ضرورت به‌کارگیری نیروهای جوان و ماهر در صنایع

0
به اعتقاد کارشناسان بهترین شیوه آموزش مهارت در محیط واقعی کار است و راه‌اندازی مراکز در جوار کارگاهی از این جهت به مهارت افزایی و تربیت نیروهای کار ماهر و کارآزموده برای حضور در صنایع و بالابردن سطح مهارت کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند.

به گزارش نبض صنعت، ایجاد و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تأثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه‌های مختلف صنعت دارد. این مراکز در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولید زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و شاغلان در واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می کند.هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

بی تردید، توانمندسازی و به‌روزرسانی سطح مهارت شاغلین و نیروهای کار موجب افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها و رشد و رونق تولید و صنعت می‌شود زیرا اساسا موضوع مهارت‌آموزی و افزایش مهارت‌های تخصصی نیروی کار علاوه بر کمک به کارجویان در یافتن شغل موردنظر، به تامین نیروی ماهر و کارآزموده موردنیاز کارفرما کمک می کند.

بکارگیری نیروهای جوان و جویای کار ضروری است

علی حسین رعیتی فرد ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ضرورت به کارگیری نیروهای جوان و جویای کار ماهر در صنایع، معتقد است که در شرایط حاضر، کارجویان و فارغ التحصیلان نیازمند مهارت افزایی و دانش اندوزی هستند و از این جهت راه‌اندازی آموزشگاه‌های جوار کارگاهی یک راهکار مناسب برای تربیت و تامین نیروی ماهر و متخصص به شمار می رود.

وی بر آموزش کارآموزی و مهارت افزایی نیروهای کار در مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی تاکید دارد و می‌گوید: آموزش کارگرانی که به هر دلیل از محیط کار خارج شده و تحت پوشش صندوق بیمه بیکاری هستند و به آموزش‌های جدید و مهارت افزایی نیاز دارند، باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون وزیر کار همچنین ضمن اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری با شورای عالی مناطق آزاد کشور درباره آموزش افراد و کمک به بازرسان کار مستقر در مناطق آزاد اعلام آمادگی کرده و می گوید: استفاده از نیروهای کار غیرمجاز می‌تواند به پرداخت جریمه‌های نقدی سنگین و درنهایت، پلمب کارگاه‌های تولیدی منجر شود.

برابر آمارها، تعداد مراکز آموزش جوار کارگاه و بنگاه اقتصادی از ۵۰۰ واحد به ۲۵۰۰ واحد در دولت سیزدهم رسیده که نشانگر توجه و اهتمام ویژه دولت به جایگاه مهارت آموزی است.کارشناسان معتقدند بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است. در حال حاضر ۳۰ درصد آموزش‌های مهارتی ارائه شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به شکل تئوری و ۷۰ درصد به شکل عملی است و افراد پس از دیدن آموزش در محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی می‌شوند و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند.

پیش از این غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفته بود: درصددهستیم که هر کارخانه یک مرکز جوار مهارت آموزی داشته باشد و به همین منظور راه اندازی مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی را با هدف ارتقای سطح مهارت کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی و به منظور پاسخ به نیاز آموزشی کارخانه‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم.

به اعتقاد وی، راه اندازی و گسترش مراکز جوار و بین کارگاهی،‌ تاثیر ملموسی بر ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه صنایع و صنوف دارد.

بیشتر بخوانید: توسعه همکاری علمی ذوب آهن و اداره آموزش فنی و حرفه ای اصفهان

مطابق ماده ۱۱۰ قانون کار، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ملزم شده برای بنگاه‌های اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی را صادر کند و طبق این ماده قانونی، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید