واردات، قاچاق و تامین مواد اولیه؛ مهمترین چالش‌ صنعت نساجی

0
یک تولیدکننده پارچه‌های نخ پنبه‌ای گفت: با توجه به میزان واردات و قاچاق محصولات نساجی و همچنین بالا رفتن قیمت مواد اولیه، صنعت نساجی با رکود بی سابقه‌ای مواجه شده است.

به گزارش نبض صنعت، کامران اندایش فعال صنعت بافندگی گفت: ۸۷ هزار و ۵۵۹ کیلو الیاف پنبه در سال ۱۴۰۰ به کشور واردات داشتیم در حالیکه در سال ۱۳۹۹، این میزان ۶۹ هزار ۷۶۳ کیلو بوده است یعنی ۱۷ هزار کیلو الیاف پنبه نسبت به سال ۱۴۰۰، واردات بیشتر داشته ایم.

اندایش افزود: در زمینه واردات پارچه به کشور در سال ۱۴۰۰ با رکوردشکنی مواجه بوده ایم طوری که ۱۰ هزار ۹۵۵ کیلو انواع پارچه‌های پنبه‌ای به کشور وارد شد در حالی که در سال ۱۳۹۹ واردات پارچه پنبه‌ای به میزان ۲ هزار و ۳۴۵ کیلو بوده است یعنی تقریبا ۵ برابر نسبت به سال ۱۴۰۰ واردات بیشتر شده است.

این تولیدکننده پارچه‌های نخ پنبه‌ای در ادامه گفت: با توجه به میزان واردات صنایع نساجی به کشور می‌توان حدس زد که میزان ۵۰ برابر واردات، به کشور قاچاق می‌شود این در حالی است که طبق آماری که چندی پیش در ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارائه شده بود حدود ۳ الی ۴ میلیارد دلار قاچاق محصولات نساجی به کشور شده است.

وی افزود: در نظر داشته باشید با این میزان واردات و قاچاق محصولات نساجی چگونه یک تولیدکننده می‌تواند رقابت کند؛ از ابتدای امسال تا کنون تقریبا ۱۵ دفعه قیمت مواد اولیه گران شده است و ما هم مجبور هستیم زمانی که قیمت جدید اعلام می‌شود، به نسبت گران شدن مواد اولیه، قیمت محصولات نساجی را بالا ببریم.

اندایش گفت: قیمت محصولات نساجی بر اساس نرخ دلار هر روز در حال نوسان است و شرکت‌های ریسندگی قیمت‌های خود را بر پایه تغییر نرخ ارز در بازار قرار داده اند و قیمت‌های جدید ارائه می‌کنند، بنابراین تولیدکنندگان نیز بر همین اساس مجبور هستند که قیمت کالا‌های تولید شده را بالا ببرند و متاسفانه سال ۱۴۰۱ بازار با رکود شدیدی مواجه شده است.

این فعال صنعت بافندگی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به نوسان قیمت مواد اولیه، ما به میزان سفارشات دریافتی و نه بیشتر از آن، محصول تولید می‌کنیم، اما باز هم در فروش محصولات با مشکل مواجه هستیم. مشتری محصولات تولیدی، بنکداران بازار هستند و تولیدکنندگان پوشاک به دلیل تنوع در رنگ و بالا بودن متراژ پارچه از بنکداران خرید می‌کنند.

اندایش با اشاره به جراحی اقتصاد در دولت گفت: متاسفانه رکود بی سابقه‌ای در کف بازار و میان بازاریان وجود دارد و نه تنها در صنف نساجی، پارچه و پوشاک بلکه در تمام گروه‌های دیگر اصناف رکود سنگینی بر بازار حکم فرماست و از طرفی به دلیل بالا بودن قیمت اجناس، قدرت خرید مردم نیز به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ پارچه متری ۶۰ هزار تومان بود و امسال به ۹۵ هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش قیمت در کالای تولید شده حتما تاثیرگذار است و در زنجیره بعدی، پیراهنی که در سال ۱۴۰۰ قیمت تمام شده آن ۱۵۰ هزار تومان بود در سال ۱۴۰۱ به ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

اندایش گفت: پارچه‌های مختلف و منسوجات چین یا پارچه‌های استوک ترکیه از طریق گمرکات ایران به راحتی و به صورت کیلویی وارد کشور می‌شود و به همین دلیل حتی پارچه‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود هم با بد اظهاری وارد می‌شود و به نوعی بلای جان تولید کنندگان شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید