گرانی نان‌ به بهانه یک مشت کنجد

0
رئیس اتحادیه نانوایان سنگک گفت: نان‌ های طعم‌دار مانند سنگک‌های کنجددار و سبزیجات نرخ مصوب ندارند و به واسطه خواسته مشتری به نان‌ اضافه میشود. قیمت این موارد در حال تغییر است در نتیجه نمیتوان قیمت مصوبی برای آن ارائه کرد.

به گزارش نبض صنعت، فروش اینترنتی راه خود را به طور کامل حتی در خرید مایحتاج ضروری خانه‌ها هم باز کرده است. در هر خرید و فروشی باید سود برای خریدار و فروشنده باشد اما تنها کسی که از فروش به این صورت سود می‌برد صاحبان اپلیکیشن های اینترنتی هستند که برای فروش بیشتر، نان‌ ها با طعم های مختلف و اندازه‌های بزرگ را بفروش می‌رسانند.

نان‌های طعم دار قیمت مصوب ندارند

رئیس اتحادیه نانوایان سنگک پیرامون نظارت اتحادیه بر قیمت نان‌های طعم‌دار گفت: کنجد و تخمه از این قبیل موارد افزودنی‌هایی هستند که از قدیم در صنف نان سنگک وجود داشت. به خواست مشتری به نان اضافه می‌شود. نرخ مصوب بر روی قیمت نان‌ معمولی است و نان‌های طعم دار قیمت مصوب ندارند. به طور مثال قیمت کنجد که در اوایل ۱۴۰۰ ۵۰ تومان بود، اکنون بر روی ۷۰ یا ۸۰ هزار تومان است که نانوایان به طور آزاد خریداری می‌کنند.

لیمانی در رابطه با قیمت نان‌های کنجددار ادامه داد: سنگک یک رو کنجد در سال ۱۴۰۰، ۴ هزار تومان فروخته می‌شد و دو رو کنجد ۵۰۰۰ هزار تومان که همچنان قیمت‌ها به همان صورت است. شاید برخی نانوایان که کنجد بیشتر استفاده می‌کنند ۷ یا ۸ هزار تومان به فروش برسانند.

اتحادیه نظارتی بر فروش اینترنتی ندارد

وی پیرامون نظارت اتحادیه بر فروش‌ اینترنتی نان توسط پلتفرم‌ها خاطر نشان کرد: بر روی فروش اینترنتی اتحادیه نانوایان سنگک نظارتی ندارد اما بر نانوایان نظارت کامل وجود دارد. در این فروش نان گران‌تر به فروش می‌رسد به این دلیل است که ۱۵ درصد خود پلتفرم سود بر می‌دارد و پیک به صورت جدا هزینه می‌گیرد. این دلیل گرانی نان به صورت خرید اینترنتی است. در صورتی که قیمت نان با قیمت مصوب به فروش رسانده شده است اما علاوه بر آن هزینه پیک هم اضافه می‌شود. نظارت اتحادیه به این صورت است که اگر شکایتی انجام شد، بر آن رسیدگی شود.

سلیمانی ضمن اشاره به روند فعالیت نانوایان در ایام تعطیل سال گفت: در گذشته صنف سنگک، عصرهای جمعه را تعطیل می‌کردند اما اخیراً این‌طور نیست و ۹۵ درصد نانوایان سنگکی در روز تعطیل هم پخت دارند و چند درصد هستند که تنها در عصر روز تعطیل پخت ندارند.

وی در رابطه با سهمیه آرد نانوایان گفت: دولت طرحی را با عنوان کارت‌های هوشمند ارائه کرده است. فاز دوم این طرح به این‌صورت بود که نانوا هرچقدر که نان به فروش برساند همان‌قدر هم سهمیه آرد تحویل بگیرند که در صورت اجرا درست طرح بسیار خوبی بود اما شرکتی این طرح را بر عهده دارد که پشتیبانی درستی انجام نمی‌دهد و رول کاغذی برای نانوایان ارائه نمی‌دهد. اتحادیه ما کاملاً با این طرح موافق است.

بیشتر بخوانید : نیازی به واردات گندم برای تامین نان کشور نداریم

رئیس اتحادیه نانوایان سنگک چالش‌های موجود برای طرح مذکور را این‌گونه بیان کرد: تنها یک شرکت عهده‌دار این طرح است و زیر نظر بانک سپه فعالیت می‌کند. اگر این طرح را مانند کارت‌خوان‌های دیگر بین ۲ تا ۳ شرکت قرار می‌دادند، رقابت به وجود می‌آمد و خدمات آن هم بهتر انجام می‌شد. پشتیبانی این شرکت بسیار ضعیف است. برخی نانوایان وقتی تماس می‌گیرند و مشکل را اطلاع می‌دهند که باید به سرعت حل شود اما اقدامات این شرکت فوری نیست. گاهی تا ۲۴ ساعت هم زمان برده است. قول‌هایی برای پشتیبانی بهتر داده‌اند اما به نظر نمی‌رسد اتفاق مثبتی رخ دهد به این دلیل که یک شرکت است و درگیر مشکلات کل کارت‌خوان‌های ایران است!

سلیمانی با بیان چالش‌های موجود در اتحادیه نانوایان سنگکی، گفت: در سال ۱۴۰۰ ما نرخ نامه‌ای داشتیم که تا پایان سال اعتبار داشت. در سال جدید دولت اعلام کرد ۵۷ درصد دستمزد کارگر باید افزایش یابد. در مرحله بعد ارز ترجیحی حذف شد. نانوایی که یک کارگاه تولیدی است با هزینه ها و تورمی که صورت گرفته از کجا باید تأمین شود؟ در آنالیزها ۸۵ درصد هزینه های نانوایی در نرخ نان تأثیر می‌گذارد و ۱۵ درصد آن شامل آرد می‌شود. یعنی تنها ۱۵ درصد را دولت متقبل می‌شود و باقی هزینه ها را باید نانوا خود پرداخت کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید