در گفت و گو با نبض صنعت مطرح شد
چرا تولید خودرو کاهشی شد؟/هشدار افت شدید تیراژ در نیمه دوم سال

0
مازیار بیگلو
مازیار بیگلو
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با تشریح دلیل کاهشی شدن تولید خودرو طی ماه های اخیر، گفت: پولی از محل تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه به قطعه سازان پرداخت نشده است.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت با بیان اینکه خودروهای کف پارکینگ خودروسازان تکمیل و جمع شده ولی پولی به جیب قطعه سازان برنگشته است، اظهار داشت: در حال حاضر همه قطعه سازان اعم از شرکت های بزرگ و کوچک با مشکل دریافت مطالبات خود از خودروسازان روبه‌رو هستند که این موضوع بر تولید آنها اثرگذار است.

وی در مورد دلیل کاهشی شدن تولید خودرو با اشاره به کاهش سطح همکاری بانکها با خودروسازان در پی مصوبات شورای پول و اعتبار و الزامات بانک مرکزی گفت: در حال حاضر سطح نقدینگی شرکت‌های قطعه‌ساز بحرانی شده و قابلیت تامین قطعات خودروهای تولیدی از آنها سلب شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادامه داد: مدیران خودروساز وعدد داده بودند که مشکل نقدینگی واحدهای قطعه‌سازی در سال ۱۴۰۱ برطرف شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اوضاع بدتر نیز شد.

 وی با بیان اینکه قراردادهای خودروسازان با قطعه سازان هنوز به روزرسانی نشده است، توضیح داد: فقط شرکت ساپکو طی نامه‌ای به قطعه سازان برای به روزرسانی قیمت قطعات تا پایان شهریورماه مهلت داده، هر چند در این نامه اعلام شده که فقط ۸ درصد امکان افزایش قیمت قطعات وجود دارد. این در حالی است که با توجه به تورم ۴۱ درصدی، افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد کارگران و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تعدیل ۸ درصدی قیمت قطعات منطقی نیست.

بیگلو میزان مطالبات قطعه‌سازان از ایران خودرو و سایپا را بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طبق وعده وزیر صمت، آمادگی تولید روزانه ۶ هزار دستگاه خودرو در کشور وجود دارد اما در حال حاضر روزانه حدود ۴ هزار دستگاه خودرو تولید می شود و این اتفاق به معنی آن است که فقط حدود ۶۵ درصد ظرفیت قطعه سازان فعال است.

بیشتر بخوانید: مطالبات معوق بالای 4 ماه قطعه سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با بیان اینکه پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از تیرماه امسال با مشکلات عدیده ای روبرو شده است، تاکید کرد: اگر قیمت تولیدات در قراردادهای قطعه‌سازان به روز رسانی نشود، طی نیمه دوم سال با کاهش شدید تیراژ تولید خودرو روبرو خواهیم شد.

به گزارش نبض صنعت، تولید خودروهای سواری در تیرماه امسال افت ۱۸ درصدی را تجربه کرد و تیراژ تولید خودرو در مردادماه نیز ۹.۵ درصد کاهش یافته است.

 انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید