ساز و کار تعرفه گذاری خودروهای وارداتی

0
سخنگوی وزارت صمت با تشریح ساز و کار تعیین تعرفه و نرخ خودروهای وارداتی در بورس كالا، تاكید كرد: حجم كم واردات خودرو پاسخگوی نیاز بازار داخلی نیست.

به گزارش نبض صنعت، امید قالیباف در رابطه با اصلاح آئین نامه واردات خودرو گفت: بیش از ۳۵۰ درخواست برای واردات به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت رسیده بود ولی آئین نامه الزاماتی داشت كه باید از سوی این شركت ها محقق می شد.

در بررسی های اولیه ۲۴ شركت الزامات را پشت سر گذاشتند و برای خودروهای زیر ۱۰هزار یورو ۱۰ شركت اعلام آمادگی كردند كه از این میزان ۷ شركت به صورت مكتوب به سازمان توسعه تجارت معرفی شدند تا ثبت سفارش را انجام دهند.

وی با بیان این كه فرایند بررسی صلاحیت شركت ها ادامه دارد و در به روی كسی بسته نشده است، افزود: به محض این كه شركت ها الزامات آئین نامه ای را پشت سر بگذارند، خواهند توانست مجوز واردات را دریافت كنند.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو رسما کلید خورد

به گفته قالیباف، اگر شركتی خود را دارای صلاحیت برای واردات می داند اما نامش در فهرست اولیه وجود ندارد، نباید نگران باشد چون فرایند بررسی ها همچنان ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت صمت همچنین در رابطه با تفاوت تعرفه برای خودروهای وارداتی گفت: تعرفه گذاری بر اساس قیمت كشف شده در بورس كالا تعیین می شود و نمی توان رقمی را از پیش اعلام كرد.

به گفته وی، واردكننده مبلغی را به صورت علی الحساب پرداخت می كند تا قیمت مورد نظر در بورس معین شود. در حال حاضر هم چند خودرو در بورس عرضه می شود و به فروش می رسد؛ یعنی خودرو بر اساس قیمتِ پایه وارد تابلوی بورس شده و افرادی كه دارای كد بورسی باشند، از طریق كارگزاری ها قیمت مورد نظر خود را پیشنهاد می دهند و از آن پس، خودروی مورد نظر با بالاترین قیمت معامله می شود.

قالیباف ادامه داد: وقتی یك شخص برنده شود و خودرو را خریداری كند، نام او به شركت یا نمایندگی فروش اعلام شده و سپس می توان با تكمیل وجه، خودرو را تحویل گرفت.

وی همچنین قیمت خودروهای اقتصادی بر اساس گفته منوچهر منطقی معاون وزیر صمت را حدود ۲۰۰ میلیون تومان و ناظر بر نرخِ پایه عنوان كرد كه ممكن است این رقم در بورس به بالاترین نرخ برسد.

قالیباف در خصوص چرایی این ساز و كار گفت: تعداد خودروهای وارداتی بازار را اشباع نخواهد كرد؛ بنابراین طبیعی است كه تقاضای كاذب وجود خواهد داشت.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید