مردم از بورس خودرو نخرند

0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مردم درخواست كرد برای یك بار هم كه شده به بورس مراجعه نكنند و خودرو از بورس نخرند.

به گزارش نبض صنعت، لطف الله سیاهكلی فروش خودرو در بورس را یك خطای بزرگ و كار ناردرست دانست و گفت: ما متأسفانه هنوز به فهم درستی از بازار و مشتری نرسیدیم.

وی افزود: در دنیا، مشتری ولی نعمت است و فروشندگان در كشورهای اروپایی و چین و ژاپن مشتری را تكریم می‌كنند اما در كشور ما تنها چیزی كه به آن توجه نمی‌شود مشتری است؛ ما هر بلایی را سر مشتری می‌آوریم و جنس بی كیفیت و با قیمت بالا عرضه می‌كنیم كه گویا فقط قرار است یك بار از ما خرید كند.

سیاهکلی با بیان اینكه تجربه فروش خودرو در بورس در هیچ كشوری وجود ندارد اظهار كرد: بورس به معنای مزایده و گرانفروشی است درصورتیكه خودروی یك كالای مصرفی و ضروری است و ما به جای اینكه خودرو را كالای مصرفی بدانیم و روز به روز قیمت آن را كاهش دهیم اما قیمت آن را در بورس روز به روز افزایش می‌دهیم.

وی گفت: مسئولان به دلیل فاصله زیادی كه بین عرضه و تقاضا وجود دارد و همچنین نیاز مردم به خودرو، بدترین شیوع توزیع یعنی توزیع در بورس را انتخاب كردند.

وی ضمن اینكه از مردم درخواست كرد برای یك بار هم كه شده به بورس مراجعه نكنند و خودرو از بورس نخرند افزود: دلالان قبل از بورس در قرعه كشی خودرو شركت می‌كردند و نمی‌دانستند در قرعه كشی حتماً صاحب خودرو می‌شوند یا خیر اما در بورس، خیال دلال راحت است كه حتماً صاحب خودرو می‌شود چون قیمت را خودش تعیین می‌كند و قیمت را بالاتر می‌زند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خرید و فروش كارت ملی با صد میلیون تومان هم به خاطر این است كه دلال مطمئن است كه صاحب خودرو می‌شود.

سیاهكلی از مدعی العموم، سازمان بازرسی كل و دیوان محاسبات تقاضا كرد كه وزیر صمت را به خاطر این تخلف بزرگ و آشكار كه پول را از جیب مردم فقیر درآورده و به دلال و سازنده خودرو داده محاكمه كنند.

وی افزود: اگر مدعی العموم به این قضیه ورود نكند بنده شخصاً از وزیر صمت به قوه قضائیه بابت این تخلف شكایت خواهم كرد چون مردم با این شرایط نمی‌توانند خودرو بخرند.

این نماینده مجلس تصریح كرد: ما خودروی چینی ۳۰۰ میلیون تومانی را ۹۰۰ میلیون تومان می‌فروشیم و همین خودروی ۹۰۰ میلیون تومانی در بورس ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این اوج بی توجهی به مشتری است.

سیاهكلی گفت: وزیر صمت كه در زمان رأی اعتماد ۱۶۰ رأی آورد بعد از استیضاح ۱۸۲ رأی آورد و این فاجعه است و جالب اینكه پس از رأی اعتماد مجلس بعد از استیضاح وزیر، قیمت خودرو منفجر شد و قیمتها نجومی بالا رفت و این اثر روانی زیادی بر بازار گذاشت.

شرایط بورس کالا همان شرایط قرعه کشی و دلالی است

در این مورد علیرضا شهبازی عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت: شرایطی كه مسئولان در ارتباط با عرضه خودرو در بورس به وجود آوردند همان قرعه كشی و دلالی است كه بازار را بهم ریخته و ملتهب كرده است.

وی افزود: ما مدیران و مسئولان نتوانستیم این وضعیت را ساماندهی كنیم و كسی هم توجه ندارد كه این مشكل را باید با احساس مسئولیت جمع كند.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح كرد: وقتی كل بازار خودرو، دلالی و واسطه گری شده و فقط قیمت‌ها را بالا می‌برند معلوم است مردمی كه به خودرو نیاز دارند نمی‌توانند خودرو بخرند و كل اقتصاد كشور هم نابسامان می‌شود.

شهبازی گفت: مسئولان و تصمیم گیران فكر می‌كردند كه عرضه خودرو در بورس كالا كار ارزشمندی است اما با عرضه خودرو در بورس شاهدیم وضعیت نه تنها بهتر نشد بلكه بدتر هم شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید