کشف قیمت شوند.

بیشتر بخوانید: عرضه خودرو در بورس با چه روشی مناسب است؟

بیشتر بخوانید: قیمت گذاری خودرو با عرضه در بورس شفاف می‌شود

به گفته عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، با عرضه خودرو در بورس کالا کم‌کم شیوه قرعه‌کشی خودرو از بین می‌رود و نقش دلالان در بازار خودرو کمرنگ می‌شود، دلالی به سمت حذف شدن می‌رود و عرضه خودرو شفاف می‌شود. همچنین قیمت آن از طریق عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود.

علیزاده گفت: مهمترین دستاورد عرضه خودرو در بورس کالا این است که دیگر قیمت خودرو به شیوه قیمت‌گذاری مشخص نمی‌شود بلکه قیمت آن در بازار تعیین می‌شود و این امر کمک به تأمین نقدینگی برای خودروسازان و توسعه خطوط تولیدی شرکت‌های خودروسازی می‌کند.

اولویت عرضه در بورس با چه خودروهایی است؟

وی در مورد اینکه ابتدا کار با عرضه خودروی داخلی و یا خارجی آغاز می‌شود؟ عنوان کرد: اولویت با خودروهای داخلی و یا خودروهایی که در داخل کشور مونتاژ می‌شود خواهد بود. خودروهای خارجی در مراحل بعدی با هماهنگی وزارت صنعت در بورس عرضه خواهد شد و این هماهنگی برای تعیین ساز و کار عرضه خودرو خواهد بود.

وی ادامه داد: وزیر صنعت پذیرفت که خودرو در بورس عرضه شود و صورت جلسه شورای عالی بورس را هم امضا کرد. مصوبه شورای عالی بورس ظرف یکی دو روز آینده توسط وزیر اقتصاد برای اجرا ابلاغ می‌شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس ادامه داد:‌ در مورد عرضه‌های اولیه کالاها در بورس عموماً سازوکار بورس به گونه‌ای است که سقف مشخص می‌شود و در کمیته‌های فنی با همکاری وزارت صنعت و بورس کالا  تصمیم گرفته می‌شود که چگونه عرضه شود، اما در جلسه دیروز در مورد اینکه چه درصدی از تولید خودروسازان داخلی عرضه شود، بحث نشد و باید آیین‌نامه‌ای که قبلاً ساز و کارش مشخص شده است، به توافق وزارت صنعت و سازمان بورس برسد.

علیزاده در مورد  اینکه در تجربه قبلی عرضه خودروی کارای تک کابین و دو کابین بر اثر سازوکار بورس، قیمت 15 درصد کاهش یافت، گفت: عرضه خودرو در بورس می‌تواند به شفاف‌سازی قیمت و جلوگیری از فساد و رانت کمک و دلال‌بازی موثر باشد و مهم‌ترین مزایای آن قیمت‌گذاری شفاف بر روی تابلو است که می‌تواند فرهنگ دلالی و سفته‌بازی را از بین ببرد و به جای آن نقدینگی برای خودروساز فراهم کند و تعدیل قیمت نسبت به بازار صورت می‌گیرد.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس باعث جلوگیری از قیمت دستوری برای خودرو می‌شود. همچنین با نقدینگی که در بورس حاصل می‌شود می‌توانند خطوط تولید را توسعه دهند و روزآمد کنند. در عین حال مردم هم پشت صف برای خرید خودرو معطل نمی‌شوند.

در هر حال، مدیریت قیمت تمام شده خودرو و کاهش هزینه های سربار خودروسازان در کنار عرضه خودرو در بورس، ضمن بهبود شرایط مالی خودروسازان می تواند نگرانی وزارت صمت نسبت به احتمال افزایش قیمت خودروها را برطرف کند.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید