در پی اجرای فرامین هشتگانه رئیس دولت، وزارت صمت چندی پیش از آغاز فرآیند واگذاری سهام دولتی خودروسازان خبر داد. اما این وعده با گذشت بیش از 9 ماه هنوز عملی نشده است. آیا دولت واقعاً قصد خصوصیسازی شرکتهای دولتی را دارد؟
به گزارش نبض صنعت، سال گذشته ابراهیم رئیسی در بازدید از ایران خودرو هشت فرمان صادر کرد که یکی از مهمترین آنها، واگذاری سهام دولتی خودروسازان به بخش خصوصی بود.
با اینکه دولت روی کاغذ ۱۷ درصد از سهام سایپا و ۵/۷ درصد سهام ایران خودرو را در اختیار دارد، اما به طور کامل این دو مجموعه را مدیریت میکند. در واقع انتصاب مدیران و قیمتگذاری محصولات توسط دولت صورت میگیرد.
با این حال رئیس دولت برای خروج خودروسازان از زیاندهی، فرمان خصوصیسازی را صادر کرد که قرار بود تا شهریور سال ۱۴۰۱ اجرا شود. اما تاکنون نه تنها خبری از واگذاری سهام دولتی خودروسازان نیست، بلکه مسئولان وزارت صمت در این باره اظهار نظری هم نمیکنند. به نظر میرسد هنوز به صورت جدی اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
در این میان، اظهاراتی مطرح شد که دولت به جای واگذاری سهام خود در این دو شرکت خودروساز، به اندازه سهامی که در اختیار دارد حق دخالت در فعالیت ایران خودرو و سایپا داشته باشد.
مهرماه ۱۴۰۱ بود که احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که دستگاههای دولتی برای فروش سهام دولتی خودروسازان مقاومت میکنند و این سهام را به عنوان وثیقه در بانکها گذاشتهاند.
بر اساس اعلام وی، این شرکتها یک ماه مهلت داشتند که این وثیقه را با وثایق دیگر جایگزین کنند اما مشاهده میشود که مهلت خودروسازان نیز تمام شده و اقدامی صورت نگرفته است.
بیشتر بخوانید : هماندیشی برای تعیین تکلیف واگذاری سهام خودروسازان
در این میان، گمانه زنی هایی در رابطه با دولتیماندن خودروسازیها مطرح و گفته میشد که ایران خودرو و سایپا قصد دارند سهام دولتی را به شرکتهای زیرمجموعه خود واگذار کنند و نه به بخش خصوصی.
در واقع خودروسازان میخواهند سهام خود را از این جیب به آن جیب کنند که در نهایت هیچ تغییری در روند فعالیت آنها ایجاد نخواهد شد و تنها وعده دولت سیزدهم به شکل صوری عملی به اجرا درمیآید. البته این یکی از سناریوهایی است که مطرح میشود.
حضور ذینفعان بر سر سفره خودروسازان
بررسیها نشان میدهد که گروهها و افراد ذینفع زیادی بر سر سفره خودروسازی کشور هستند که مانع واگذاری سهام خودروسازان به صورت کامل میشوند. تا زمانی هم که دولت در ایران خودرو و سایپا سهام دارد، حتی با وجود زیانده بودن این دو شرکت، باز هم برای ذینفعان سود وجود دارد.
واگذاری سهام دولتی خودروسازان عملی میشود؟
با توجه به اقداماتی که تا کنون در رابطه با این فرمان ابراهیم رئیسی صورت گرفته، به نظر میرسد وزارت صمت نتواند این وعده را نیز مانند وعدههای دیگر خود به مرحله اجرا برساند و تا کنون هم این صحبتها برای فرار از استیضاح فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته بود.
از آن جایی که گروههای خاصی مقابل واگذاری سهام دولتی خودروسازان ایستادهاند، اگر هم با این مساله موافقت شود، فرایند واگذاری سهام به بخش خصوصی به صورت کامل حداقل حدود یک سال طول میکشد.
انتهای پیام