محدودیت گازرسانی، برنامه تولید صنایع را تغییر داد

0
فولاد مبارکه
با سرد شدن هوا، نگرانی صنایع انرژی بر از قطع برق به قطع گاز منتقل شده و حالا تولیدکنندگان در فکر استفاده از سوخت جایگزین هستند. این مسئله بر میزان تولید و بازار صنایع تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، هر سال با فرارسیدن فصول سرد سال، صنایع انرژِی بر با محدودیت گاز روبرو شده و چاره ای جز استفاده از سوخت جایگزین و همچنین اعمال تغییراتی در وضعیت تولید خود ندارند. کارخانه های فولادی از جمله بخش هایی هستند که با مشکل کمبود گاز روبرو هستند.

محمود اسلامیان، عضو انجمن فولاد در این مورد با اشاره به تاثیر قطعی گاز در صنعت فولاد، اظهار داشت: تعدادی از واحدهای تولیدی از شیوه احیا استفاده می‌کنند در این روش اساس تولید با سوخت گاز انجام می‌شود؛ از این‌ رو قطعی گاز به‌ شدت در روند تولید این واحدها تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: واحدهایی که در روند تولید از سوخت‌های زغال سنگ و یا کوره‌های قوس استفاده می‌کنند، کمتر از قطعی گاز تاثیر می‌پذیرند. و باید توجه داشت که قطعی گاز برای صنعت فولاد یک مصیبت محسوب می‌شود.

عضو انجمن فولاد در پاسخ به این پرسش که قطعی گاز بدون تردید در میزان تولید این صنعت تاثیر می‌گذارد آیا این موضوع باعث خواهد شد که شرکت‌ها نتوانند به تعهدات صادراتی خود پایبند باشد؟ تصریح کرد: فولاد 2 برابر مصرف داخلی تولید می‌شود؛ بنابراین قطعی گاز در میزان تولید و ظرفیت کارخانه‌ها اثر می‌گذارد اما به‌ نظر می‌رسد در روند صادرات چندان موثر نباشد.

اسلامیان با اشاره به بالا بودن حجم تولید کنسانتره و گندله در کشور، خاطر نشان کرد: در فصل سرما شاهد قطعی گاز صنایع هستیم و این  امکان وجود دارد که این روند تا پایان فصل سرما ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران باید به سمت تعادل حرکت کند، تصریح کرد: اگر سیستم گرمایشی ایران از بخاری‌های گازی به پکیج تبدیل شود در ابتدا به نفع مردم تمام خواهد شد اما از آنجایی که در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران همواره رانت ایجاد می‌شود ممکن است در دراز مدت این موضوع به ضرر مردم تمام شود.

احتمال تغییر قیمت فولاد در بازار داخل

همچنین در این رابطه حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد نیز با اشاره به اتلاف انرژی در مصارف خانگی، گفت: قطعی گاز واحدهای تولیدی فولاد باید با هماهنگی انجام شود که واحدهای تولیدی بتوانند برنامه‌ریزی‌ لازم را انجام بدهند چرا که خط تولید فولاد روال خاص خود را دارد و نمی‌توان آن را در یک مقطع قطع کرد.

این فعال صنفی با بیان اینکه تغییری در میزان تقاضا برای بازار داخلی ایجاد نشده است، اضافه کرد: اگر بازار صادراتی رونق بگیرد این احتمال وجود دارد که نرخ‌ها در بازار داخلی نیز تغییر کند اما در حال حاضر تغییر محسوسی در قیمت‌ها و میزان تقاضا ایجاد نشده و روال خرید و فروش عادی است.

بیشتر بخوانید: محدودیت و قطع گاز صنایع فولادی

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تصریح کرد: مازاد مصرف فولاد و آهن حدود 13 میلیون تن است اما چشم‌انداز تولید 54 میلیون تن ترسیم شده است و امیدواریم با توجه به امکاناتی که در کشور وجود دارد به این عدد برسیم.

وی با بیان اینکه برای مصارف داخلی باید برنامه‌ریزی انجام شود، گفت: باید برای از دست ندادن بازارهای صادراتی برنامه‌ریزی کنیم در این میان بخش خصوصی می‌تواند به کمک دولت بیاید.

نامه نگاری فولادی ها در مورد محدودیت گازرسانی به کارخانه ها

اخیرا با داغ شدن بحث محدودیت گازرسانی به کارخانه های صنعت، رئیس انجمن فولاد در نامه ای به مدیرعامل شرکت ملی گاز ضمن هشدار نسبت به توقف تولید آهن اسفنجی و تعطیلی کارخانجات زنجیره فولاد در پی کمبود گاز، در مورد اصلاح محدودیت ها پیشنهاداتی ارائه کرد.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به مدیر عامل شرکت ملی گاز با اشاره به تبعات محدودیت‌های شدید تأمین گاز زنجیره فولاد به ویژه در کارخانجات تولیدکننده آهن اسفنجی، خواستار اصلاح فوری این محدودیت‌ها در راستای کاهش آسیب وارده به تولید فولاد کشور شد.

در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضر هستید علی رغم درخواست‌های متعدد این انجمن در خصوص ایجاد هماهنگی بیشتر برای مدیریت کمبود گاز به عنوان یک محدودیت ملی و قول مساعد جنابعالی و همکاران در جلسات برگزار شده، متأسفانه ابلاغ محدودیت و قطعی گاز در کارخانجات فولادی بدون هماهنگی قبلی از ابتدای آذر ماه سال جاری آغاز شده که موجب کاهش جدی تولید و مختل شدن خطوط تولید کارخانجات گردیده است. علاوه بر این با توجه به اینکه گاز در فرایند تولید فولاد نقش اساسی تکنولوژیکی دارد و همچون صنایع دیگر مانند کارخانجات سیمان و نیروگاه‌ها، امکان استفاده از سوخت جایگزین در این فرآیند میسر نیست، لذا قطعی یا اعمال محدودیت‌های شدید تأمین گاز طبیعی خصوصاً در کارخانجات احیا مستقیم فولاد به منزله توقف تولید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز کارخانجات فولاد سازی و طبعاً توقف تولید فولاد و تعطیلی کارخانجات زنجیره فولاد آن هم در شرایط ویژه و حساس اجتماعی فعلی کشور است که پیامدهای آن کاهش شدید درآمدهای داخلی و ارزی حوزه اقتصادی صنعت و معدن را در بر می‌گیرد.

رئیس انجمن فولاد در نامه خود پیشنهاد داده است: اعمال محدودیت‌های اجتناب ناپذیر می‌تواند به گونه‌ای اصلاح شود که هم محدودیت شرکت ملی گاز ایران در تأمین گاز کشور رعایت گردد و هم تولید فولاد کشور آسیب کمتری ببیند به طور مثال امکان جابجایی سهمیه ابلاغی به کارخانجات مختلف در یک استان با موافقت صاحبان صنایع و هماهنگی بین این انجمن و شرکتهای گاز استانی مربوطه در جهت اعمال بهینه محدودیت‌ها به عنوان یک راهکار پیشنهاد می‌شود.

در هر حال، کمبود گاز صنایع مشکلی است که هرسال تکرار می شود و علاوه بر اثرگذاری بر تولید کارخانه ها باعث به هم خوردن قیمتها در بازار نیز می شود. حل این مشکل نیازمند تدبیری جدی از سوی دولتمردان است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید