سرگیجه دلار در مسیر صعودی یا نزولی

0
قیمت دلار که روز گذشته دو پله کاهش یافته بود، از ابتدای امروز هم نوسانی است و هنوز مشخص نیست از میان دو راه نزولی و صعودی کدامیک را انتخاب خواهد کرد.

به گزارش نبض صنعت، قیمت دلار از ابتدای معاملات امروز تلاش کرده است از سقف 35 هزار تومان عبور کند. با این حال اما به رغم نوسانات زیاد، ورود به کانال 35 هزار تومان، مقطعی بوده و خبری از پایداری دلار در سطح 35 هزار تومان نیست.

از روزهای پایانی هفته نخست آبان‌ماه، دلار صعودی شتابان را تجربه کرد و ظرف مدت سه روز در آستانه ورود به کانال 37 هزار تومانی قرار گرفت. این روند با افزایش تنش‌های سیاسی میان ایران و غرب همزمان شد که بارقه‌های امید به احیای برجام را از بین برده بود. بر همین اساس در کنار مشکلات مدیریت اقتصادی کشور، فضای روانی منفی نیز در جهش قیمت دلار موثر بود.

در این میان بانک مرکزی تلاش کرد قیمت دلار را از مسیر عرضه اوراق ارزی و برخی کنترل‌گری‌های سنتی بازارساز، سرکوب کند. مسیری که به کاهش قیمت دلار تا کانال فعلی و حالا توقف حرکت آن منجر شده است.

حالا اما این سوال مطرح است که با توجه به کمبود منابع ارزی کشور به دلیل حلقه تنگ تحریم‌ها و روابط تیره سیاسی میان ایران و کشورهای غربی، بانک مرکزی موفق خواهد شد مسیر قیمت دلار را تحت سلطه خود درآورد یا مجددا اسکناس آمریکایی راه خود را به سمت صعود خواهد یافت؟

گفتنی است امروز قیمت دلار در صرافی ملی 30 هزار و 954 تومان اعلام شده است. حال آنکه قیمت دلار توافقی 34 هزار و 597 تومان است؛ از سوی دیگر نرخ نیمایی نیز همچنان در کانال 27 هزار تومانی سرکوب می‌شود و امروز 27 هزار و 656 تومان قیمت خورده است.

در بازارهای همسایه، قیمت دلار هرات در نیمه بالایی کانال 34 هزار تومانی نوسان می‌کند. دلار سلیمانیه هم از ابتدای معاملات روز در نیمه پایینی کانال 35 هزار تومانی قرار دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید