یک کارشناس لوازم خانگی گفت: این روزها شرکتهای بینام و نشان و جعلی لوازم خانگی به معضلی اساسی در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان و از بین برنده اعتماد آنها به شرکتها و برندهای معتبر تبدیل شده است.
به گزارش نبض صنعت، این روزها رشد قیمت لوازمخانگی و رکود حاکم بر بازار سبب شده تا در بازار شاهد افزایش افزایش نیاز مردم به خدمات پس از فروش و مراجعه برای تعمیر لوازم خانگی به جای تعویض باشیم.
افزایش قیمت لوازمخانگی از یک طرف و افت قدرت خرید مردم از سوی دیگر، موجب شد تا رکود در بازار را شاهد باشیم تا جایی که مردم بهجای خرید لوازم خانگی جدید، بیشتر به فکر تعمیر آنها هستند و برخی مسئولان این افزایش مراجعات را تا ۹۰ درصد ذکر میکنند.
با این حال، نکته منفی که در پسِ مراجعات برای تعمیر وجود دارد، حضور شرکتهای تقلبی و جعلی است که خود را جای شرکتها و برندهای اصلی جا زده و از این طریق خسارتهای اقتصادی و حتی آسیبهای اجتماعی به مشتریان وارد میکنند.
در این زمینه احسان فدایی، یک کارشناس صنعت لوازمخانگی اظهار داشت: با وجود تلاش شرکتها و برندهای بزرگ لوازم خانگی کشور در خصوص بهبود مسائل کمّی و کیفیت محصولات، خلاهایی وجود دارد که در حقیقت پاشنه آشیل این صنعت است.
بیشتر بخوانید: خدمات پس از فروش لوازم خانگی اجباری می شود
وی افزود: یکی از مشکلات شرکتهای عرضهکننده خدمات پس از فروش لوازم خانگی، وجود شرکتهای جعلی و ساختگی (به اصطلاح فیک) و غیر رسمی است.
این کارشناس لوازم خانگی ادامه داد: در این میان نکتهای که مغفول مانده، عدم اطلاع کافی مردم و مشتریان از مراکز رسمی و اصلی خدمات پس از فروش است که سبب مراجعه آنان به مراکز غیر رسمی و جعلی میشود.
وی گفت: شرکتهای جعلی یاد شده به ویژه در سالهای گذشته فعالیتهای وسیعی روی «سئوی» سایتهای خود انجام دادهاند و به خصوص روی عبارتها و کلماتی که مردم هنگام مواجهه با مشکلات آنها را بیشتر در اینترنت جستوجو میکنند، کار کردهاند.
سئو مجموعه فعالیتهایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میگیرد تا جایگاه بهتری در نتایج جستوجوی اینترنتی کسب شود.
فدایی ادامهداد: همین مساله سبب میشود تا در هنگام جستوجوی ساده اینترنتی، اسامی این شرکتهای جعلی و غیر رسمی بالاتر از اسامی شرکتهای اصلی و برندهای بزرگ دیده شود.
وی اظهار داشت: مشکل بعدی، برخورداری شرکتهای غیر اصلی یاد شده از شماره تلفنهای چهار یا پنج رقمی و بعضا رُند است که همین شمارهها فریبدهنده مشتریان است و آنها را معتبر میپندارند.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی تصریح کرد: این مشکل اکنون در خصوص برندهای بزرگ لوازمخانگی کشور و حتی برندهای کُرهای که در سالهای گذشته در بازار کشورمان فعال بودهاند، وجود دارد.
وی گفت: در نتیجه، شاهد بروز خسارتهای سنگین به لوازمخانگی، نصب لوازم و قطعات تقلبی و زیرپلهای و در برخی موارد بروز حوادث ناگوار اخلاقی، سرقت و غیره از منازل هستیم که بهشدت روی اعتماد مردم به برندهای اصلی تاثیر منفی داشته است.
فدایی تاکید کرد: در این زمینه، دستگاههای مسئول و خود شرکتهای لوازم خانگی باید شرکتهای ارائهدهنده خدمات پس از فروش را که مورد تایید وزارت صمت، سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و انجمن خدمات پس از فروش است، به درستی به مشتریان بشناسانند.
وی گفت: نام، نشان و آدرس شرکتهای یاد شده باید در اختیار همه فروشگاههای لوازم خانگی و در معرض دید عموم قرار گیرد و انتظار میرود پلیس فتا نیز در شناسایی شرکتهای جعلی و غیر رسمی مذکور به یاری این صنعت بیاید.
انتهای پیام