خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو تكنولوژی قابل انتقال ندارند

0
خودرو خارجی
دبیر انجمن واردكنندگان خودرو با بیان اینکه خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو تكنولوژی قابل انتقال ندارند، گفت: دو هدف كنترل قیمت و تعادل عرضه و تقاضا در طرح واردات خودرو محقق نخواهد شد.

به گزارش نبض صنعت، مهدی دادفر در خصوص مسكوت ماندن واردات خودرو اظهار كرد: فرایندهای اداری و آنچه وزارت صمت باید انجام می‌داد، به عملیات اجرایی نزدیك نبود و ما هم از ابتدا انتقاداتی داشتیم. در نهایت مجلس اصلاحاتی در نظر گرفت ولی پیچیدگی‌هایی در دستورالعمل وجود دارد كه با روح واردات همسویی ندارد.

وی معتقد است: خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو تكنولوژی خاصی ندارند كه بخواهیم در دستورالعمل الزامی برای انتقال تكنولوژی را بگنجانیم و در خصوص خط تولید قطعات هم اما و اگرهایی وجود داشته كه همه این موارد موجب تعویق در فرایند واردات شده است.

دادفر ادامه داد: وزارت صمت نباید منفعل عمل كند و ما هم از ابتدا گفتیم اگر انجمن در تدوین دستورالعمل و سیاست گذاری‌ها مشاركت داشته باشد، متنی قابل اجرا تدوین می‌شود ولی ما از چیزی خبر نداشتیم و دخیل نبودیم و حالا می‌بینیم كه این دستورالعمل قابلیت اجرایی ندارد و ما نمی‌توانیم كاری كنیم.

وی تاكید كرد: واردكننده‌ها به بازی گرفته نشده‌اند و اصلا در این رویه دخیل نبودند.

به گفته دادفر، مواد ۲ و ۳ قانون مستمر بهبود كسب و كار تاكید دارد كه نظر انجمن‌های خصوصی در چنین مواردی باید اخذ شود ولی این اتفاق در مورد واردات خودرو رخ نداد.

وی با بیان اینكه امروز واردكننده‌ها نظری درباره دستورالعمل نداشته و این متن از نظر آن‌ها قابلیت اجرایی ندارد، گفت: شاید تولیدكننده‌ها می‌خواهند خودرو وارد كنند.

بیشتر بخوانید: آیین‌نامه واردات خودرو باعث افزایش کیفیت نمی‌شود

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو با اشاره به لیست مورد نظر برای واردات گفت: یكی از این شركت‌ها؛ سایپاست و همچنین سه شركت چینی نیز احتمال دارد كه بتوانند خود را با شرایط كنونی و دستورالعمل موجود، وفق داده و تعدادی خودرو را وارد كشور كنند.

وی همچنین پیش بینی كرد كه احتمالا كرمان موتور نیز بتواند تعدادی خودرو وارد كند.

وی تاكید كرد: ۲۰ درصد احتمال وقوع واردات خودرو با مدلی كه جامعه انتظارش را دارد، وجود دارد.

دادفر گفت: واردات باید اهدافی را دنبال كند؛ كنترل نرخ و قیمت بازار و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، در صدر این اهداف است كه باید پوشش داده شود و من مطمئن هستم این دو هدف محقق نخواهد شد.

وی در ادامه با تاكید بر اینكه آنهایی كه خودرو را در بورس می‌خرند، قطعا آن را با قیمتی بالاتر خواهند فروخت، افزود: خودروهای مونتاژی در كشور در بورس و بازار قیمت مشابهی ندارند، لذا چنین تصوری كه مردم خودروی بورسی را به قیمت بالاتر نمی‌فروشند بیشتر شبیه شوخی است.

دادفر خاطرنشان كرد: حاكمیت، دولت و قانون‌گذار باید برنامه‌ای تدوین كنند تا مردم با متوسط حقوق خود بتوانند طی یك سال خودرو بخرند ولی اصلا این امكان وجود ندارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید