نبض صنعت گزارش می دهد
مانع جدید فروش خودرو در بورس/اعمال محدودیت عرضه 20 درصدی

0
عرضه خودرو در بورس
هرچند با وجود نامه نگاری های مختلف از سوی وزارت صمت برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا، فروش برخی خودروها از این طریق اجرایی شد اما شروطی که وزارت صمت برای عرضه خودرو در بورس تعیین کرده همچنان مانعی بر سر راه خودروسازان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، اگرچه وزیر صمت و معاونان وی بارها مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا به صورت کتبی و شفاهی اعلام کرده اند اما در نهایت طی روزهای اخیر شاهد فروش برخی خودروها در بورس بودیم که اتفاقا قیمت آنها نیز در مقایسه با نرخ های بازار، تفاوت قابل نوجهی داشت و به گفته کارشناسان ادامه این روند می تواند به متعادل شدن قیمت ها در بازار و همچنین واقعی شدن تقاضای خرید خودرو کمک کند.

با این وجود، وزارت صمت شروطی را برای عرضه خودرو در بورس تعیین کرده که مانعی بر سر راه ادامه این فرایند به حساب می آید.

به گفته محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت صمت تنها با عرضه 20 درصد تیراژ تولید خودرو در بورس کالا موافقت کرده در حالی که اگر قرار است شفافیت اتفاق بیفتد باید عرضه خودرو در بورس متناسب با تقاضای بازار صورت گیرد.

وی با بیان اینکه خودروسازان و مونتاژکاران داخلی نیز از عرضه خودرو در بورس استقبال کردند، گفت: لازم است وزارت صمت شروطی که برای عرضه خودرو در بورس در نظر گرفته را اصلاح کند.

علیزاده توضیح داد: در راستای مطالبه عمومی مردم و سهامداران بازار سرمایه برای فروش خودرو در بورس کالا، طی ماه های گذشته مقرر شد خودرو در بورس عرضه شود اما وزارت صمت در موعد مقرر، با صدور بخشنامه‌ای از عرضه خودرو در بورس جلوگیری کرد که این موضوع موجب بی‌اعتمادی اهالی بازار سرمایه شد.

شرط وزارت صمت برای عرضه 20 درصد خودروها در بورس

وی افزود: با پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام گرفت، جلسه‌ای با حضور وزیر صمت در شورای عالی بورس تشکیل و ضرورت عرضه خودرو در بورس تبیین شد بنابراین وزیر صمت نیز با فروش خودرو در بورس موافقت کرد اما در ادامه باز هم دیده می‌شود، دست مافیای فروش خودرو در بازار آزاد، در وزارت صمت جاری است چرا که تنها با عرضه 20 درصد تیراژ تولید خودرو در بورس کالا موافقت شده است.

وی اضافه کرد: این شرط از نظر ما مردود است و معتقدیم اگر قرار است شفافیت اتفاق بیافتد و قیمت‌گذاری دستوری حذف شود باید متناسب با سفارش و تقاضای بازار، خودرو در بورس کالا عرضه شود.

بیشتر بخوانید: عرضه خودرو در بورس کالا پیروزی شفافیت بر دلالان بود

بیشتر بخوانید: بورس کالا تاخیر در تحویل خودرو را جریمه می کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه خودروسازان و مونتاژکاران داخلی نیز از عرضه خودرو در بورس استقبال کردند، تصریح کرد: لازم است وزارت صمت شروطی که برای فروش خودرو در بورس در نظر گرفته را اصلاح کند.

وی ادامه داد: فروش محدود خودرو در بورس موجب نابسامانی بیشتر بازار خواهد شد و رانتی که ما به دنبال حذف آن بودیم، شکل خواهد گرفت زیرا ناترازی در عرضه و تقاضا در بازار ایجاد می‌شود.

دلیل مخالفت وزارت صمت با عرضه 100 درصدی خودروها در بورس

قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در این مورد گفته است: بورس کالا شاید محل مناسبی برای کشف قیمت خودرو باشد اما مکان خوبی برای فروش تمام یا 100 درصد خودروها نیست. چرا که خودروسازان دارای نمایندگی فروش بوده و اگر قرار باشد 100 درصد خودرو در بورس عرضه شود شبکه وسیع نمایندگی در حوزه خودروسازی از بین می رود.

وی تصریح کرد: وزارت صمت فقط می تواند با فروش درصدی از خودرو در بورس کالا موافقت کند و آن هم صرفا برای کشف قیمت خودرو. اما هرگز در مورد خودروهایی که دارای ترافیک تقاضا هستند این ریسک را نخواهیم کرد چرا که دچار رقابت شده و منجر به ایجاد افزایش قیمت خودروهای یاد شده می شود.

قالیباف ادامه داد: این اتفاق سیگنال افزایش قیمت را به بازار آزاد می دهد و اقداماتی که وزارت صمت برای آرام کردن بازار و کنترل قیمت خودرو انجام داده با مشکل جدی مواجه می شود.

در هر حال، آنچه مورد انتظار مردم است، متعادل شدن قیمت خودرو و جمع شدن بازار سیاه این محصول است. قطعا یکی از ابزار تحقق این هدف، افزایش تیراژ تولید خودرو و در عین حال، عرضه خودرو در فضایی شفاف مانند بورس است تا از این طریق هم جلوی زیان خودروسازان گرفته شود و هم با حذف دلالان، خودرو با نرخ پایین تری به دست مشتریان برسد.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید