بازگشت قیمت‌ها به شهریور سال گذشته بعید است

0
مشاور وزیر اقتصاد درباره طرح موضوع ضرورت بازگشت قیمت كالاها به شهریور سال ۱۴۰۰ گذشته گفت: انجام این كار مستلزم پرداخت یارانه بیشتر به مردم است كه با توجه به شرایط مالی دولت و شرایط اقتصادی، امری بعید است.

به گزارش نبض صنعت، حمیدرضا فولادگر طرح موضوع بازگشت قیمت كالاهای اساسی به شهریور سال گذشته را بر مبنای حكم بودجه سال ۱۴۰۱ دانست و گفت: بر این اساس، دولت اگر قصد دارد كالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف كند باید ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف كننده را برای كالای اساسی از طریق كالابرگ الكترونیكی، در امور پزشكی از طریق بیمه ها و به طرق جایگزین مناسب انجام دهد.

وی افزود: مجلس این اختیار را به دولت داده است تا سقف مشخصی، همچنان ارز ترجیحی برای واردات كالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشكی اختصاص دهد و برای بقیه كالاها ارز ترجیحی را بر دارد و بر اساس بودجه عمل كند. دولت به همین شیوه عمل كرد و نرخ ارز ترجیحی پنج قلم كالای اساسی حذف و اصلاح قیمت را در دستور كار قرار داد.

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به یارانه جبرانی دولت بعد از حذف ارز ترجیحی اظهار كرد: تا مادامی كه كالابرگ الكترونیكی آماده نشود، به شیوه یارانه كه مبلغ ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار كه برای دهك های اول تا سوم است، جبران معیشت را در دستور كار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: کالاهای اساسی باید به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد

فولادگر با بیان این موضوع كه دولت بر اساس محاسبات خود، مبلغ یارانه های فعلی را برای جبران افزایش هزینه های ناشی از حذف ارز ترجیحی مناسب می دیدید، در عین حال تصریح كرد: آنچه امروز اتفاق افتاده است نشان می دهد افزایش قیمت ها و تورمات انتظاری بیش از پنج كالای اعلام شده بود و در باقی كالاها نیز وجود دارد. همچنین نوسانات بازار ارز نیز وجود دارد كه بر قیمت كالاها نیز اثر گذاشته است.

وی درباره طرح موضوع ضرورت بازگشت قیمت كالاها به شهریور سال گذشته بیان كرد: انجام این كار مستلزم پرداخت یارانه بیشتر به مردم است كه با توجه به شرایط مالی دولت و شرایط اقتصادی، امری بعید است. دولت بر اساس تكلیف بودجه ای اقدام به حذف ارز ترجیحی كرد اما نوسانات ارزی و مسائل اقتصادی باعث شد قیمت ها بیشتری از آن پنج كالای مورد نظر افزایش پیدا كند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید