قطعه سازی در لوازم خانگی الزام کیفی ندارد

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی
یک فعال صنعتی گفت: نبود الزام کیفی و استاندارد مشخص برای تولید قطعات لوازم خانگی، موجب افت کیفیت قطعات لوازم خانگی شده است.

به گزارش نبض صنعت، علی علیخانی افزود: سازمان استاندارد در بحث کیفیت قطعات لوازم خانگی، استاندارد جامعی که همه تولیدکنندگان ملزم به رعایت آن باشند، تدوین نکرده است و هر شرکت‌های لوازم خانگی استاندارد‌های خاص خود را دارد که ممکن است یک شرکت الزامات سختگیرانه برای تولید قطعات داشته باشد و یک شرکت نیز الزامی به رعایت کیفیت در تولید محصول نداشته باشد.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات دو نشان تجاری مطرح لوازم خانگی اضافه کرد: زمانی که دو شرکت عمده لوازم خانگی از بازار داخلی حذف شدند، به لحاظ حجم تولید، شرکت‌های لوازم خانگی توسعه پیدا کردند، اما از نظر کیفی نتوانستند با کالای حذف شده برابری کنند و هر شرکت به فراخور بازار خود بحث کیفی را مدنظر قرار داد.

علیخانی گفت: در حالی نظارت بر کیفیت قطعات تولیدی لوازم خانگی وجود ندارد که الزامات قیمتی و نظارت بر قیمت‌ها به طور جدی در حوزه لوازم خانگی دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید : خودکفایی ۹۵ درصدی در تولید قطعات لوازم خانگی

وی افزود: گاهی اوقات تولیدکنندگان لوازم خانگی به دلیل الزامی که در قیمت محصول تمام شد دارند، ممکن است به قطعه ساز فشار بیاورند و محدوده قیمتی مشخصی را به قطعه ساز تحمیل کنند؛ قطعه ساز نیز بر تولیدکننده مواد اولیه فشار می‌آورد تا با قیمت پایین‌تر مواد اولیه خود را تهیه کند که در نهایت این روند باعث می‌شود تا تولیدکننده مواد اولیه به عنوان حلقه اصلی این زنجیره، مواد بی کیفیت تولید کند که در نهایت افت کیفیت را در تولید محصول نهایی رقم می‌زند.

این فعال صنعتی با اشاره به تجربه ناموفق الزام قیمتی بدون توجه به کیفیت در صنعت خودروسازی گفت: برای آنکه تجربه ناموفق صنعت خودروسازی در صنعت لوازم خانگی تکرار نشود، باید کارگروهی تعیین، استاندارد‌های مورد نیاز صنعت قطعه سازی لوازم خانگی براساس بازار‌های هدف مختلف نیز تدوین و نظارت در بحث مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان نیز با جدیت دنبال شود.

وی ادامه داد: برای این کار باید شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه نیز رتبه بندی شوند تا مشخص شود هر شرکت با چه کیفیتی و تا چه میزان توانایی تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولید قطعات لوازم خانگی را دارد؛ نه اینکه شرکت‌های زیر پله‌ای بتوانند مواد اولیه با هر نوع کیفیتی را در اختیار شرکت لوازم خانگی یا قطعه ساز قرار دهند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید