فاصله ۳.۵ میلیارد دلاری تا حذف نفت از تراز تجاری کشور

0
وزیر صمت
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات کشور با حرکت شتابنده رو به رشد است و فقط ۳.۵ میلیارد دلار تا خداحافظی با حذف نفت از تراز تجاری کشور فاصله داریم.
به گزارش نبض صنعت، سید رضا فاطمی امین امروز در همایش هفته استاندارد در محل سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی افزود: سال گذشته ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و در مقابل ۵۲ میلیارد دلار واردات برای کشور به ثبت رسید که حاکی از روند رو به رشد صادرات غیرنفتی است.

وی بر لزوم اقدامات عاجل و فوری در حوزه استاندارد اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید بر سه اقدام تمرکز کرد که در حوزه صادرات غیرنفتی، هماهنگی با موسسات و نهاد‌های استاندارد دیگر کشور‌ها به‌شدت نیاز است.

بیشتر بخوانید:هدفگذاری ۷۵ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی در افق ۱۴۰۴

فاطمی امین ادامه داد: در این راستا باید به استاندارد محصولات پیچیده نظیر برخی داروها و تجهیزات که کشور‌های کمتری قادر به تولید آن‌ها هستند، توجه کرد.

وزیر صمت بیان داشت: اکنون رتبه پیچیدگی ایران در جهان ۶۵ است که تلاش می‌شود تا این رتبه در چهار سال آینده به کمتر از ۴۰ برسد.

وی اظهار داشت: اقدام دیگر، نیاز به یکپارچگی در حوزه استاندارد است که در جلسه اخیر شورای‌عالی استاندارد مطرح و از سوی رییس‌جمهوری نیز مورد پذیرش قرار گرفت.

باید دقت و صحت برخی استاندارد‌ها اصلاح شود

فاطمی امین بر لزوم تعامل با کشور‌های طرف تجاری برای تایید استاندارد‌های یکدیگر تاکید کرد و گفت: این مهم نقطه عطفی برای کشورمان خواهد بود تا از تولیدات و صادرات منبع‌پایه به صادرات محصولات پیچیده سوق یابیم و در همین راستا باید دقت و صحت برخی استاندارد‌ها اصلاح شود.

وزیر صمت یادآور شد: استاندارد سه کارکرد دارد که نخستین آن احراز حداقل کیفیت است که بیشتر برای کالا‌های نهایی موضوعیت دارد.

وی، ایجاد زبان مشترک و مدیریت دانش را دیگر کارکرد‌های استاندارد برشمرد که همه این کارکرد‌ها در پنج سطح محصول، فرآیند، سازمان، جامعه و زندگی موضوعیت می‌یابد.

باید برای تدوین استانداردهای داخلی تلاش کنیم

فاطمی امین به چالش استاندارد ترجمه‌ای نظیر یورو۴ و یورو۵ اشاره کرد و گفت: چرا نباید مرجعیت استاندارد و استاندارد بومی در کشور داشته باشیم؟ و این یک حوزه کاری وسیع است به‌طوری که می‌توان با سازوکاری حتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را به سمت تدوین استاندارد‌ها در کنار ارائه مقالات پژوهشی سوق داد و در نظام رتبه‌بندی آنان را موثر کرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید