توقف تولید خودروهای غیر استاندارد در سال آینده

0
تولید خودرو
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: امسال ۵ خودرو که استاندارد و ایمنی لازم را نداشتند از مدار تولید خارج شدند و طبق توافق با وزارت صمت سال آینده هم خودروهای بی‌کیفیت از رده خارج می‌شوند.

به گزارش نبض صنعت، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد آخرین وضعیت رعابت استاندارد در تولیدات کشور به برخی سوالات زیر پاسخ داد.

مصوبات جلسه اخیر شورای عالی استاندارد چه بود؟

اسلام پناه: دومین جلسه شورای عالی استاندارد در دولت سیزدهم با حضور رئیس جمهور برگزار شد. در دولت های قبل کمتر جلسه ای با حضور رئیس جمهور برگزار می شد که نشان از در اولویت قرار ندادن و یا کم اهمیت جلوه دادن موضوع استاندارد بوده است.

در این جلسه تکالیفی در رابطه با قانون هوای پاک داشتیم. تکالیف عقب مانده ای از سال های گذشته در حوزه قانون هوای پاک وجود دارد که از مردم به این دلیل عذرخواهی می کنیم. در یک سال اخیر در عمل به قوانین این بخش اهتمام شده است. تاکنون به ۹۱.۶۶ درصد از تکالیف این بخش عمل کرده ایم و امیدواریم تا پایان سال به ۱۰۰ درصد برسانیم و تکلیف بر زمین مانده ای در حوزه هوای پاک نداشته باشیم.

سازمان استاندارد در بحث برخورد با کم فروشی چه اقدامی انجام داده است؟

اسلام پناه: با وجود تاکیدات دین اسلام در این خصوص، متاسفانه کم فروشی عمق دیرینه در کشور دارد. از سال ۱۴۰۱ اقدام در این خصوص و طرح پایش کم فروشی را شروع کردیم. درج برچسب وزن خالص در محصولات بسته بندی اجباری شده است.

۱۳ پرونده کم فروشی در حوزه قضایی تشکیل دادیم و گام اول این اقدام بازدارنگی از کم فروشی است.

پایش این محصولات در رصد کارشناسان و زنجیره استانی سازمان استاندارد است . باید به این سمت برویم که نوشته های روی محصولات در مورد وزن خالص، خوانا شود.

این طرح ضمانت اجرایی لازم را دارد؟

اسلام پناه: به طور قطع در این مورد جدی هستیم. ما هم می توانسیتم همچون گذشته از کنار موضوع کم فروشی رد شویم اما برای آن استاندارد تعیین کردیم و اجرای آن را پیگیری می کنیم. کم فروشی از گران فروشی هم بدتر است.

استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی به کجا رسید؟

اسلام پناه: استاندارد ملی برای این موضوع تدوین کردیم تحت عنوان استاندارد خدمات به مشتریان و ضمانت لوازم خانگی که برای تولیدکنندگان اجباری است.

در رابطه با لوازم خانگی مجموع استانداردهایی که به خدمات مربوط می شوند کمتر از ۵ درصد است و ۹۵ درصد استانداردها مربوط به کالاها می شود. ما باید عقب ماندگی در حوزه استاندارد خدمات را جبران کنیم.

بیشتر بخوانید : ابلاغ استاندارد اجباری خدمات پس از فروش لوازم خانگی

در بسیاری از کشورهای دنیا این استانداردها تشویقی هستند و مزیت رقابتی برای تولیدکنندگان محسوب می شوند.

دستور العملی در این بخش تدوین کرده ایم که در بهمن از آن رونمایی می کنیم. بیش از ۱۰۰ کالای بزرگ در منازل مشمول استاندارد اجباری خدمات پس از فروش به مشتریان می شوند.

سازمان استاندارد در حوزه خودروسازی و رعایت استانداردها در این بخش چه اقدامی انجام داده است؟

اسلام پناه:در یک سال گذشته فرمان ۸ ماده ای رئیس جمهور در حوزه خودرو را داشتیم.

امسال ۵ خودرو که ایمنی و استاندارد لازم را نداشتند از مدار تولید خارج شدند در آینده هم این روند ادامه خواهد داشت. توافق با وزارت صمت داشتیم که سال آینده هم خودروهایی که عملکرد و کیفیت لازم را ندارند از رده خارج شوند.

تولید این خودروها باید متوقف شود و خودروسازان باید بتوانند با بومی سازی و ارتقای دانش فنی محصولات جدید تر و کیفی تری تولید کنند.

درباره تعطیلی خط تولید برخی خودروهای نا ایمن و غیراستاندارد، برنامه ریزی کرده ایم و با وزارت صمت هم در این خصوص توافق شده است. همان طور که در حوزه واردات هم تاکید داریم که خودروهای ایمن و کیفی وارد بازار شوند.

سزا نیست که مردم عملکرد دولت را با خودرو بسنجند. گله مردم در این خصوص به حق است و صنعت خودرو باید به خودش بیاید و تعهداتی که داده را عمل کند.

چرا استاندارد در حوزه قطعه سازی را تقویت نمی کنیم؟

اسلام پناه : سال های طولانی است که قطعات جعلی در کشور وجود دارد. حوزه قطعه رها شده است. قاچاق، تولید زیرپله ای و سوءاستفاده از نشان استاندارد را در این بخش شاهد هستیم . وزارت صمت چند پروژه تعریف کرده که این حوزه را رصد کند.

۵۴ قطعه استاندارد اجباری داشتند که استانداردسازی قطعات پیگیری شده و تا سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵۰۰ قطعه ارتقا پیدا می کند. در این تصمیم جدی هستیم چراکه با جان و مال مردم سر و کار دارد.

سازمان استاندارد در خصوص قانون هوای پاک چه اقدامی انجام داده است؟

اسلام پناه: برای اولین بار استاندارد نفت کوره را تجدید نظر کردیم. همچنین قرار است در اولین جلسه شورای عالی استاندارد در حوزه نفت گاز، گاز طبیعی و مازوت هم استاندارد اجباری تعیین شود. این کار برای اولین بار در کشور انجام می شود و اهمیت زیادی دارد که به کمک وزارت نفت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خودروهای فرسوده و حمل و نقل عمومی فرسوده زیادی در کشور داریم که به دلیل احتراق ناقص، آلودگی بالایی ایجاد می کنند. اهتمام ویژه برای از رده خارج کردن این خودروها داریم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید