تشدید محدودیت‌ واردات برخی کالا‌ها

0
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت از تشدید محدودیت‌ واردات برخی کالا‌ها به کشور خبر داد و گفت: میزان تولید داخلی و صادرات نسبت به قبل برای تامین نیاز داخل و صادرات با رشد همراه بوده که بیانگر هدف گذاری دولت به سمت افزایش تولید است.

به گزارش نبض صنعت، محمد مهدی برادران با اشاره به اینکه محدودیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل تشدید شده است، افزود: حمایت از تولید ملی مهمترین وظیفه ماست شاخص ارزیابی مدیران در مجموعه‌های استانی و ستاد وزارتخانه این است که بتوانیم حجم بیشتری از تولید را در داخل کشور رقم بزنیم.

وی ادامه داد: لازمه افزایش تولید این است که سطح به سطح برای دستیابی به تولیدات داخلی با رفع نواقص بتوانیم از حیث کمّی و کیفی افزایش تولید داشته باشیم و با تکمیل زنجیره تولید ضمن تامین ۱۰۰ درصدی بازار داخلی، نگاهی هم به بازار‌های بین المللی داشته باشیم.

به گفته برادران، با توجه به اقدامات صورت گرفته سال‌های قبل در وزارتخانه توانستیم با اعمال محدودیت‌هایی جلوی واردات بی رویه کالا‌ها را بگیریم و این رویکرد هم اکنون تشدید شده و در مورد کالا‌های که در داخل کشور تولید مناسبی دارند و توانایی پاسخگویی نیاز بازار را داشته باشد، طبق شروطی قانونی که در پیوست اجرای قانون قید شده بتوانیم با قیمت رقابتی و کیفیت مطلوب اقدام کنیم.

بیشتر بخوانید: واردات منطقی لوازم خانگی مسئله‌ساز نیست

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به مصادیقی که در میان برخی رسانه‌ها و تولیدکنندگان درباره واردات کالا‌های مشابه به کشور با وجود ممنوعیت‌ها افزود: با بررسی این مصادیق اگر متوجه شویم که ظرفیت تولید با کیفیت در کشور کفایت می‌کند و بحث انحصار، افزایش قیمت نسبت به سطح عمومی قیمت‌ها شکل نمی‌گیرد که در پی آن صنایع دیگر متضرر نشوند. در این حوزه که مصادیق موردی بوده ورود کردیم و ضمن اصلاح موارد، اگر از قبل اجازه واردات داشتند برای آن‌ها محدودیت‌هایی در واردات ایجاد کردیم که این امر روند کاری ما در وزارتخانه است.

وی ادامه داد: برخی از محصولات‌ها در قالب گروه ۴ به عنوان کالا‌های ممنوعه اعلام شده است که به دستور دولت اجازه ورود به کشور را ندارند و همه بازرگانان از آن اطلاع دارند.

برادران افزود: با این حال این گروه کالایی ممنوعه را دوباره به صورت سیستمی برای دسترسی همه بازرگانان منتشر کردیم و وقتی بازرگانی با مراجعه به سایت اگر کالای مورد نظرش در گروه چهار اعلام به عنوان کالای ممنوعه باشد، اقدام به واردات آن نمی‌کند.

به گفته وی علاوه بر این، گروه‌ها و کالا‌هایی که ممنوع نیست، اما ظرفیت تولید داخلی در آن وجود دارد، با کنترل واردات در تولید به حدی برسیم که ضمن مهیا شدن توان تولید داخلی بتوانیم تولید کالا را به مرور به سطحی برسانیم که نیازمند واردات نباشد.

برادران گفت: هدف ما توانمندسازی تولید داخلی است و برخی تولیدات داخلی نیازمند حمایت هستند که مواد اولیه آن برای آن‌ها با قیمت مناسب تهیه شود تا به حدی برسیم که هم کیفیت و هم شرایط تولیدات رقابتی شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید