دلایل افت صادرات فولاد ایران

0
صنعت فولاد
صنعت فولاد
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران، دلایل افت صادرات فولاد ایران را تشریح کرد.

به گزارش نبض صنعت، حمیدرضا رستگارپور با بیان اینکه ایران به عنوان دهمین کشور تولیدکننده فولاد، مسلما از اتفاقات جهانی تاثیر می‌پذیرد، اظهار داشت: هر اتفاقی که در جهان برای فولاد می‌افتد اثر خود را در بازارهای مربوط به ایران نشان می‌دهد. از جمله اتفاقاتی که عامل کاهش صادرات فولاد ایران شد تصمیماتی است که دولت روسیه گرفت.

وی ادامه داد: روسیه محصولات خود را زیر قیمت فروخت و سعی کرد بازارهای مختلف را تصاحب کند. این یکی از عواملی بود که بازار فولاد را دچار افت قیمت کرد. در کنار آن بحث قرنطینه چین است.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: شیوع دوباره کرونا در این کشور باعث شد که شهرهایش را محصور کند و بازار جهانی یکی از اصلی‌ترین بازارهایش را از دست داد.

رستگارپور اضافه کرد: در کنار این اتفاقات، ما واردات آهن‌آلات از روسیه داشتیم. ‌مشخص نیست چه سیاستی در دستور کار است اما باید منافع ملی کشور در نظر گرفته شود. باید در نظر بگیریم که کارخانجات ما بتوانند با تمام ظرفیت تولید کنند. نباید بگذاریم که بازار ایران تحت تاثیر نوسانات غیرمنطقی قرار گیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ضمن تاکید بر اینکه منابع ما منابع ارزانی است و کیفیت کالای ما دارای کیفیت رقابتی با محصولات دیگر است، گفت: باید افرادی را فعال کنیم که سابقه و ارتباطات خوبی در تجارت خارجی فولاد دارند تا به آن چشم‌اندازی که برای صادرات فولاد در سال ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی شده، برسیم.

ایران به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست می‌یابد؟

وی عنوان کرد: برای دستیابی به چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، برنامه‌های حمایتی دولت بسیار مهم است. دولت می‌تواند تسهیلات حمایتی ایجاد کند تا افرادی که با بازارهای جهانی فولاد ارتباط دارند وارد بازار فولاد شوند. اگر دولت چنین حمایتی را صورت دهد ما بازار جهانی خود را حفظ خواهیم کرد.

رستگارپور یادآور شد: زمانی به تولید ۵۵ میلیون تن یعنی افق ۱۴۰۴ می‌رسیم که پیش‎‌بینی‌های دولت درست از آب در آید. دولت‌های مختلف باید در یک مسیر قدم بردارند، نه در موازات برنامه‌های جدید.

وی تاکید کرد: اگر برنامه‌ای به عنوان چشم‌انداز نوشته می‌شود، دولت‌های مختلف باید مسیر واحدی را طی کنند و در یک مسیر قدم بردارند. در غیر این صورت به هدف نمی‌رسیم زیرا دولت‌ها در مسیر چشم‌انداز ۱۴۰۱ تغییر روش می‌دهند، تغییری که در جهت توسعه کشور نیست.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید