کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف میوه

0
قیمت میوه
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطر نشان کرد: مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار میوه حاکم است. در سال جاری عرضه میوه افزایش قابل توجهی داشت اما از سوی دیگر با افت تقاضا به دلیل کاهش توان خرید مواجه شدیم.

به گزارش نبض صنعت، اسماعیل مرادیان از کاهش 15 تا 20 درصدی مصرف میوه نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: قیمت میوه نسبت به تورم افزایش قابل توجهی را تجربه نکرده اما با کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان میوه از سبد خانوارها در حال خارج شدن است.

وی با مقایسه نرخ گوجه فرنگی در 3 سال گذشته، تصریح کرد: اوایل پاییز سال‌ گذشته نرخ گوجه فرنگی به کیلویی 15 هزار تومان رسید این در حالیست که نرخ گوجه امسال کیلویی 8 تا 12 تومان شده است.

به گفته این فعال صنفی؛ مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار میوه حاکم است. در سال جاری عرضه میوه افزایش قابل توجهی داشت اما از سوی دیگر با افت تقاضا به دلیل کاهش توان خرید مواجه شدیم. با افزایش هزینه‌ها، خانوارها درآمدهایشان را مدیریت می‌کنند و درانتها مبلغ چندانی برای خرید میوه باقی نمی‌ماند و با خرید چند کیلو سیب‌زمینی، پیاز، خیار و گوجه مبلغ تخصیص داده شده تمام می‌شود و دیگر پولی برای خرید میوه باقی نمی‌ماند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به نرخ سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار، گفت: سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار از کیلویی 10 تا 17 هزار تومان موجود است؛ خشکسالی امسال باعث شد سیب‌زمینی‌های تولید شده در همدان و کرمانشاه آسیب ببنید و به نوعی بیماری «کچلی‌ سیب‌زمینی» گرفتند. از این‌رو سیب‌زمینی مرغوب بالایی 20 هزار تومان شده است.

بنا به اظهارات مرادیان؛ خشکسالی در میزان کاشت سبزی نیز تاثیر گذاشته است و شاهد کاهش تولید سبزی بودیم سبزی کیلویی 10 تا 15 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی نرخ موز را نسبت به نرخ دلار بالاتر دانست و افزود: موز کیلویی 45 هزار تومان است این در حالیست که واردکنندگان کمتر از یک دلار موز را خریداری می‌کنند و نرخ آن نسبت به دلار بیشتر است چراکه تقاضا برای خرید موز افزایش پیدا کرده است.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به نرخ انواع صیفی جات، گفت: کدو کیلویی 5 تا 10 هزار تومان، بادنجان کیلویی 7 تا 15 هزار تومان، هویچ کیلویی 3 تا 7 هزار تومان، خیار کیلویی 12 تا 20 هزار تومان، پیاز کیلویی 5 تا 10 هزار تومان بفروش می‌رسد. در ابتدای عرضه شلغم در بازار نرخ آن کیلویی 5 تا 6 هزار تومان بود اما بعد از سردی هوا در روزهای اخیر نرخ آن به کیلویی 20 هزارتومان هم رسید اما این نرخ موقتی است و در نهایت شلغم کیلویی 10 هزار تومان عرضه خواهد شد.

بیشتر بخوانید : کاهش ۲۵ درصدی قیمت میوه

مرادیان با بیان اینکه بیش از نیاز داخلی میوه تولید شد، ادامه داد: سیب درختی کیلویی 10 تا 40 هزار تومان، پرتقال ناول خوزستان کیلویی 17 تا 40 هزار تومان، پرتقال رنگ‌آوری 10 تا 15 هزار تومان بفروش می‌رسد. بازرسان و مسئولان مربوط باید مانع عرضه پرتقال رنگ شده در بازار شوند چراکه این نوع میوه به دلیل اضافه شدن محلول‌های شیمیایی سلامت اولیه خود را ندارد.

وی از افزایش 10 تا 15 درصدی نرخ لیموشیرین خبر داد و افزود: لیموشیرین کیلویی 25 هزارتومان، انار کیلویی 10 تا 30 هزار تومان، نارنگی کیلویی 10 هزار تومان عرضه می‌شود. شلیل شبرنگ سردخانه‌ای در بازار عرضه می‌شود اما این میوه از مزه افتاده است و تا هفته آینده عرضه آن در بازار به اتمام می‌رسد.

به گفته این فعال صنفی؛ فلفل دلمه‌ای رنگی، خیار، گوجه زیتونی، کاهو سالادی صادر می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: میوه به وفور در میدان اصلی وجود دارد و با هر وسیله‌ای از شهرهای مختلف ایران میوه سبزیجات به تهران می‌آید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید