توقف تولید تایر در پی قیمت‌گذاری دستوری

0
تولید تایر خودروهای سواری در کشور در تنگنای برآمده از قیمت‌گذاری دستوری در آستانه توقف قرار دارد. در حالی که تولیدکنندگان دیگر توان ادامه فعالیت ندارند، تعداد واردکنندگان به 14 برابر فعالان حوزه تولید رسیده و انحصار بازار را در دست گرفتند.

به گزارش نبض صنعت، تاکید بر قیمت‌گذاری دستوری و بی‌تفاوتی به چالش‌های تولید تایر خودرو در کشور اسباب دفع سرمایه‌ها از تولید و جذب آن به واردات را فراهم آورده است. تا جایی که امروز شمار شرکت‌های واردکننده تایر به ایران 14 برابر شرکت‌های تولیدکننده است.

سیدمحمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر فعالیت این تعداد واردکننده را تائید کرد و گفت: بیشتر از 140 شرکت در ایران واردات تایر را انجام می‌دهند. در حالی که شمار شرکت‌های تولیدکننده تایر در کشور به 10 شرکت می‌رسد؛ از این 10 مورد هم سه واحد لاستیک بایاس تولید می‌کنند و چون تولید لاستیک‌های بایاس منسوخ شده این شرکت‌ها هم در آستانه ورشکستگی قرار دارند. هفت تولیدکننده دیگر هم در تولید تایر سواری فعالیت دارند نه تایر باری.

بنا بر آنچه وی شرح می‌دهد، اینکه بازار تایر در قبضه محصولات وارداتی باشد اتفاقی دور از انتظار نیست؛ اما همین تسلط نسبی محصولات خارجی به داخلی تولید تایر را با آسیب‌های جدی روبه‌رو و تولیدکنندگان را دلسرد کرده است. تا جایی که گاه حضور قدرتمند تایرهای خارجی را در جریان رو به ضعف نهاده تولید مقصر می‌دانند؛ ادعایی که البته واردکنندگان رد می‌کنند.

میرعابدینی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت تایرهای ایرانی در بازار نصف قیمت تایرهای خارجی است؛ زیرا بر واردات تایر 32 درصد تعرفه وضع شده و نرخ محاسبات ارزش گمرکی آن هم براساس ETS و با دلار 28 هزار تومانی محاسبه می‌شود؛ پس شرایط برای واردکنندگان هم مطلوب نیست، اما متهم کردن واردکنندگان حربه‌ای شده که هر گاه تولید تایر به مشکلی برمی‌خورد، تولیدکنندگان به آن متوسل می‌شوند.

واردکننده مقصر نیست

اشکالات وارده بر فرآیند تولید تایر در ایران هر چه باشد نمی‌توان آن را بر گردن واردکنندگان انداخت؛ هر چند که برطرف نشدن این اشکالات بستر مناسبی برای توسعه واردات فراهم آورده باشد.

عباس عباسی ابیانه، مدیرعامل پیشین شرکت بارز نیز این امر را تایید کرد و گفت: عملکرد واردکنندگان تاثیر مستقیمی بر تولید تایر در ایران ندارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید