قیمت مواد شوینده افزایش می‌یابد؟

0
محصولات شوینده
حسام بیگدلو، دبیر انجمن صنایع شوینده، از خروج حدود 15 درصد از تولیدکنندگان کوچک فعال در حوزه تولید مواد شوینده خبر داد و اعلام کرد: به‌زودی شاهد کمبود مواد شوینده در بازار خواهیم بود. اما آیا سازمان حمایت زیر بار افزایش قیمت مواد شوینده می‌رود؟

به گزارش نبض صنعت، در حالی کمتر از شش ماه است که از افزایش 25 درصدی قیمت مواد شوینده می‌گذرد که مجددا تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت را دارند.

در خرداد سال جاری محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، از افزایش ۲۵ درصدی قیمت برخی از محصولات شوینده با مجوز سازمان حمایت خبر داد. این اتفاق در حالی رخ داد که در آن مقطع ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت مواد شوینده بود.

تولیدکنندگان دلیل درخواست افزایش قیمت را بالارفتن قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، کرایه حمل‌ونقل، دستمزد کارگران، افزایش نرخ خدمات گمرکی و … عنوان کردند؛ هرچند انتظار تولیدکنندگان افزایش 40 درصدی بود که در نهایت با افزایش 25 درصدی قیمت مواد شوینده موافقت شد.

البته تا قبل از صدور مجوز افزایش قیمت مواد شوینده، کم‌فروشی و محدودیت در توزیع مواد شوینده به‌وفور در حال انجام بود. طوری‌که عباس نوری، مدیرکل استانداری تهران، ضمن تائید آن اعلام کرد: در پی افزایش میزان کم‌فروشی در برخی از فرآورده‌ها، به‌ویژه پس از اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها، سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، اقدام به بازرسی مشترک از واحدهای تولیدی کرد.

هشدار نسبت به کمبود مواد شوینده در آینده نزدیک

حسام بیگدلو، دبیر انجمن صنایع شوینده، از بحران مواد شوینده در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قیمت محصولات شوینده در ایران از محصولات ترکیه که پتروشیمی ندارد، گران‌تر است. با اینکه ترک‌ها مواد اولیه را از ایران خریداری می‌کنند، اما امکانات سرزمینی ایران به تولیدکنندگان کمک نکرد که نرخ تولید را پایین بیاورند.

بیشتر بخوانید : بحران مواد شوینده در ماه‌های آینده حتمی است

بنا به اعلام او، در صورت ادامه روند فعلی، بدون تردید در آینده نزدیک با کمبود مواد شوینده و بحران آن مواجه خواهیم شد؛ چراکه 10 تا 15 درصد از شرکت‌های تولیدکننده کوچک روند تولید را متوقف کرده‌اند و شرکت‌های بزرگ نیز برای حفظ برند خود با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند.

کاهش عرضه برای افزایش قیمت مواد شوینده

در حالی این مسئولان صنفی نسبت به کاهش عرضه مواد شوینده در آینده هشدار می‌دهند که همین سناریو برای گرفتن مجوز افزایش قیمت حدود شش ماه گذشته پیاده شد. در آن مقطع زمانی، فروشگاه‌ها توزیع برخی از شوینده‌ها مانند پودر ماشین‌لباسشویی را محدود به یک تا دو عدد کرده بودند. همین امر موجب شد برخی از مردم برای تهیه شوینده به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها حجوم ببرند.

حتی برخی از سوپرمارکت‌ها برای تهیه مواد شوینده ناچار به خرید اقلام غیرضروری در قبال موادشوینده بودند.

حسام بیگدلو، دبیر انجمن صنایع شوینده، افزایش هزینه تولید را باعث کاهش کیفیت محصولات شوینده در ایران دانست و توضیح داد: در بین عراقی‌ها این ذهنیت وجود دارد که که جنس ترکی‌ کیفت بهتری نسبت به کالای ایرانی دارد.

البته حسین فرهیدزاده، سرپرست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در رابطه با اظهارات این مقام مسئول در انجمن صنایع شوینده، اعلام کرد: هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت محصولات شوینده در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وجود ندارد.

سناریوی کاهش عرضه محصولات تولیدی برای بالابردن قیمت در ایران، دیگر شبیه یک سریال تکراری شده است. گرچه در ابتدای نسبت به درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مخالفت می‌شود، اما درنهایت سازمان حمایت ناچار است به دلیل کمبود و عرضه محدود تولیدکنندگان در بازار با افزایش قیمت موافقت کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید